Umjetna inteligencija (AI) postala je neizostavni dio poslovnog svijeta. S razvojem sofisticiranih algoritama i strojnog učenja, tvrtke svih veličina imaju mogućnost unaprjediti svoje operacije, optimizirati procese i poboljšati korisničko iskustvo. AI ne samo da omogućuje automatizaciju rutinskih zadataka, već i analizu velikih skupova podataka koja mogu donijeti važne poslovne uvide.
Korištenje tehnologije u poslovanju već je posve uobičajeno, a svaki put kad se na tržištu pojavi nova inovacija, pojedinci i organizacije moraju što prije razviti potrebne vještine kako bi ostali konkurentni na tržištu. Među njima je danas i znanje korištenja AI alata.
Bave se i istraživanjima
Patricija Topić, osnivačica Instituta za umjetnu inteligenciju i doktorandica na studiju ‘Poslovna ekonomija u digitalnom okruženju’, programu koji zajednički izvode Ekonomski fakultet Sveučilišta u Dubrovniku i Sveučilišta u Zagrebu, posvetila se toma da sve zainteresirane nauči efikasnom korištenju umjetne inteligencije.
“Ideja za Institut nastala je jer sam primijetila da kod nas svi pričaju o AI-ju kao nečemu futurističkom i apstraktnom, dok zapravo malo ljudi zna kako ga koristiti u praksi. Osobno sam krenula istraživati AI alate prije nekih 5-6 godina jer sam htjela shvatiti kako sve to funkcionira, a kako su mi svi govorili ‘to je teško’ i ‘nije to za svakoga’, odlučila sam – pa zašto onda ne bih napravila mjesto gdje će i ‘smrtnici’ naučiti koristiti AI?
Tako je nastao Institut, kao centar za primjenu umjetne inteligencije, mjesto gdje možeš doći, naučiti nešto konkretno i odmah to isprobati, bez da te zbunjuju složeni tehnički izrazi”, kazala nam je Topić.
Poduzetnica naglašava da se Institut bavi i znanstvenim istraživanjima u području AI-ja s naglaskom na razvoj rješenja koja stvarno funkcioniraju u praksi, a ne samo na papiru. Svi želji učenja, mogu u Institutu sudjelovati na edukacijama uživo, online ili u hibridnom formatu.
“Prilagođavamo se potrebama klijenata jer neki od njih rade u različitim vremenskim zonama. Na primjer, iako je kod nas kasna večer, negdje drugdje je prekrasno jutro – idealno vrijeme za započeti edukaciju o umjetnoj inteligenciji. Radionice uživo posebno su popularne među onima koji vole osobnu interakciju i priliku za dublju raspravu, dok online edukacije omogućuju pristup onima koji nisu u Zagrebu”, rekla je Topić.
Zanimanje je podjednak za sve formate, a najveći naglasak stavlja se na praktičnu primjenu, naglašava Topić. Polaznici se nakon edukacije pridružuju zatvorenoj Telegram grupi ‘AI Ćakulaj’, gdje svakodnevno dijele novosti, iskustva i dodatne savjete o korištenju AI-ja.
“To je naš način da svi ostanu u tijeku, čak i nakon, uvjetno rečeno, završetka edukacije. Zašto kažemo uvjetno? Vjerujem u cjeloživotno obrazovanje – ono što je jučer vrijedilo za AI, sutra možda neće vrijediti – tako da želim da apsolutno svi sudionici i sudionice imaju pristup svim novostima. Drugim riječima, suradnja nikada ne prestaje. Na kraju, zašto bi završila?”, ističe Topić.
Otvoreni svima
Institut je osnovan u rujnu ove godine i već ima 50 polaznika. Osnivačica Instituta kaže kako je spektar polaznika raznolik, od poduzetnika i marketing stručnjaka do konzultanata i novinara.
“Mnogi su došli jer žele konkretne odgovore i brza rješenja za svakodnevne izazove – ne zanima ih tehnička strana AI-ja, već koliko i kako im to može pomoći da brže, točnije i efikasnije obave posao. Institut je otvoren svima jer vjerujem da AI ima primjenu u gotovo svakom poslu, a naš cilj je upravo to približiti i omogućiti”, naglašava Topić.
Interesa za korištenjem umjetne inteligencije u našoj zemlji svakako ima. Pokazuju to i rezultati ovogodišnjeg istraživanja unutar znanstveno-istraživačkog projekta Effectus Veleučilišta, Hrvatske pošte, FINA-e i Kufner grupe. Prema njima, broj građana s visokom AI pismenosti povećao se za 5% u odnosu na godinu prije i sada iznosi 24%. Istovremeno, razina korištenja alata umjetne inteligencije također je u porastu, te prema istraživanju 25% ispitanih povremeno koristi AI alate, dok je u 2023. taj postotak bio 14%.
Sama poduzetnica napominje da prema jednom znanstvenom radu, objavljenom u Harvard Business Reviewu, umjetna inteligencija može obaviti posao 25% brže i 40% bolje od čovjeka, no to nikako ne znači da može zamijeniti čovjeka. Kao primjer navodi poznatu istraživačku novinarku Nellie Bly koja je u vremenu kad ženama nije bilo dopušteno ni približiti se istraživačkom novinarstvu, svojom odvažnošću promijenila povijest.
Njezina najpoznatije istraživanje bilo je na temu strašnih uvjeta u psihijatrijskoj bolnici koje je Nellie odlučila provjeriti ne kao novinarka, već je ušla u mentalnu ustanovu kao pacijentica. Topić, koja je i sama studirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti, ovaj primjer iznos kao jasan dokaz da umjetna inteligencija ne može zamijeniti čovjeka.
“Uvijek zaključim da AI može pomoći novinarima da prikupe podatke ili skrate istraživački proces, ali nikad neće imati hrabrosti i empatije koje su potrebne za otkrivanje takvih priča. AI može stvoriti članke, ali nikad neće razumjeti ljudsku priču, niti će riskirati sve radi istine”, ističe Topić.
Umjetna inteligencija ipak već danas ima ogroman potencijal u nekim sektorima. Topić navodi da u financijama, gdje AI već sada omogućuje sofisticiranu analizu podataka, rješava upravljanje rizicima i predviđanje tržišnih trendova.
Vrlo su korisni AI sustavi koji u milisekundama obrađuju tisuće varijabli, predviđaju tržišne anomalije ili otkrivaju prijevare. Financijske institucije uz AI mogu optimizirati portfelje u stvarnom vremenu, automatski generirati visokokvalitetne izvještaje i pomoći investitorima da brže donesu informirane odluke. AI transformira financije, omogućujući veću sigurnost i brzinu donošenja odluka.
Zdravstvo najviše uzbuđuje
Marketing i oglašavanje također doživljavaju intenzivnu AI revoluciju, osobito u segmentima personalizacije i korisničkog iskustva. AI analizira ogromne količine podataka o korisnicima, njihovim navikama i ponašanju, omogućujući prediktivnu analitiku i prilagodbu sadržaja gotovo u stvarnom vremenu.
“Zdravstvo je, međutim, sektor koji možda najviše uzbuđuje zbog potencijala za spašavanje života. AI ne samo da olakšava dijagnozu, nego kroz duboko učenje i računalni vid može analizirati medicinske slike s preciznošću koju je teško dostići ljudskom oku. Zamislimo sustav koji može otkriti abnormalnosti u djeliću sekunde, kombinirati povijest bolesti, genomiku i trenutačne simptome kako bi predložio prilagođene terapije. AI ovdje omogućuje medicinskim stručnjacima da postignu točnost i brzinu dijagnostike, smanjujući troškove i poboljšavajući rezultate liječenja”, rekla je Topić.
Nisu to jedini sektori u kojima je primjena umjetne inteligencije moguća, kaže Topić napominjući da primjene AI-ja rastu i u logistici, energetici, pa čak i u sportu, gdje pomaže sportašima i trenerima analizom performansi i predviđanjem ozljeda. U biti, gdje god je potreban brzi pristup podacima, optimizacija ili predikcija, AI se može pokazati ključnim alatom, a popis industrija u kojima pomaže svakodnevno se proširuje.
“Pitanje nije hoće li AI pomoći poduzetnicima, nego kako brzo će oni koji je ne koriste shvatiti da su ostali iza. Prava istina je da AI može pomoći u gotovo svakom aspektu poslovanja, od onih rutinskih, svakodnevnih zadataka do strateških odluka koje su dosad bile ‘rezervirane’ za iskusne menadžere. Zamislite: imate sustav koji u djeliću sekunde analizira tržišne podatke, predviđa trendove, optimizira resurse i čak vam sugerira kada bi bilo idealno vrijeme za plasiranje proizvoda”, rekla je Topić.
Neće svi objeručke
Glavni developer Instituta, Hrvoje Prpić, stoji i iza dvije aplikacije Question GPT i Reelax Video. Topić pojašnjava kako s Reelaxom čak i mala poduzeća s ograničenim budžetom mogu jednostavno stvarati kvalitetan sadržaj za društvene mreže – bez dodatne opreme ili kompliciranih postavki.
“Za korisnika je sve vrlo jednostavno: od odabira teksta, automatskog generiranja glasa koji čita sadržaj, do dodavanja slika koje prate tekst. Reelax Video aplikacija je dostupna na Apple Storeu, a jedan video košta 1 euro. Korisnik odabere tekst koji želi pretvoriti u video i vrlo brzo Reelax napravi video spreman za TikTok. Ali da budemo jasni, taj video nije namijenjen samo TikToku. Zapravo, baš zbog tog ‘reel’ u nazivu aplikacije, svi kreirani sadržaji savršeno odgovaraju i drugim društvenim mrežama – Instagram, Facebook, YouTube Shorts – svakoj platformi na kojoj kratki, privlačni video formati dolaze do izražaja”, pojašnjava Topić.
Dok je Question GPT osmišljen da bi uštedio sate guglanja. Postavi se pitanje i dobiva brz i precizan odgovor. “S ove dvije aplikacije željeli smo umjetnu inteligenciju približiti svima – nema kompliciranih pojmova ni pretjerane tehnologije, samo korisni alati koji stvarno olakšavaju život”, naglašava Topić.
Ipak, AI nisu svi objeručke prihvatili kao ona, prema ranije navedenom istraživanju, gotovo polovica ispitanika očekuje da će idućih godina zbog utjecaja AI-ja nestati mnogi poslovi u Hrvatskoj. Upitana što poručuje onima koje je strah da će im AI preoteti posao, Topić kaže: “Nema smisla sjediti sa strane i pitati se zašto drugi dobivaju medalje – mislim da je poruka jasna”.
Za kraj, poduzetnica naglašava: “AI nije tu da zamijeni poduzetnike, već da im daje moćne alate za rast, inovacije i održivu konkurentnost. Umjesto da gubimo vrijeme na rutinske zadatke, AI nam omogućuje da se bavimo onim što je najvažnije – stvaranjem i vođenjem. AI to čini jednostavnim i u današnjem poslovnom svijetu, to je prednost koju si nijedan poduzetnik ne može priuštiti propustiti”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu