Kako tehnologija unaprjeđuje prehrambenu industriju i kvalitetu sirovina, što donosi u budućnosti i kako će utjecati na ljude bila je tema drugog izdanja online panela DiscussIT u organizaciji IT tvrtke Combis, koja je okupila vodeće ljude iz prehrambene i IT industrije u Hrvatskoj.
Jedna od poruka panela bila je kako je sada vrijeme za pametne tvornice i digitalnu preobrazbu industrije hrane, bilo da je riječ o podizanju kvalitete proizvoda, smanjenju nepovoljnog utjecaja na okoliš ili pozitivnom utjecaju na bilancu prehrambenih kompanija.
“Tehnologija nas pokreće i unaprjeđuje društvo ako je pravilno i optimalno koristimo, što nam omogućava napredak i čini nas boljima. Današnja industrija ima mogućnost prikupljanja velike količine podataka koji dosad nisu bili dostupni, a slijedi analiza i odlučivanje na temelju tih podataka.
Svaka tvornica ima svoju viziju uspjeha i poruku koju šalje kupcima, no one s najvećim potencijalom rasta su one koje poduzimaju korake da svoje poslovanje učine tehnološki pametnim, odnosno da budu dio industrije 4.0.
Pametne tvornice podrazumijevaju prožimanje fizičke proizvodnje s digitalnom tehnologijom i senzorikom, prikupljanje podataka u realnom vremenu i odlučivanje na osnovi detaljnih predikcija. Ključni tako postaju podaci, no velik faktor je i predanost promjeni, kao i želja da se inovira. Diskusijom do ideja, idejama do inovacija, a inovacijama do boljeg društva”, rekao je direktor Combisa Goran Car.
Konzultantica za pametnu poljoprivredu Ivana Rendulić Jelušić kazala je da tehnologija ne može preuzeti potpunu kontrolu u proizvodnji hrane jer se ona događa “pod vedrim nebom”, stoga je u središtu svega još uvijek čovjek kojem tehnologija može biti potpora u bržem i kvalitetnijem donošenju odluka.
Ne može sve na leđa seljaka
“Informatička pismenost kod poljoprivrednika postoji i oni su spremni na novitete u proizvodnji, no dostupnost novih tehnologija koje bi bile prilagođenije njihovoj proizvodnji je još uvijek upitna i nedostatna. Nedostaje stvarnih podataka za analitiku.
Trebalo bi osmisliti infrastrukturu na razini cijele države i potaknuti teleoperatere koji mogu kompetencijama i znanjem o podacima uskočiti u sve sektore, pa tako i poljoprivredni. Potrebna je šira mreža aktera, da ne padne sve na leđa poljoprivrednika. Podaci su dostupni, ali nisu dostupni poljoprivrednicima za njihove potrebe. Danas postoje softveri u koje poljoprivrednik mora upisivati sve podatke, što je teško jer je taj isti poljoprivrednik također traktorist i prodavač i sve ostalo. Treba nam nešto što će donijeti stvarnu korist”, istaknula je Rendulić Jelušić.
Ujedno smatra kako korak prije pametnih tvornica predstavlja pametna poljoprivreda jer ona omogućava da se u proizvodnji hrane donose odluke temeljene na prikupljenim podacima pomoću novih dostupnih tehnologija, a s ciljem povećanja kvalitete proizvoda i održivosti poljoprivredne proizvodnje.
Stariji izvršni direktor za transformaciju i ICT u Atlantic Grupi Mladen Pejković rekao je kako je najprije potrebno voditi brigu o digitalnoj transformaciji kompanija i njihovu tehnološkom razvoju kako bi se stvorila dugoročna vizija gdje će tehnologija biti kroz 5 do 10 godina.
“Provodimo grupni program digitalne transformacije istovremeno s jakim ulaganjima u modernizaciju odnosno povećanje kapaciteta proizvodnih pogona.
Optimizacija poslovnih procesa u sprezi s tehnološkim promjenama na strani IT poslovnih sustava, napredna analitika, robotika i automatika, korištenje potencijala hibridnog oblaka, nove funkcije proizvodnih linija za nove kategorije proizvoda te smanjenje ekološkog otiska kompanije područja su koja su nam u fokusu“, rekao je Pejković.
Zastupljenost automatizacije
Član Uprave za financije Kraša Damir Bulić podsjetio je na sve veću zastupljenost automatizacije, što se, kaže, vidi i kod konditorskih proizvođača koji traže fleksibilnije i produktivnije linije koje mogu izbacivati više proizvoda s novom vrijednosti.
“Digitalizacija proizvodnih procesa bit će preduvjet konkurentnosti na svjetskom tržištu. To su spojevi novih okusa i sastojaka kojih dosad nije bilo, što ide i prema većoj nutritivnoj vrijednosti. Kraš danas izvozi u 35 zemalja, a zahvaljujući konstantnom ulaganju u razvoj novih tehnologija i proizvoda, kroz 110 godina razvio se u jednog od najvećih konditorskih lidera i industrija na ovim područjima čiju kvalitetu prepoznaju potrošači svih generacija.
Poznato nam je da se moderna tehnologija razvija izrazito brzo i utječe na tržište i gospodarstvo i vjerujem da će i Kraš uspješno pratiti tijek razvoja prepoznajući prilike i diktirajući trendove s ciljem odgovaranja na potrebe potrošača i jačanja liderske pozicije”, rekao je Bulić.
U Combisu su također podsjetili na važnost teme sigurnosti na internetu – naime, kroz svoje kampanje, poput 30Sec, educiraju javnost kako se zaštititi od “nigerijskih prinčeva” i ostalih oblika prijevara.
Dotaknuli su se i svoje pametne platforme ComEnergy za daljinsko očitanje, praćenje, analizu, izvještavanje i alarmiranje o potrošnji energenata u prerađivačkoj industriji i javnom sektoru.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu