Nove tehnologije znatno utječu na svakodnevni život, čineći nas efikasnijima i omogućavajući brojne prednosti. Tako je i u automobilskoj industriji, a posljedično i u sustavu tehničkih pregleda i registracije vozila. Vozila postaju sve naprednija, a stanice za tehnički pregled ažurno se prilagođavaju tom napretku i očekivanjima klijenata te digitaliziraju poslovanje radi veće učinkovitosti organizacije.
Od ove godine je tako u svim stanicama za tehnički pregled vozila u RH uvedena dostava elektronički potpisanih dokumenata putem online aplikacije, a koji su povezani s određenim vozilom preko VIN oznake (broja šasije). Ovako dostavljeni dokumenti vidljivi su svim stanicama za tehnički pregled vozila u RH sljedećih 15 dana od dana dostave.
Prilikom odabira vozila u postupku prijave tehničkog pregleda ili registracije, djelatnici u stanici za tehnički pregled se automatski obavještavaju o postojanju elektroničkih dokumenata, mogu ih pregledati, provjeriti valjanost digitalnih potpisa i, ako je sve u redu, mogu ih preuzeti i koristiti u originalnom, elektroničkom obliku.
Tu se, primjerice, radi o kupoprodajnim ugovorima, ugovorima o leasingu, punomoćima, sudskim odlukama ili presudama te računima. Osim toga, u STP (stanici za tehnički pregled vozila) se rezultati ispitivanja vozila s različitih mjernih uređaja prenose putem RFID tehnologije u aplikaciju za evidenciju rezultata tehničkih pregleda i registracijskih postupaka.
Radi se o uređajima koji se ugrađuju (kao dodatni elektronički modul) na valjke za ispitivanje kočnica (tzv. VIK17), na uređaje za Eko-test (OWR17) i na uređaje za mjerenje vrelišta kočne tekućine (TIK19). Ovi moduli služe za prikupljanje rezultata s navedenih mjernih uređaja i njihov prijenos na RFID kartice.
Podaci s RFID kartica se zatim prenose preko posebnih čitača u aplikaciju za evidenciju rezultata tehničkih pregleda i registracijskih postupaka.
Prednosti su višestruke: smanjena pogreška prilikom čitanja podataka s uređaja, prepisivanja podataka, skraćeno vrijeme unosa rezultata, smanjena mogućnost potencijalne manipulacije podatcima, moguća implementacija drugih uređaja unutar STP-a te smanjena potrošnja uredskog materijala.
OBD (On Board Diagnostics) je sustav koji omogućava provjeru ispravnosti i funkcionalnost komponenata u vozilu, ne samo u STP, već kontinuirano kao stalni nadzor komponenti na vozilu, a posebno komponenti koje se tiču naknadne obrade ispušnih plinova.
Neprekidno se nadzire neravnomjeran rad, sustav za pripremu goriva, električni krugovi komponenti odgovornih za sastav ispušnih plinova i karakteristika signala lambda sonde te rad drugih sustava poput katalizatora. Nakon što je obavljena samodijagnostika pojedinih komponenti sustava za naknadnu obradu ispušnih plinova, ona se evidentira u tzv. kôdu spremnosti.
Prilikom redovnog tehničkog pregleda uređajem za OBD dijagnostiku se spaja na elektroničko sučelje vozila pri čemu se provjerava ispravnost pojedinih komponenti analizom kôda spremnosti.
Digitalna rješenja značajno smanjuju mogućnost pogreški pri prepisivanju podataka (upis podataka u baze) uz višestruko manje opterećenje administratora.
Zbog ovih je razloga Centar za vozila Hrvatske bio partner u projektu uvođenja digitalne police osiguranja od automobilske odgovornosti, kroz koji se omogućila provjera postojanja police u realnom vremenu prilikom registracije vozila, čime se postigao brži protok informacija i poboljšala kvaliteta podataka.
Možda najpraktičnija prednost realizacije ovog projekta je da vlasnik vozila prilikom registracije vozila ne mora imati policu u „papirnatom“ obliku jer se ona u sustav registracije dostavlja elektronički.
Primjerice, u Hrvatskoj je u 2018. (godinu prije implementacije spomenutog rješenja) bilo izdanih nešto malo više od dva milijuna polica osiguranja od automobilske odgovornosti, a kod njih oko 20 tisuća utvrđene su greške u prepisivanju podataka s police u sustav.
Ovakvim digitalnim rješenjem, mogućnost pogreške se svodi na najmanju moguću mjeru, a sam registracijsku postupak se skraćuje.