Robotizirana automatizacija procesa (RPA) najbrže je rastući segment poslovnog softvera u skorijoj povijesti, pogotovo kada govorimo o Key Account/Large Account (KA/LA) segmentaciji korisnika.
Spada u digitalnu transformaciju kompanija i jedan je od nužnih kotačića prema digitalnom poslovnom društvu. Neyho, mlada domaća tvrtka upravo je u tome pronašla svoju nišu, a na ideju za softver za digitalizaciju došli su kada su razmišljali kako spojiti proceduralnu agilnost malih kompanija s procesnom robusnosti velikih kompanija.
˝Naša EYWA (Eliminate Your Waste Activities / Extend Your Workforce Automation) je softver za digitalizaciju, upravljanje, modeliranje poslovnih procesa i procedura s ciljem automatizacije poslovanja i u potpunosti hrvatski proizvod.
Razvoj softvera rezultat je identificiranih potreba tržišta za IT proizvodom koji bi omogućio jednostavnu automatizaciju/robotizaciju svakodnevnih operativnih zadataka na koje tvrtke troše mnogo resursa, vremena, a i „živaca“˝, objašnjava Matija Sarić, direktor tvrtke Neyho.
Podjela posla po ulogama
Svjesni da se na dnevnoj bazi unutar bilo koje tvrtke obavlja mnoštvo operacija ponavljajućeg karaktera poput ispunjavanja različitih obrazaca, upita, zahtjeva, prijava i slično tržištu su ponudili rješenje.
EYWA je namijenjena automatizaciji i robotizaciji rutinskih operacija te omogućuje definiranje redoslijeda izvođenja grupe zadataka nakon čega u svojstvu „robota“ softver samostalno izvršava zadatke sljedeći pravila bez potrebe za ljudskom supervizijom.
Kako ističe Sarić, svaki robot ima svoju radnu ulogu pa tako imaju: robote radnike, robote dispečere, robote analitičare, robote donositelje odluke itd … Svi roboti su sinkronizirani, što znači da je robot X svjestan što robot Y radi. Ideja je da roboti nesmetano i jednostavno surađuju s ljudima, drugim robotima, a na kraju i s digitalnim uređajima.
˝Ako pri izvođenju zadataka softver naiđe na varijablu koja izlazi iz definiranih parametara, predmetni zadatak stavlja u stranu kako bi ga kasnije razmotrio operater, točnije čovjek koji upravlja robotom. Prilikom rada softver bilježi ključne podatke poput broja i tipa zadataka koji su izvršeni, broja iznimaka koje su stavljene u stranu i slično čime producira niz korisnih statističkih podataka pomoću kojih se mogu identificirati uska grla u poslovanju ili poboljšati određeni poslovni procesi˝, kaže Sarić.
U pitanju je softver koji istovremeno može izvršavati niz zadataka, pa tako možete skalabilno i orkestrirano upravljati s cijelim timom „robota“. Tako izvođenje niza rutinskih zadataka može povjeriti „robotu“ ili timu „robota“ koji te operacije izvršavaju usklađeno, brzo, bez grešaka te u kontinuitetu.
U svim sektorima
˝Ukratko mi pravimo “softverske robote” koji upravljaju s ekranom računala, operativnim sustavima, aplikacijama koje imaju repetitivne poslove, uređajima, dokumentima, a koje skalabilno orkestrira naša platforma EYWA na automatski, poluautomatski, schedulirani ili autonomni način. EYWA komplementarno podržava upravljanje i modeliranje poslovnih procesa te dodatno omogućava i da ljudi koji nisu programeri mogu napraviti mini aplikacije za različite potrebe. Ovo je odlična stvar jer zapravo demistificira IT struku te omogućuje jednostavnu digitalizaciju bilo kojeg poslovnog procesa˝, ističe Sarić.
Trenutno imaju četiri velika ključna korisnika s kojima surađuju, a ova je godina za njih bila prekretnica jer su akvizirali tri ključna poslovna korisnika u različitim industrijama i internacionalno, osam malih i srednjih poduzeća te ostvarili partnersku suradnju sa Sveučilištem u Zagrebu, Fakultet elektrotehnike i računarstva.
Njihovi najveći klijenti su iz raznih sektora, iz telekoma A1, u bankarstvu Intesa SanPaolo, u montažerstvu Monting, u energetici Sintaksa, a u zdravstvu KBC…
˝Najveći potencijal robotizacije ne leži u uštedama već u potencijalima dodatnog prihoda fokusiranjem na “core” poslovanje i korisničko iskustvo. Najviše robota smo napravili u A1 grupaciji, gdje u smo napravili preko 120 robota za 14 različitih odjela.
Primjerice robot koji kontrolira (čita i piše) ulaz i izlaz aplikacije korisnika i aplikacije dobavljača pazeći da su svi podaci transparentni i da ih u stvarnom vremenu prenosi iz jedne aplikacije u drugu i obrnuto.
Time robot kontrolira protok informacija i dokumentacije između aplikacija, analizira iste i odrađuje svoje zadatke, a korisnik se s dobavljačem može usredotočiti na svoju osnovnu djelatnost (npr. rješavanje smetnje ili dodatnu prodaju).
Ovaj robot je autonoman i poslovno je zakazano da se pokreće svaki dan u definirano vrijeme u postavkama robota˝, objašnjava na primjeru Sarić.
Razvojem do modela
˝Tehničke karakteristike platforme su nam omogućile da imamo inovativan pristup poslovnom modelu koji nastojimo što više približiti korisniku i njegovim ključnim pokazateljima performansi poslovanja (eng. Key Performance Indicator – KPI).
Naš poslovni model u srži se sastoji od uspješno riješenih zadataka od strane robota i kao takav za cilj ima poticanje izrade što boljih, složenijih i robusnijih robota te prema korisniku jamčiti uspješnu odradu zadataka od strane robota˝, ističe Sarić.
“Tvrtka NEYHO najveću vrijednost ima u ljudskim potencijalima i intelektualnom vlasništvu. Naši strateški planovi idu u smjeru daljnjeg ulaganja u ljudske potencijale, istraživanje i razvoj te internacionalnu skalabilnost kompanije kako bi pokrili potrebe tržišta”, poručuje za kraj Sarić.
* Sadržaj omogućuje Neyho