Metaverse je zasigurno jedan od najvažnijih svemira koje je čovjek izgradio uz pomoć računala. Premda još uvijek ne možemo u potpunosti sagledati njegovu primjenu u poslovanju ili obrazovanju, sasvim je jasno da će se ispred nas odvijati kontinuirani rast i razvoj virtualnih svjetova. Virtualna realnost, dakako, postaje nova stvarnost bez obzira na to što opozicija kaže.
Znakovi pored puta ukazuju nam na to da će novi virtualni svjetovi biti bogati novim iskustvima i znanjima, a to je posebno vidljivo kroz činjenicu da se hardware i gejming razvijaju u tom smjeru. Ne zaboravimo da smo naučili upravljati operativnim sustavima koji su bili prilično komplicirani putem sada već legendarnih igara Solitaire i Minesweeper. Upravo su nam te vještine, koje smo naučili kroz slaganje karata, kasnije omogućile upravljanje kompliciranijim softverima kakve danas svakodnevno koristimo. Pisao sam već o tome kako ljudi promjenu u medijskim i ostalim tehnologijama u prostoru uvijek propuste zapažati sve do onog trenutka u kojem nove tehnologije preuzmu apsolutnu dominaciju nad onim što smo prije konzumirali. Tada zaključimo da je nešto takvo “u modi” te se sami priključimo tom pokretu.
Što je u ‘modi’?
Windowsi, word procesori, cyberspace,.com, online maloprodaja, blockchain, Metaverse pa danas umjetna inteligencija… Uvijek je nešto u modi, a tako će uvijek i biti. Čak ako je nešto privremeno “ispalo” iz mode, ne znači da se neće ponovno vratiti barem u svojoj niši. Kao i s trendovima u odijevanju, tako je i s trendovima u digitalnom svijetu. Volim isticati 3D tehnologiju u filmovima koja je bila korištena još pedesetih godina prošlog stoljeća, pa je gotovo nestala, osim u posebnim kinima, da bi se na koncu vratila s filmom Avatar. I taj trend još uvijek traje.
Ista je stvar trenutno i s virtualnim svjetovima koji se razvijaju i grade kroz interaktivne platforme virtualnih i proširenih stvarnosti.
Impuls koji su ovi svjetovi dobili kroz razvoj blockchain tehnologije, ali i umjetne inteligencije, pokazao je kako će to područje biti jako plodno i spremno za naseljavanje. Samo je pitanje u kojem ćete trenutku sve to prihvatiti. Naime, svakako je iznenađujući podatak da na svijetu ima oko 171 milijun korisnika nekog modela VR naočala. Brojka naravno raste i sve je brža, kao i glad za različitim sadržajima u tom prostoru. To potvrđuje i lansiranje Appleovih Vision naočala koje će proširiti AR i VR publiku i na pripadnike Apple kulture. Odnosno, sada priča zahvaća sve one koji oduvijek preferiraju Apple proizvode iako su uvijek značajno skuplji od drugih inačica.
No, nije samo to razlog za optimizam tvrtki koje rade u tom prostoru. Koncept se ozbiljno razvija i u popularnoj kulturi što je ozbiljan vjetar u leđa, pogotovo kod mlade publike koja voli imati inspiraciju i poticaj u svojim sadržajima koje konzumiraju. Trenutno je u kinima aktualan nastavak Spiderverse filma koji je, priznajem, i mene zadivio konceptom u pozadini animiranog filma koji mi se činio kao roditeljski zadatak, a ustvari sam iskreno uživao i zahvalan sam bio na tom iskustvu kada sam gledao prvi nastavak serije.
U korporativnim krugovima se obično zafrkavaju kako je promjena imena divovske marketinške platforme Facebook u Meta možda najgore preimenovanje firme u povijesti – za sada. Ipak, ja se volim prisjetiti kako Mark Zuckerberg ustvari nije imao izbora. Brojke Facebooka padaju, a to se posebno može zamijetiti kod mlađe generacije koja danas diktira trendove te se na nju neće moći osloniti u razvoju poslovanja. Također, brojke Instagrama se tope pred popularnošću Snapchata i Tik Toka. Daleko od toga da će ove platforme u potpunosti nestati, ali će morati dijeliti kolač medijske pažnje, a time i marketing budžete.
Mora uspjeti
Prostor Metaversea će također biti sve važniji kako se budu razvijali sadržaji. Time je jasno pokazana želja tvrtke da stvori više izvora prihoda od samih društvenih mreža, da se fokusiraju na inovativnost i da ne uzimaju svoje fantastične poslovne brojke zdravo za gotovo. Ovo je isto napravila i tvrtka Google kada je promijenila svoje ime 2015. godine u Alphabet.
Uistinu, sve veći je broj sadržaja za VR platforme. Igre koje sada već privlače ozbiljnu publiku poput Axie Infinityja, Robloxa, Minecrafta i drugih, mogućnosti razgledavanja atrakcija i dostupnost obrazovnih sadržaja stvorit će izvrsnu podlogu za poslovanje kada stasa generacija koja će u Metaversu biti doma.
Hit platforme koje su bile poveznica blockchaina, crypta i Metaversa poput Decentralanda i Sandboxa pokazale su nam da se virtualne nekretnine u tim svjetovima mogu sasvim dobro prodavati te da cijene pariraju onima u stvarnom svijetu. Dakle, nema nikakve sumnje da će različiti sadržaji na Metaverse i Omniverse platformama biti velika stvar. Bilo da govorimo o karakterističnoj niši poput pametnih satova ili prihvaćanju u obrazovnom svijetu, za kojeg će svakako trebati katalizator. Jednom sam rekao u kolumni – netko jako puno toga ulaže da to ne bi uspjelo.
Da zaključimo, ako vam se opet bude činilo da je razvoj Metaversa stao ili usporio, samo provjerite brojke. Pogledajte katalizatore poput kulture i sadržaja i vidjet ćete da je Metaverse sve bliže. Tko će sve biti “igrači” u tom prostoru? Mislim da je prerano donositi zaključke, ali treba znati da se velike kompanije guraju, ulažu i stvaraju nove prostore te da neće prepustiti stvar slučaju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu