Postupci kojima državna i javna tijela te ustanove nabavljaju robu i usluge u Hrvatskoj često se vežu uz neke kontroverze. Prošlogodišnja analiza Instituta za javne financije pokazala je da su najčešće nepravilnosti u postupcima javne nabave pogodovanje i klijentelizam. A to je izuzetno zabrinjavajuće kad se u obzir uzme činjenica da je vrijednost javne nabave u Hrvatskoj prošle godine iznosila gotovo 10 milijardi eura (75 milijardi kuna), odnosno čak 20% BDP-a.
Najkompliciraniji set
Na transparentnosti javne nabave sigurno treba raditi, a upravo s tim ciljem, kao i onim da se olakša pristup znanju i informacijama u domaćoj javnoj nabavi, tvrtka Temporis savjetovanje, koja od 2016. izdaje Bilten javne nabave, prošle je godine ovu publikaciju obogatila aplikacijom koja olakšava praćenje i razumijevanje procesa. Bilten je, naime, svih ovih godina bio dostupan u tiskanom i digitalnom obliku, no od 2022. obogaćen je aplikacijom koja uvodi novu razinu transparentnosti.
“Inovativna aplikacija i platforma predstavljaju središnje mjesto u Hrvatskoj i regiji za razmjenu informacija o sustavu javne nabave, a namijenjena je širokom krugu korisnika, od naručitelja, ponuditelja, stručnjaka, revizora do upravljačkih struktura”, kaže Zoran Blažević, izvršni urednik Biltena javne nabave i direktor Temporis savjetovanja. Aplikacija, dodaje Blažević, sve uključene provodi kroz specifičnosti propisa i prakse javne nabave. A to je iznimno važno, napominje, jer radi se o procesu koji spada u najkompliciraniji set europskog prava, što se često zanemaruje. Aplikacija tako sadrži odgovore na 95% problema u javnoj nabavi, konkretno na 3100 pitanja. Također, zahvaljujući filterima koji omogućuju pretraživanje prema raznim kriterijima, do tih se odgovora dolazi brzo i jednostavno. Usto, aplikacija daje pregled odluka Državne komisije za kontrolu postupka javne nabave (DKOM) i presuda Visokog upravnog suda od 2016., te svih odluka Suda EU-a vezanih uz javnu nabavu.
“Svakom je naručitelju i ponuditelju, u fazi kada priprema dokumentaciju za nabavu, važno istraživanje tržišta, odnosno znati što se na njemu događa. Primjerice, je li određeni natječaj zbog žalbe možda bio poništen, kakve je bila odluka DKOM-a, kakav je interes za određeni natječaj. Zahvaljujući našoj aplikaciji sve te informacije mogu dobiti, i to u vrlo kratkom vremenu”, kaže izvršni urednik Biltena javne nabave. Kompliciranu bi javnu nabavu, i sve vezano uz nju, Bilten i aplikacija trebali učiniti jasnijom i razumljivijom svima koji se javnim nabavama bave ili se za njih zanimaju.
“Cilj nam je pravovremenim informacijama poboljšati odnose između javnog i privatnog sektora u javnoj nabavi te osigurati unapređenje kvalitete svakodnevnog života svih građana”, kaže Blažević.
Ovo je posebno važno ne samo zbog velikih iznosa koji se “okreću” u javnoj nabavi već zato što se njome osiguravaju brojne javne usluge u RH. Kvaliteta javnih projekata tako će ovisiti o kvaliteti i transparentnosti postupaka javne nabave.
Cilj je unaprjeđenje znanja
A oni nisu jednostavni, posebno jer se praksa i propisi vezani uz javnu nabavu, kako na domaćoj, tako i na EU razini, često mijenjaju. Bilten sve te promjene prati te o njima, kaže Blažević, redovito izvještava.
“Naš je cilj unaprjeđenje znanja svih uključenih u sustav javne nabave. Što su kvalitetnija ta znanja, kvalitetniji će biti i sustav”, napominje direktor tvrtke Temporis savjetovanje.
A kako on, kao stručnjak čija se tvrtka već 20 godina bavi savjetovanjem vezanim uz javnu nabavu te na tu temu surađuju i s OECD-om, ocjenjuje domaću javnu nabavu?
“Sustav javne nabave u Hrvatskoj dovoljno je dobar. Naime, postupke ne provode zakoni već ljudi. Rezultati nabave vidljivi su svuda oko nas. Ima li mogućnosti za unaprjeđenje – sigurno ima”, odgovara Blažević.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu