Apple, Google, Tesla Motors i Microsoft četiri su najinovativnije kompanije u svijetu u 2016. godini. Sve su američke, sve su zadržale iste pozicije kao i prethodne godine, tri od njih (s izuzetkom trećeplasirane) bave se kompjuterskom tehnologijom, hardverom i softverom i perjanice su digitalne revolucije, koje su i među najvećim provoditeljima i zastupnicima.
Ljestvicu najinovativnijih objavila je konzultantska kuća Boston Consulting Group (BCG), na osnovu ankeitranja 1500 izvršnih direktora zaduženih za razvijanje i primjenu novih ideja u tvrtkama i industrijama po svijetu, a koje redovito provodi od 2004. "Do 2008. rangirali smo samo odgovore ispitanika, a odnoda i dodatne, egzaktne tri mjere: ukupni povrat vrijednosti kapitala (TSR), prihodi i rast prihoda. Svaka mjera predstavlja trogodišnje razdoblje, a TSR cijenu dionice i vrijednost dividende – objašnjavaju autori ljestvice i istraživanja iz BCG-a.
34kompanije
na ljestvici najinovativnijih su iz Amerike
Tko su 'uljezi'
Prije dvije godine istraživanje je dodatno revidirano, tj. tražilo se da menadžeri ocijene ne samo tvrtke iz svoje, već i iz drugih branši, a TSR je u njihovim odgovorima "težio" 40 posto. Lani su uveli i vrednovanje startupa, definiravši ih kao privatne tvrtke osnovane nakon 2001. "Ove je godine ona doista globalna, jer 34 od 50 najboljih je iz SAD-a, 10 je europskih i šest azijskih", navodi Tomislav Čorak iz hrvatskog ogranka BCG-a. I točno je, u prvih 10 "uljezi" su dva Azijata – korejski Samsung i japanska Toyota, koji su u odnosu na američke i jedini kojima core biznis nisu samo digitalne tehnologije (npr. Tesla ima i automobile, Amazon je e-trgovac), dok je najinovativniji Europljanin njemački kemijski i biotehnološki div Bayer tek 11., a zasigurno je na plasman utjecalo i uspješno preuzimanje američkog Monsanta, što je ljetos trajalo kao prava sapunica.
Nijemci su u TOP50 također najprisutniji od europskih kompanija – tu su i BMW, Daimler, BASF, Allianz, Siemens, Francuzi su AXA i Renault, Britanci su BT Group (pretposljednji 49.)… Od onih koji su najviše napredovali u odnosu na 2015. ističu se Facebook i Netflix – najveća društvena mreža je deveta, skočivši za 19, dok je sve popularniji servis za videosadržaje na zahtjev Netflix šesti, pomaknuvši se s 21. mjesta. Jaz između najboljih i slabijih inovatora proizlazi iz (ne)spremnosti da preuzmu ideje izvana, oni uspješni tako su, kažu u BCG-u, temeljitiji u pretraživanju ideja, čak 65 posto ih "nadahnuće" nalazi i na društvenim mrežama, što i nije nevažno i pokazuje da naoko fejsanje osim gubitka vremena može rezultirati i produktivnošću.
Kako držati korak
Usto, bolje vladaju i tzv. big data analizom, a u uvuođenju inovacija u radno okruženje oni najbolji su i prilagodljivi. Naime, 66 posto najinovatora potvrđuje da nove ideje nalazi u partnerstvu s tvrtkama izvana, nasuprot 22 posto kod slabijih konkurenata. Jedna od kompanija koja je svojom inovativnošću i promicanjem ekonomije dijeljenja navukla i bijes "konvencionalnih" je i Uber, digitalna aplikacija i platforma za naručivanje prijevoza ili, kako su se opisali nedavno u obrani od optužbi europskih regulatora i hrvatske Vlade: "digitalna platforma koja povezuje zainteresirane vozače i putnike, a ne taksi servis".
Ova američka tvrtka nalazi se, tako, nova na listi TOP50 – solidna 17., a Airbnb, platforma za najam i dijeljenje stanova i apartmana je po inovativnosti 21. "Usmjerenost na tehnološki pokretane promjene je veća nego ikad i svjedoci smo tehnološkom razvoju i bržem utjecaju novih tehnologija na doslovno sva područja biznisa i svakodnevnoga života. Da bi zadržale korak, tvrtke moraju pratiti nove tijekove i znati ih provesti u poslovanje, jer je to ključno za opstanak na tržištu", upozoravaju iz BCG-a o tome gdje su tajne suvremenih inovacija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu