FER-ovci među najboljima na svijetu – natječu se za nagradu od 2 milijuna dolara

Autor: Josipa Ban , 04. prosinac 2023. u 12:45
Cijena takvog broda kretala bi se između 200 i 500 tisuća eura, no s razvojem tehnologije će svakako padati/PD

Autonomni besposadni brod i dron FER-a uspješno obavljaju složene zadatke.

O autonomnim se vozilima i njihovom razvoju medijski konstantno raspravlja, no o autonomnim se brodovima rijetko čuje i piše. A baš je u razvoju ove tehnologije Hrvatska, u tehničkom i znanstvenom smislu, u svjetskom vrhu.

Potvrđuje to izniman uspjeh FER-ovog tima, kojeg čini 20 članova iz dva Laboratorija, a koji su se plasirali u prvih pet finalnih timova uglednog međunarodnog natjecanja u robotici – Mohamed Bin Zayed International Robotics Challenge.

Uspjeh je još impresivniji kada se zna da su ih suci natjecanja prepoznali za pet najboljih od čak 60 sveučilišnih timova iz cijeloga svijeta, među kojima su bili i oni s prestižnog Massachusetts Institute of Technology (MIT) te Lockheed Martina.

Presudila kreativnost
No, uspjeh nije iznenadio članove tima jer dva su FER-ova Laboratorija – onaj za robotiku i inteligentne sustava upravljanja (LARICS) te onaj za podvodne sustave i tehnologiju (LABUST) u ovim područjima među vodećima u svijetu. Tim je, u sklopu natjecanja, trebao napraviti potpuno autonoman besposadni brod koji može uzeti teret s drugog broda uz pomoć drona.

“Rješenje FER-ovog tima uključuje suradnju između bespilotnih letjelica i bespilotnih površinskih vozila za obavljanje složenih zadataka navigacije i manipulacije u morskom okruženju bez GPS-a”, objašnjava Barbara Arbanas Pascoal Ferreira, voditeljica FER-ovog tima sa Zavoda za automatiku i računalno inženjerstvo.

A što je kod njihovog projektnog prijedloga i simulacije toliko impresioniralo suce koji su u listopadu 2022. boravili u Zagrebu da bi testirali njihovu sposobnost? “Imamo znanje i volje te vrlo kreativne načine rješavanja problema. Primjerice, mnogi naši uređaji nisu namijenjeni posebno tom sustavu. Mi naime, kupimo jeftinije varijante koje onda prilagođavamo”, kaže Arbanas, dodajući da je upravo ta karakteristika, kreativnosti u kombinaciji sa znanjem, bila presudna da budu dio pet najboljih.

Kada su odabrani u finale natjecanja dobili su katamaran koji moraju osposobiti za cilj natjecanja. Tim od ožujka tako razvija sustav, nadograđuje brod, dodaje senzore, kamere, lidare…, sve što je potrebno da bi besposadni brod, dug osam metara i širok tri, u suradnji s dronom uspješno izvršili zadatak – premjestili teret s drugog broda na njihov autonomni. Brod je danas opremljen opremom vrijednom 20 tisuća eura, što uistinu nije mnogo, a ploviti može, ističe, svim svjetskim morima.

“Najzahtjevnije je bilo sve uređaje koje smo instalirali objediniti u jedan softver koji će upravljati cijelim procesom”, kaže Arbanas.

Kreativnost u rješavanju problema dočarava na primjeru slijetanja drona na brod, a koji na moru teško može biti miran. To pak prijeti dronu da odskoči te da se u nešto zaleti i razbije. Tim s FER-a se dosjetio problem riješiti stavljanjem uspornika na dron, a koji se inače koriste na vratima. “Problem smo riješili s nekoliko eura”, ističe Arbanas.

Cijeli sustav, funkcioniranje besposadnog, odnosno autonomnog katamarana i drona testirali su u Rijeci. “Testiranje dobro napreduje”, ističe Arbanas koja vjeruje da na završnici natjecanja koje će biti održano u Abu Dhabiju 11. siječnja 2024., mogu pobijediti.

Široka namjena
A za nagradu od dva milijuna dolara konkurirat će im timovi iz Koreje, Poljske, tim Švedske i Danske te Kine i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Ovaj posljednji, usput napominje, broji 70 ljudi, što opet govori kakav su uspjeh s malo resursa i malo ljudi FER-ovci napravili.

Inače, kaže Arbanas, takav bi se sustav, koji uključuje suradnju autonomnog broda i drona, mogao koristiti za razne namjene.

“Za kontejnerske brodove, za kontrolu granica. Može se koristiti i u slučaju nesreća na moru, za znanstvena istraživanja i prikupljanje uzoraka…”, ističe znanstvenica prema čijoj bi se procjeni cijena takvog broda kretala između 200 i 500 tisuća eura. No s razvojem tehnologije će padati, dodaje, a autonomni kontejnerski brodovi morima bi mogli ploviti za otprilike 50 do 60 godina.

Komentirajte prvi

New Report

Close