‘Jedan euro uložen u data centre stvara devet eura vrijednosti u lokalnoj ekonomiji’

Autor: Ana Herceg , 07. siječanj 2025. u 13:34
U Zagrebu naši korisnici mogu birati između više od 50 telekomunikacijskih operatora što je najveća koncentracija mreža u Hrvatskoj, kaže Goran Đoreski/PD

Goran Đoreski, direktor Digital Realtyja u Hrvatskoj.

Tržište data centara u Europskoj uniji u 2023. godini procijenjeno je na 52 milijarde eura, a očekuje se da će dosegnuti 114 milijardi do kraja 2030. godine, uz godišnju stopu rasta od 11,9 %.

Bez data centara nema digitalnog poslovanja, a ubrzanjem digitalizacije i pojavom umjetne inteligencije, potražnja za sigurnom pohranom velike količine podataka još je izraženija i izazovnija. Kako u Zapadnoj Europi trenutačno nije moguće dovoljno brzo graditi data centre, to je, kaže Goran Đoreski, direktor Digital Realtyja u Hrvatskoj, prilika za rast ovog poslovanja u Jugoistočnoj Europi, uključujući i Hrvatsku.

Prvi čovjek Digital Realtyja u Hrvatskoj otkrio je njihove planove oko proširenja vlastitih podatkovnih centara, ali i sve o nedavnom preuzimanju njihova poslovanja s cloudom od strane DataBoxa, vodeće hrvatske tvrtke specijalizirane za cloud rješenja i podatkovne centre.

Digitalno poslovanje

Trenutno nema dovoljno data centara i to je najveći izazov. Naša zadaća je izgraditi dovoljno kapaciteta na pravim mjestima i na vrijeme kako bismo zadovoljili zahtjeve rasta naših kupaca.

Nakon preuzimanju vašeg poslovanja s cloudom od strane DataBoxa, koja će od sada biti uloga DataBoxa, a koja Digital Realtyja? Znači li to da će vaši cloud korisnici sada postati korisnici DataBoxa?
DataBox je krajem ove godine u potpunosti preuzeo naše dosadašnje poslovanje s cloudom, a time i naše postojeće korisnike cloud usluga kojima i ovim putem zahvaljujemo na dugogodišnjoj suradnji. Digital Realty najveći je globalni pružatelj rješenja za data centre, kolokacije i međusobno povezivanje neovisnih o oblaku i operatoru, no mi ne pružamo sami usluge u oblaku niti usluge privatnog ili javnog oblaka – umjesto toga, dajemo infrastrukturu i osnovne servise potrebne tvrtkama koje pružaju usluge u oblaku.

Da bi netko podigao uslugu u oblaku ili virtualni server, prije toga mora postojati fizički server i optički link do tog servera. Mi pružamo infrastrukturu upravo ovog tipa, prostor i uvjete za njen smještaj, kao i mehanizme, sustave i tehnologije koji osiguravaju redundanciju i štite infrastrukturu (a samim time i sve ono što se na njoj “vrti”) od havarija.

Lokalni dio poslovanja s oblakom razvijen je još u tvrtki Altus IT koja je pokrenula naš zagrebački data centar i koju je 2020. kupio InterXion, a kojega je iste godine akvizirao Digital Realty. Odlučili smo da je potrebno naše poslovanje i u Hrvatskoj uskladiti s globalnom ponudom kako bismo se fokusirali na naš osnovni biznis. Prepoznali smo DataBox kao vrlo kvalitetnog ponuđača koji će moći preuzeti naše korisnike i pružiti im istu razinu usluge te ih uklopiti u svoje poslovanje.

Digital Realty gradi novi data centar ZAG2 na Jankomiru, a postojeći ZAG1 na Trešnjevci proširuje. U kojoj su fazi projekti i koliki će biti kapacitet novog centra?
Ponosni smo na oba naša projekta koji napreduju prema planu. Postojeći centar ZAG1 proširit ćemo već početkom 2025. za dodatnih 1.600 m2 ICT i tehničkog prostora. Objekt je već sada jedan od najpovezanijih data centara u regiji i korisnicima nudi mogućnost povezivanja s brojnim operatorima zajedno s privatnim i izravnim (“on-ramp”) vezama prema vodećim pružateljima usluga. Na ovaj ćemo način u vrlo kratkom roku proširiti ponudu naših kapaciteta koji su već neko vrijeme u potpunosti popunjeni.

Novi data centar na Jankomiru trenutno je u inicijalnoj fazi gradnje – uklonjene su ranije građevine i krenuli su početni radovi. Očekujemo da će centar biti spreman za komercijalnu upotrebu tijekom 2026. godine. Korisnicima će biti na raspolaganju kapacitet do 10 megavata, no planirali smo da se centar može skalirati tako da će ga, ovisno o zahtjevima tržišta, biti moguće proširiti na kapacitet do 30 megavata ili više.

Jedan od glavnih izazova s kojima se danas susreću data centri širom svijeta je dostupnost energije te njezino efikasno korištenje. Budući da i sami imate velike sustave, kako rješavate ovaj izazov? Koristite li otpadnu toplinu u neke druge svrhe?
Data centri Digital Realtyja širom svijeta imaju rješenja koja otpadnu toplinu preusmjeravaju na dobrobit šire zajednice. Digital Realtyjev kampus data centra u Beču tako isporučuje otpadnu toplinu susjednoj bolnici Floridsdorf. Zagrijana voda koristi se za grijanje zgrade i zadovoljava 50-70 % potreba bolnice za toplom vodom.

Očekuje se da će projekt uštedjeti 4.000 tona CO2 godišnje nakon što bude potpuno u funkciji. Osim u Beču, Digital Realty ima nekoliko takvih implementacija u upotrebi ili u razvoju diljem EMEA i Sjeverne Amerike. Od 2015. hlađenje i povrat topline za data centar STO6 osigurava postrojenje za povrat topline Stockholm Exergi u Akalli, a isporučuje se putem mreže gradskog hlađenja. Višak topline iz data centra obnavlja se i vraća u Stockholm Exergi gdje ulazi u velike dizalice topline koje osiguravaju gradsko grijanje za tisuće domova.

U Amsterdamu data centar AMS5 osigurava višak topline poslovnim parkovima u području Schiphol-Rijk. Toplina koju generiraju data centri Digital Realtyja MRS2 i MRS3 u2025.-oj dovodit će se u urbanu mrežu grijanja u četvrtima Euroméditerranée u Marseilleu, podržavajući dio potreba za grijanjem do 500.000 m2 stambenih i poslovnih zgrada. U Hrvatskoj zasad nemamo ovakvo rješenje, ali su pripreme za njega uključene u sve nove dizajne data centara.

114

milijardi eura dosegnut će tržište data centara u EU do kraja 2030. godine

Uloga data centara je osigurati neprekidnu dostupnost korisnicima i sigurnost njihovih podataka, čime doprinose i cjelokupnom društvu i gospodarstvu. Zašto su data centri važni te što vam predstavlja najveći izazov u poslovanju?
Data centri danas predstavljaju kralježnicu digitalnog poslovanja – hipotetski, ugasite li samo jedan (što se teško može dogoditi, jer svi imaju niz redundancija i sustava koji uskaču u slučaju bilo kakve havarije), nastaje cijeli niz kratkoročnih problema. Bez data centara ne biste mogli pregledavati društvene mreže, gledati online videe ili obavljati bankarske transakcije, ali ni kupovati u trgovinama, jer su i njihovi POS uređaji vezani na procesore kartičnih transakcija koji, pak, zahtijevaju usluge data centara.

Trenutno nema dovoljno data centara i to je najveći izazov. Naša zadaća je izgraditi dovoljno kapaciteta na pravim mjestima i na vrijeme kako bismo zadovoljili zahtjeve rasta naših kupaca, kao i osigurali da naša digitalna gospodarstva imaju odgovarajuće razine raznolikosti i otpornosti za nastavak rasta.

AI je izuzetno “gladan” podatkovnog kapaciteta i rast AI industrije u zadnje dvije godine pred operatore data centara dodatno stavlja velike izazove, prije svega kako što efikasnije proširiti postojeće kapacitete i izgraditi nove. U ovom trenutku, primjerice, u Zapadnoj Europi nije moguće dovoljno brzo graditi data centre, što otvara još više prostora za rast u Jugoistočnoj Europi koje smo i mi dio.

Data centri su izuzetno važni za lokalnu ekonomiju. Nedavno istraživanje naših kolega iz Digital Realtyja u Španjolskoj pokazalo je da jedan euro uložen u data centar stvara devet eura vrijednosti u lokalnoj ekonomiji.

Niz je razloga za to, no lokalne tvrtke lakše dolaze do korisnika i pružaju im bolju uslugu ako koriste kvalitetan data centar, a istovremeno operator data centra angažira niz lokalnih dobavljača za opremanje i održavanje. Budući da ti dobavljači moraju biti visokospecijalizirani i posjedovati specifična znanja, data centri potiču i usavršavanje lokalnih pružatelja usluga.

Kako ste i sami rekli, tržište data centara je u ekspanziji. Gdje je tu Hrvatska; jesmo li konkurentni?
Konkurentni smo i to iz više razloga. Prvi je naš geopolitički položaj. Zagreb je u Europskoj Uniji, smješten je u široj regiji Jugoistočne Europe kojoj gravitira 60 milijuna stanovnika. Većina njih koristi internetske usluge, a davateljima tih usluga u interesu je biti što bliže korisniku jer korisnik tako ostvaruje manju latenciju i bolju kvalitetu usluge.

Data centar u Zagrebu kojeg gradimo pozicioniran je na svojevrsnoj ‘internetskoj autocesti’ koja povezuje jugoistočnu Europu, gdje će se izgraditi novi kabeli velikog kapaciteta, s glavnim čvorištima poput Frankfurta, te je stoga strateški vitalan za digitalnu infrastrukturu regije.

Taj centar je istovremeno i jedan od pravih primjera naše misije da budemo operator neovisan o oblaku i pružatelju usluge pristupa Internetu. U Zagrebu naši korisnici mogu birati između više od 50 telekomunikacijskih operatora što je najveća koncentracija mreža u Hrvatskoj. Ovu značajku imat će i naš novi data centar na Jankomiru.

Komentirajte prvi

New Report

Close