Srpski ministar unutrašnje i vanjske trgovine Tomislava Momirovića održao je prošli tjedan sastanak s predstavnicima maloprodajnih lanaca nakon kojeg je objavljeno koliko će proizvoda pojeftiniti.
Na spisku je 20 artikala među kojima su pileći parizer, jogurt, deterdžent za posuđe, špagete i kava. Svi ti artikli će od ove srijede biti jeftiniji i imat će oznaku “Bolja cena”. U uvjetima smanjenja kupovne moći stanovništva i inflacije koja je u lipnju iznosila 12,5 posto postavlja se pitanje efekata te akcije.
Osnovni artikli
Dužnosnici su objavili koji će to proizvodi od ovog tjedna imati oznaku “Bolja cena” i koliko će biti povoljniji. Među njima su pileći parizer koji će umjesto 399 dinara koštati 259,99 dinara, jogurt umjesto 164,90 biće 139,90, deterdžent za posuđe neće više koštati 126 dinara već će nova cijena biti 69,99 dinara, špagete će koštati 49,99 dinara umjesto 75 dinara.
Određeno dugotrajno mlijeko će od koštati 95 dinara umjesto 109,9 dinara, dvolitarski sok od jabuke umjesto 120 koštat će 80 dinara, krumpir 60 umjesto 89 dinara, domaći začin 50 umjesto 70 dinara, šampon za bebe će koštati 69,99 umjesto 107,99 dinara, dok će kava Dobro umjesto dosadašnjih 139,99 dinara moći da se kupuje za 89,99 dinara.
Stručnjaci kažu kako se ranije često dešavalo da se cijene određenog proizvoda namjerno snize kako bi trgovci privukli potrošače u trgovine da bi, osim tih artikala, kupovali i druge čija cijena nije snižena. U organizaciji “Efektiva” kažu da ova mjera ima efekta, ali da bi možda imala više smisla prije godinu dana, jer sada cijene svakako padaju. No, možda se razlog za tajming može tražiti u najavljenim skorim izbor4ima.
Profesor Ekonomskog fakulteta Dragan Stojković navodi kako je dobro da se ukaže na nerealno visoke cijene nekih proizvoda, da se angažiraju organizacije potrošača i razne institucije, ali kako bi volio da vidi i konkretne podatke o strukturi cijena pojedinih proizvoda.
“Često se govori samo o trgovcima koji dižu cijene, a istina možda nije na toj strani. Možda je neko drugi više odgovoran za više cijene. Nije loše što se ukazuje na to da bi trebalo neke cijene sniziti, ali dugoročno rješenje problema treba sadržavati ozbiljne analize strukture cijena i da se ukaže potrošačima tko je taj koji utječe ključno na visoke cijene”, rekao je Stojković za Euronews Srbija.
Dejan Gavrilović iz “Efektive” kaže kako akcija može donijeti dobar efekt, a i ne mora. “Vidjet ćemo kako će se trgovci postaviti prema svemu tome, ali čudno je da se to dešava sada nakon godinu i pol dana bjesomučne pljačke od strane trgovaca koji su podizali cijene nenormalno”, rekao je Gavrilović za Euronews Srbija. Naveo je kako je ideja te akcije da potrošači kupuju te proizvode sa nižom maržom, a ne one skuplje, što bi natjeralo sve da spuste cijene.
Neprecizne najave
Stojković kaže kako, kada se najavi da će cijena jogurta biti snižena, pitanje je koji jogurt, kojih proizvođača, koliko će trajati sniženje. Na pitanje da li će trgovci gubitak na maržama nadomjestiti na nekim drugim proizvodima u ponudi, Stojković kaže kako ne misli da će potrošači platiti nešto naročito više, ali da ako su trgovci i proizvođači na nešto natjerani, oni će to nadoknaditi.
“Trgovci ovo mogu da iskoriste kao promotivni alat, ako imaju niske cijene proizvoda. Često snizite namjerno cijenu određenog proizvoda da privučete potrošača i u vrijeme kad se pravi zimnica, namjerno snizite cijenu paprike, čak ne zarađujete na njoj da bi ljudi došli kupovati i druge proizvode. To može ovdje biti isto situacija”, zaključio je Stojković.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu