Još nismo svjesni opasnosti koje vrebaju na internetu, a jednu grešku najučestalije ponavljamo

Autor: Poslovni.hr , 28. lipanj 2016. u 11:08
Foto: Thinkstock

Istraživanje pokazuje da građani još uvijek nisu svjesni potencijalnih opasnosti koje vrebaju.

Još uvijek nemamo naviku mijenjati lozinke, ne prijavljujemo internetske prijevare nadležnim institucijama i oslanjamo se uglavnom na savjete prijatelja, a ne stručnjaka kada je u pitanju sigurnost na internetu, pokazuje omnibus istraživanje kojim Hrvatska udruga banaka (HUB) nastavlja osvješćivati građane o važnosti zaštite od internetskih prijetnji. Ohrabruju pritom ipak rezultati koji pokazuju da prepoznajemo potrebu za edukacijom u ovom području.

Rezultati istraživanja provedenog početkom lipnja 2016. na uzorku od 610 korisnika interneta, pokazuju da i dalje ponavljamo najučestaliju grešku – ne mijenjamo naše lozinke. Tako čak 60 posto građana lozinke ne mijenja nikada ili samo kada zaborave staru lozinku, a jedna četvrtina građana na promjenu lozinke odlučuje se samo jednom godišnje.

U zaštiti naših računala i sadržaja koje izmjenjujemo putem interneta prvu liniju obrane čini antivirusna zaštita koju bi svatko trebao imati instaliranu na svom računalu i redovito je ažurirati. Iako je instaliranu ima 95 posto građana, polovica njih nije dobro ili uopće upoznata čemu antivirusna zaštita služi i kako funkcionira.

„Istraživanje pokazuje da građani još uvijek nisu svjesni potencijalnih opasnosti koje vrebaju. Tome u prilog ide i činjenica kako više od trećine građana (35 posto) tvrdi da nisu ugroženi, a gotovo polovica (45 posto) uopće ne razmišlja da bi upravo oni mogli postati žrtvom internetskih prijevara. Samo je manji broj građana svjestan potencijalnih prijetnji koje vrebaju na internetu, pa tako tek 20 posto njih smatra da su izloženi ili ugroženi internetskim napadima“, upozorio je na današnjem predstavljanju rezultata istraživanja Zdenko Adrović, direktor HUB-a.

Kada se građane pita što poduzimaju kada postanu žrtvom internetske prijevare, 45 posto tvrdi da se nikada nisu susreli s pokušajima prijevare. Ništa neće poduzeti 28 posto građana, a još će ih manje upozoriti svoje suradnike, prijatelje ili rođake (22 posto). Iako bi svaki slučaj trebalo prijaviti banci ili policiji, nadležnim institucijama ovakve prijetnje prijavi samo 12 posto građana.

O sigurnosti na internetu važno je biti dobro informiran, a u slučaju potencijalne internetske prijevare nužno je zatražiti pomoć stručnjaka. Ispitanici su stoga upitani putem kojih kanala se informiraju o načinima zaštite od računalnih napada. Odgovori pokazuju da se nažalost samo 10 posto građana konzultira s IT stručnjacima. Građani se još uvijek najviše oslanjaju na savjete svojih prijatelja, suradnika ili rođaka (35 posto) ili objašnjenje traže pretragom interneta (16 posto). Ostali to ne smatraju relevantnom temom, do informacija dolaze slučajno ili smatraju da znaju sve o sigurnosti na internetu.

Građani ipak prepoznaju nužnost edukacije kao načina bolje prevencije internetskih napada. „Smatramo ohrabrujućim podatkom što 41 posto građana smatra kako bi se trebali više educirati o sigurnosti na internetu. Međutim, s druge strane zabrinjavajuće je da, iako su djeca već od malih nogu izložena internetskim sadržajima, škole kao mjesto edukacije podržava 18 posto građana. Slično tome, samo 13 posto smatra da bi se edukacija trebala provoditi na radnome mjestu, iako upravo tamo najčešće baratamo osjetljivim dokumentima“, izjavio je Milan Parat, predsjednik Odbora za sigurnost HUB-a.

Provođenjem ovog istraživanja kao dijela kampanje o sigurnosti na internetu HUB i banke članice i ove godine nastavljaju osvješćivati građane o važnosti zaštite od internetskih prijevara. Iako u posljednje vrijeme nije zabilježen značajan broj napada, ključno je pratiti i na vrijeme spriječiti potencijalne prijetnje. Za sve koji se žele informirati o prijetnjama na internetu i načinima zaštite, te preuzeti korisne savjete postoji specijalizirana internetska stranica www.sigurnostnainternetu.hr .

Komentirajte prvi

New Report

Close