Pet godina otkako je ušao na hrvatsko tržište Google se priprema na veliki zaokret. Dosad je američka kompanija samo uvozila u Hrvatsku.
Počela je prodajom svojih oglašivačkih usluga HTZ-u i marketinškim agencijama, nastavila prodajom svog officea u cloudu, prodajom sadržaja iz Google Play trgovine čime nam je omogućila da kupujemo Android aplikacije, igre, filmove i glazbu. Ove godine Google je čak uspostavio suradnju s PBZ-om i tako ušao na hrvatsko tržište platnog prometa. U pozadini je Google skupio i mnogo podataka o Hrvatskoj od stvaranja digitalne mape države do voznog reda autobusa i tramvaja u Zagrebu u realnom vremenu preko servisa Google Maps.
U tim slučajevima, na hrvatskom tržištu Google je samo prodavao usluge i proizvode koji su razvijeni vani, odnosno radio je isključivo uvoz. No, najkasnije do kraja iduće godine američki će IT div po prvi put poduprijeti i hrvatski izvoz, ponajprije onaj svih vrsta proizvoda temeljenih na intelektualnom kapitalu. Joško Mrndže, direktor Googlea za jadransku regiju, koji je bio i prvi direktor Googleovog ureda u Hrvatskoj, izjavio je da je iduća usluga koju će lansirati na našem tržištu Merchant account.
Nije specificirao kad bi točno usluga trebala biti predstavljena u Hrvatskoj. No, s obzirom na tempo kojim na našem tržištu u posljednje vrijeme širi ponudu za očekivati je da će to biti najkasnije do kraja iduće godine. Merchant account je preduvjet da bi hrvatski softveraši mogli zarađivati na Android aplikacijama, odnosno da bi mogli izravno iz Hrvatske prodavati svoje aplikacije na Google Play trgovini. Još uvijek poduzetnici i tvrtke iz Hrvatske na Google Playu mogu jedino poklanjati svoje aplikacije.
Nemaju mogućnost naplatiti ih izravno iz Hrvatske. Google Play je najveća trgovina softverom na svijetu. Na njoj se kupuju aplikacije za Android mobitele koje, prema Global izvješću Mobile Market za 2017. godinu, koristi više od 2,3 milijardi korisnika. Prirast korisnika na Android je golem. Ove godine očekuje da će dobiti novih 300 milijuna korisnika. Ne treba stoga čuditi i ponuda golema. Softverske tvrtke iz cijelog svijeta trude se na Google Playju prodavati aplikacije. Prema Statistici, u prosincu 2018. trgovina je prodavala više od 2,5 milijuna mobilnih aplikacija, a samo u trećem tromjesečju ove godine generirala je prihod od 6,2 milijarde dolara uz rast od 21,5 posto u odnosu na godinu prije. Sve ovo jedan je od glavnih razloga zašto visoko-tehnološki igrači iz Hrvatske otvaraju tvrtke u inozemstvu.
Gojević
Riješimo li izbjegavanje dvostrukog oporezivanja sa SAD-om vjerojatno bismo i poslovanje sa Google Playom vratili u matičnu tvrtku.
Činjenica da ne može koristiti Googleov Merchant account iz Hrvatske jedan je od razloga zbog čega tvrtka koja stoji iza najpopularnije hrvatske mobilne aplikacije sa 100 milijuna korisnika, Photomath, nema sjedište u domovini. Zbog toga je i najveći hrvatski proizvođač mobilnih igara Nanobit prije tri godine bio prisiljen otvoriti tvrtku u Budimpešti. Svoje igre za Android, a koje je proizveo u Hrvatskoj, preko Google Playja tako prodaje njegova tvrtka kći Nanobit Games Kft. iz Mađarske.
Damir Sabol, osnivač Photomatha, naglašava da im je to veliki problem bio. "Sada nam to ne znači puno, jer mi prodajemo iz naše američke tvrtke, ali bila je to velika prepreka jer se nije uopće moglo prodavati iz Hrvatske", kaže. Dodaje da su i drugi iz branše bili prisiljeni osnovati tvrtke izvan Hrvatske te da do danas nije saznao što je Google spriječilo da omogući Merchant account tvrtkama iz Hrvatske. Luka Abrus, direktor Fivea, jednog od najvećih domaćih proizvođača mobilnih aplikacija kaže da mahom proizvode za vanjske naručitelje pa ih to nije pogađalo.
"Kad radimo projekte za sebe, jedan u dvije godine, to radimo preko američke tvrtke", kaže Abrus. Tomislav Car, direktor Infinuma, najvećeg proizvođača mobilnih aplikacija u Hrvatskoj, kaže da će ova Googleova usluga, kad je uvede, mnogo pomoći našim tvrtkama. "Do sada su se mahom dovijali tako što su otvarali tvrtke u Mađarskoj i SAD-u. Ni ja ne znam zašto Google nije Merchant account učinio dostupnim tvrtkama iz Hrvatske. Pretpostavljam da smo im premalo tržište pa je trebalo vremena da to dođe na red", kaže Car.
I Tomislav Gojević, voditelj razvoja Nanobita pretpostavlja da Google nije omogućio našim tvrtkama izravnu prodaju, jer smo premalo tržište te dodaje da je možda razlog i administracija. No, ističe da je rast tvrtki poput Nanobita i Photomatha signal da to više nije tako. "Nanobitu bi to olakšalo poslovanje, jer bi nam smanjilo trošak kada ne bismo morali imati tvrtku vani samo za poslovanje s Googleom. Morat ćemo razmotriti i još jedan faktor – izbjegavanje dvostrukog oporezivanja sa SAD-om. Ako se i to riješi, vjerojatno bismo i poslovanje sa Google Playom vratili u okrilje matične tvrtke", zaključuje Gojević.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu