Država daje poticaj, ali je rijetko inovator – to su u pravilu pojedinci

Autor: Vladimir Nišević , 05. srpanj 2015. u 22:00
Joško Mrndže, direktor Googlea za regiju Adriatics

Direktor Googlea za regiju Adriatics, govori o budućnosti internetskog oglašavanja, ulozi weba u turizmu, malim i srednjim poduzetnicima te razvoju hrvatske ICT scene.

Prema podacima s kojima raspolaže internetski div Google u Hrvatskoj je osam od deset potrošača na internetu svakodnevno, 85 posto potrošača koristi web kao prvi izvor informacija, a kada je u pitanju turizam njih čak 95 posto destinaciju bira i provjerava online. Joško Mrndže, direktor Googlea za regiju Adriatics govori o novim trendovima, onome što internet donosi poduzetnicima i budućnosti online oglašavanja.

Velika prednost interneta ona je za turističke djelatnosti, s obzirom na to da gotovo pola hrvatske ponude čine mali iznajmljivači koliko oni koriste Google kao platformu?
U hrvatskoj turističkoj industriji imamo jako zanimljivu situaciju. Naime, u ukupnoj strukturi hrvatske turističke ponude mali iznajmljivači čine oko 50% naše smještajne ponude. Još uvijek oko dvije trećine njih nema internetsku stranicu, što znači niti prozor u svijet, svjetionik za nove goste. To će se naravno mijenjati, ali ljudi bi trebali biti svjesni da su njihovi potencijalni gosti na internetu i da traže, biraju, odlučuju gdje će putovati upravo surfajući internetom. Ako iznajmljivači nisu uključeni u taj proces na internetu s vlastitom internetskom stranicom, onda su njihove šanse da budu zamijećeni i dođu do novih gostiju izuzetno ograničene. Edukacija i prihvaćanje digitalnog doba koje je već odavno tu te svih njegovih mogućnosti, jest ključ novih razvojnih mogućnosti.

Koriste li općenito državne institucije dovoljno internet kao sredstvo promocije države, možda i kao investicijske destinacije?
Edukacija se i ovdje vraća kao ključna riječ. Neke državne institucije su brže u usvajanju novih tehnologija, u odnosu na druge, ali vjerujem da je i ovdje samo pitanje vremena kada će se stvari ubrzati i prepoznati prednosti interneta. Što je više znanja o digitalnim mogućnostima, to je i više korištenja njezinih prednosti. Ulaganje u edukaciju i sama spoznaja o mogućnostima digitalne promocije ubrzat će te procese.

Koliko su mali i srednji poduzetnici u Hrvatskoj, prema vašoj ocjeni, svjesni prednosti korištenja Google alat u svakodnevnom poslovanju?
Mali i srednji poduzetnici sve su svjesniji prednosti korištenja Google alata. U Hrvatskoj, oni još nisu na razini internetski razvijenijih zemalja. Međutim, vrlo brzo uče, usvajaju i primjenjuju znanja. Postoji veliki broj primjera uspješnog korištenja naših alata i oglašivačke podrške.  

Hrvatska ICT scena zadnjih je godina u uzletu, ipak ostaje dojam kako se bez obzira na državnu strategiju, uspjesi događaju upornošću pojedinaca više nego institucija. Ulaže li država dovoljno u promicanje ICT-a, posebice u razvojnom segmentu? Koliko tu mogu pomoći velike kompanije poput vaše?
Država može poticati puno stvari. Nuditi edukacijske programe, stvarati zakonodavni okvir s poticajnim okruženjem za razvoj pojedine industrije ili tehnologije, ali država je rijetko inovator. U pravilu, to su pojedinci, grupe pojedinaca koje će rješenje neke situacije ili problema vidjeti drugim očima. Ako pogledamo današnje svjetske tehnološke kompanije, sve su one došle iz "garaže", a ne nekim čudesnim državnim poticajem. Mislim na Google, Apple, Facebook…..

Veliki dio prihoda Googleu dolazi od oglasa, s druge strane su izašli podaci kako Google dosta prihoda gubi zbog vlastite aplikacije Adblock? 
To govori o oglašivačkoj demokratičnosti Googlea i našoj želji da korisnik ima mogućnost izbora. Nama je izuzetno stalo da korisnici imaju dobro iskustvo s Googleom u korištenju naših alata i klikanju na oglase koji se pojavljuju na Googleu.

Koji nas novi trendovi čekaju u segmentu oglašavanja kada je u pitanju internet?
Budućnost digitalnog oglašavanja jest u ciljanju onih oglasa koji su vama osobno relevantni, za stvari koje vas zanimaju i taj proces bi trebao olakšavati i relevantno pomagati korisničkom odabiru proizvoda ili usluge umjesto da budemo zatrpani nepotrebnim sadržajem ili oglasima koji nisu relevantni.

Zadnjih godina mobilni internet polako, ali sigurno mijenja stanje na tržištu. Ljudi su sve više online u pokretu, kako se Google prilagođava tim trendovima?
Svjesni smo brzorastućeg korištenja mobitela i mobilnih aplikacija, kao i istovremenog korištenja različitih uređaja istovremeno. Važno je korisnicima ponuditi jednako kvalitetno iskustvo kao i na stolnom računalu, na kojeg su navikli. To se sve zbiva iznimno brzo i posljedično sugeriramo našim partnerima te općenito tvrtkama da imaju mobilno optimizirane internetske stranice. Naime, korisničko iskustvo je ključno. Ako vam netko posjeti internetsku stranicu i ode konkurentu koji ima bolju ili mobilno optimiziranu stranicu, to je propuštena prilika i nažalost često nepovratna.

Gledajući u budućnost, što nas očekuje?
Živimo u čudesnom tehnološkom dobu. Dostupnost tehnologije i različitih digitalnih platformi stvara nove poslove, inovacije i ideje. Umjesto prognoziranja budućnosti bolje ju je stvarati. Mislim da će tehnologija olakšavati ljudima mnoštvo stvari. Ne bojim se otuđenosti korištenja tehnologije, jer je tehnologija alat, a na nama je što činiti s njom. Pojavit će se novi poslovi. Pogledajte razvoj Ubera ili Airbnba vrijednih desetine milijardi američkih dolara koji bi bez interneta teško mogli funkcionirati, tko zna kako brzo će se na našim cestama pojaviti automobili bez vozača, hoćemo li se dodatno produžiti vijek ljudske vrste ili će se pronaći nove izvore energije na zemlji. U svakom slučaju, tehnološki progres je iznimno brz. Ja sam odrastao bez interneta, mobitela, osobnog računala, zamislite s čime će se naša djeca ili unuci suočavati u budućnosti. Uzbudljivo u svakom slučaju.

Hrvatski developeri u Google Playu

Poslovni dnevnik nedavno je pisao kako hrvatski proizvođači ne mogu aplikacije prodavati izravno preko Google Playa već da bi to uradilo moraju registrirati tvrtke u drugim EU državama. Kada bi mogli očekivati promjenu u tom segmentu?

Želja nam je omogućiti dostupnog naših proizvoda i usluga što je moguće većem broju ljudi. Naše kolege iz odjela razvoja i dostupnosti proizvoda Googlea rade na tome kako bi omogućili dostupnost i ove usluge u Hrvatskoj. Zahvalan sam developerima iz Hrvatske na strpljenju, te ćemo učiniti sve što možemo kako bi ubrzali proces dostupnosti ove usluge i na našem tržištu.

Komentirajte prvi

New Report

Close