Zeleno gospodarstvo
E-mobilnost

Električna vozila povećat će potrošnju struje u zgradama do 40 posto

Brzina prijelaza ovisit će o tempu uvođenja infrastrukture za punjenje u stambene i poslovne objekte.

Borivoje Dokler
18. svibanj 2022. u 10:31
Uvođenje dodatnih sustava za proizvodnju i skladištenje električne energije na samoj zgradi trenutno predstavlja najbolje rješenje /Shutterstock

Posljednjih deset godina udio električnih vozila na globalnom tržištu automobila doživio je veliki skok, a očekuje se da će taj trend eksponencijalno rasti. Prema podacima Statiste, 2015. godine prodano je oko 580.000 plug-in električnih automobila, a 2021. ta se brojka popela na gotovo sedam milijuna.

Time je udio električnih vozila u ukupnom broju prodanih vozila prešao pet posto. Iako se na prvi pogled to ne čini puno, treba uzeti u obzir činjenicu da se rast posljednjih sedam godina udeseterostručio, pa se može očekivati da će ta brojka uskoro postati respektabilna.

Bloombergovo izvješće New Energy Finance pokazuje da će do 2040. čak 58 posto globalne prodaje vozila činiti ona na električni pogon te da će činiti trećinu vozila na svijetu. Već do 2025. električni automobili doseći će 10 globalne prodaje osobnih vozila, a u 2030. narast će na 28 posto, stoji u izvješću.

Cijene će padati
Iako je iz ovih brojki jasno da će u skoroj budućnosti igrati važnu ulogu, tržište električnih vozila je zapravo još uvijek ‘u povojima’. Isto tako, činjenica je da su električna vozila već danas značajno ekonomičnija u svakodnevnoj upotrebi od konvencionalnih vozila. Istraživanja tvrde da su deset puta povoljnija od klasičnih automobila pokretanim samo gorivom.

Lopotar

Rješenje je u upravljanju električnom energijom putem pametnih tehnologija punjenja i digitalizacije.

Ujedno imaju 100 puta manje pokretnih dijelova, što znači da praktički ne zahtijevaju posebno održavanje. Ono što mnoge odvlači od kupnje električnog vozila je najčešće inicijalna investicija, ali već se zamjećuje pad cijena litij-ionskih baterija, što znači da će se smanjiti i cijene električnih vozila.

No prijelaz u svijet e-mobilnosti je puno više od kupnje električnog vozila ili dodavanja infrastrukture za njihovo punjenje. Tu se radi o čitavom ekosustavu hardvera, softvera i usluga.

Kako navodi Darko Lopotar, voditelj tržišta zgradarstva za jugoistočnu Europu kompanije Schneider Electric, trenutne navike korištenja i punjenja vozila će se značajno promijeniti s korištenjem električnih vozila.

Darko Lopotar

“U pravilu će se 95 posto punjenja električnih vozila obavljati kod kuće, na poslu i na destinaciji, a samo 5 posto će odlaziti na brza punjenja u tranzitu koja će se naplaćivati. Takav način punjenja uzrokovat će rast potrošnje električne energije u zgradama budući da punjenje električnih vozila povećava ukupnu potrošnju električne energije zgrade i do 40 posto”, objašnjava Lopotar i nadodaje kako bi zbog toga vlasnici zgrada morali razmišljati unaprijed kad je u pitanju električno opterećenje zgrade i njena prilagodba povećanoj potrošnji.

To je, kaže, veliki izazov našeg vremena – kako prilagoditi infrastrukturu koja će podržati elektrifikaciju prijevoza bez remećenja trenutnih električnih instalacija, odnosno kako svesti troškove na minimum.

Dodatne instalacije i uređaji
“Rješenje je u upravljanju električnom energijom putem pametnih tehnologija punjenja i digitalizacije, integracijom svih elementa u jedinstveno rješenje za eMobility. To znači povezivanje EV punjača sa sustavom upravljanja opterećenjem u stvarnom vremenu. Tako smo, za početak, omogućili neometan i istovremen rad više potrošača energije u nekoj zgradi”, kaže Lopotar i dodaje kako je idući korak briga o potrošnji.

“Trenutno svi svjedočimo porastu cijene energenata, zbog čega uvođenje dodatnih sustava za proizvodnju i skladištenje električne energije na samoj zgradi (npr. fotonaponski paneli, spremnici električne energije), predstavlja najbolje rješenje, a ako to gledamo kroz primjer veće poslovne zgrade, jasno je kako se radi o velikom opsegu.

U toj fazi govorimo o mikro mrežama – mrežama koje mogu integrirati lokalnu proizvodnju i potrošnju električne energije, sustave skladištenja (npr. baterije) i napajanje električnih vozila.

Na kraju, potrebno je tu svu električnu energiju i dovesti u zgradu, što znači da će biti potrebne dodatne instalacije i dodatni uređaji za zaštitu i upravljanje distribucijom električne energije”, objašnjava voditelj tržišta zgradarstva za jugoistočnu Europu kompanije Schneider Electricu.

Prema njegovom mišljenju, brzina prijelaza na e-mobilnost ovisit će o tempu uvođenja infrastrukture za punjenje u domovima i zgradama, te planiranje upravljanjem potrošnje električne energije na tim objektima. Ta infrastruktura je ključna za svakodnevno korištenje električnih vozila.

“Geografska pokrivenost i brzi punjači EV su ključni za e-mobilnost na dužim relacijama, međutim očekujemo da će se većina punjenja električnih vozila odvijati kod kuće, na poslu ili na destinaciji”, zaključuje Lopotar.

New Report

Close