Globalizacija i digitalizacija mijenjaju radni svijet, piše Anja Steinbuch za DW.
Poduzeća traže strategije kako bi se suočila s novim izazovima. Što donosi New Work, agilan rad i timovi sastavljeni iz više poduzeća?
U neupadljivoj zgradi na istoku Hamburga na njega čekaju dva suradnika švicarske tvrtke Transa, koja nudi odjeću za boravak vani. “Imaš li pulovere sa sobom”, pitaju oni.
Spaeth se smješka. Došao je kako bi skupa s klijentima pronašao rješenje, kako brže može funkcionirati plaćanje u web-shopu u kojem se može kupiti opremu i odjeću za putovanja ili boravak vani. “Otkako surađujemo Švicarci su nas redovito molili da ponesemo svoje majice i pulovere”, kaže Spaeth. Kad se radi u timu često se ne može razlikovati tko je klijent, a tko pružatelj usluge. “To svima pomaže da budu kreativni”, kaže Spaeth.
Ukida se hijerarhija, nestaju granice između klijenta i pružatelja usluga, klijenti i kolege su na ti. Stručnjaci to nazivaju pojmom “New Work”. U to pripada i agilan rad. To znači da se radi dinamično, bez straha da se napravi pogreška ili da se nekome ugrozi njegov autoritet.
Fleksibilni timovi
Stručnjaci za online-shop s njemačke obale skupa s klijentima iz Alpa su web-shop tvrtke koncipirali šarenije i efektivnije. Novina je bila i planiranje projekta: tvrtka nije usluge plaćala po danu nego po ciljevima projekta. Timovi se sastavljaju fleksibilno, a po potrebi mogu kratkoročno biti angažirani i slobodni suradnici.
“Ranije su klijenti htjeli da im se predstavi rezultat. Danas oni žele sudjelovati u kreativnom procesu”, objašnjava David Spaeth. “Često oni imaju rješenje problema.”
Suradnici tvrtki Transa i Novomind su primjerice skupa stvorili content management system u online-shopu, umjesto da se te dvije stvari odvijaju paralelno. “To je bio perfektan timski rad”, kaže Spaeth. Danas je on zato puno fleksibilniji. “Nekad smo brži i dođemo do rezultata ranije nego što smo planirali. Nekad trebamo više sugestija od klijenata da bismo došli do rezultata.”
Tehnizacija, povezanost s klijentima, veliki pritisak konkurencije – to su razlozi zbog kojih je agilan rad timova iz različitih tvrtki nužan. “To osobito vrijedi za modnu branšu”, kaže Spaeth. Jer tu se trendovi mijenjaju brže nego na drugim područjima, “i mi moramo brzo reagirati”.
Spaeth govori o “svom” webshopu kad ide na stranicu tvrtke Transa. A to je zacijelo pozitivni učinak rada u timu iz različitih tvrtki, što je sastavni dio New Worka.
New Work je postao šlagwort, nekad ga se slavi kao pokazatelja budućnosti, nekad kritizira kao instrument marketinga. U jednom se stručnjaci ipak slažu: svijet rada se kroz digitalizaciju i globalizaciju nalazi u sveobuhvatnom procesu transformacije.
Traže se IT-stručnjaci
Promjene dodatno ubrzava nedostatak stručne radne snage. Dok neko poduzeće nađe IT-stručnjaka za nepopunjeno radno mjesto prođu prosječno 132 dana. Do toga rezultata je došla analiza Savezne agencije za rad. I Savez informacijske i telekomunikacijske tehnologije Bitkom upozorava da poduzeća iz te branše trebaju oko pet mjeseci da nađu IT-stručnjaka.
Alexander Schlomberg je iz toga razvio poslovnu ideju. On je suosnivač i direktor tvrtke Expertlead. To je internetska platforma koja posreduje IT-stručnjake kao slobodne suradnike. Oni rade oko šest mjeseci na projektima, a plaćaju im se dnevnice, od čega određeni postotak zadržava Expertlead. “To je poslovni model budućnosti”, kaže Schlomberg.
Ni jedan programer niti inženjer za Machine Learning neće više zbog jednog posla preseliti u provinciju. Njegovi stručnjaci su raštrkani po cijelom svijetu i s njima se komunicira preko chata, konferencijskih aplikacija ili slacka. Dosadašnji modeli rada su zastarjeli, uvjeren je Schlomberg.
Aktualna studija američkog konzultantskog poduzeća Edelman Intelligence dolazi do procjene da će 2027. u SAD-u više od polovice zaposlenika biti freelanceri. I to ne samo u IT-branši nego i na drugim područjima, piše DW.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu