Najbolje stvari nastaju kad moramo reagirati suočeni s izazovima koje u životu sami moramo riješiti. Upravo tako je nastala jedna uspješna priča o premium hrani za kućne ljubimce.
Kada je vlasnica jedne mačke otkrila da joj gotovo svaka dostupna hrana izaziva alergijske reakcije, odlučila je naći rješenje koje do tada nije postojalo. Tako je nastala pokretačka snaga za razvoj inovativne, visokokvalitetne hrane kojom se brine o zdravlju kućnih ljubimaca i zadovoljava čak i one najosjetljivije.
Jelena Mirković, suosnivačica i direktorica kompanije za hranu kućnih ljubimaca – Kraftia – pokrenula je posao sa suprugom Petrom Mirkovićem, koji je direktor kompanije Agrosava, jedne od najuspješnijih srpskih kompanija za proizvodnju sredstava za zaštitu bilja.
Mlada industrija
“Na tržištu smo gotovo dvije godine. Ideja je krenula 2019., a 4. lipnja 2020. godine započeli su prvi koraci. Danas tvornica ima preko 100 receptura, asortiman je popunjen i sada kreće prodaja i borba na tržištu. Ovo je naime relativno mlada industrija koja tek počinje dobivati obrise, jer do sada nije bilo prave konkurencije. Nastaje ozbiljna gužva i industrija kreće u pravcu kvalitete”, kaže Petar Mirković i dodaje kako su 95 posto bazirani na izvoz. Prodaju se u istočnoj Europi, zapadnom dijelu Europske unije, finiširaju dozvole u Sjevernoj Americi, a tu su i Malezija, Indija, Južna Koreja i Indonezija.
“Slovenija jako lijepo ide, nadamo se da će partner iz Slovenije ući i u Hrvatsku. Tamo je problem distributer, treba doći do finalnog kupca,” dodaje. Robu predstavljaju i preko uzoraka, jer se ona prije svega treba svidjeti vlasniku, koji daje novac. No, nikada nisu imali reklamacije. “Ljubimci se nisu još požalili”, dodaje Jelena Mirković.
“Ideja je nastala i stoga što je krovna kompanija, Agrosava koja posluje već 35 godina, došla do nekog plafona i trebali smo naći industriju koja je slična bar po sirovinama i koja ima stalni obrt, da nije vezana za sunce, kišu i vremensku prognozu. Otišli smo stoga u ovaj skupi, komplicirani dio proizvodnje, a kompletan projekt rađen je ovdje u okviru Agrosave. Napravili smo software, a prebacili smo i neke postulate kemijske industrije ovdje”, kaže Petar, direktor Agorasava kompanije i dodaje kako je tehnički aspekt završen.
Onaj organizacijski je bilo teže napraviti, jer je Kraftia bila greenfield investicija, odnosno vrsta investicije koja sa poslom počinje posve iz početka, bez prethodne infrastrukture, poslovnih prostora i radnika. No, to je vrlo dinamičan i zanimljiv sektor, te predstavlja apsolutni izazov.
Sve recepture u Kraftiji su originalne, a imaju i dijetetsku liniju za ljubimce koji imaju probleme s hranom ili alergije. Kraftia je ultra premium proizvod i kao takav je skuplji, ali cijela tvornica napravljena je tako da se radi hrana samo vrhunske kvalitete, takva je i oprema i ne natječu se s proizvođačima koji proizvode jeftinu hranu.
“Na mjesečnoj bazi proizvodimo između 300 do 400 tona i to se zahuktalo od ljeta. Trenutno radimo u jednoj smjeni s ukupno 60 ljudi. Ova je industrija izuzetno kompleksna, jer se radi preko 100 vrsta analiza. Sirovine se nabavljaju od Norveške do Novog Zelanda, zbog certifikata. Janjetina mora biti s Novog Zelanda, ulje lososa iz Norveške…”, upućuju.
Treći u izvozu Srbije
“Mi smo jedina industrija u regiji, odnosno istočnoj Europi koja ima ISF standard, što je iznad HASAP-a. Dobili smo 98 od 100 mogućih bodova”, kaže direktorica Kraftije, Jelena Mirković. “Doslovno kad se pogleda receptura, u našu hranu ide preko 50 komponenti.
Ako bi ušli u prodavaonicu zdrave hrane i vidjeli sve one chia sjemenke ili accai bobice – što ja nikad ne jedem – sve to imamo za naše ljubimce”, smije se Petar Mirković. Jelena dodaje kako primjerice uvoze višnje s Barbadosa zbog koncentracije vitamina C.
Kraftia ima i sljedivost proizvoda – od toga na kojoj je farmi što uzgojeno, kada je namirnica ušla u tvornicu, koliko je bila u skladištu, sve je dokumentirano.
“Tek smo u niskom startu, rasti ćemo i što se tiče širine proizvoda, ali sad treba podići prodaju. U svakom businessu da bi mogli dugoročno raditi treba vam prvo kvalitetan proizvod. Morali smo ovladati proizvodom, to je nosilo određenu cijenu. Sad se radi marketing i tek krećemo”, poručila je direktorica Mirković.
Uspješnoj priči Kraftije u prilog govore i podaci kako je hrana za pse i mačke treći najprodavaniji proizvod na stranom tržištu u ukupnom izvozu primarnih poljoprivrednih proizvoda iz Srbije.
Iz Gospodarske Komore Srbije navode kako je u 2023. godini, iz Srbije izvezeno oko 64.956 tona hrane za pse i mačke, i to na tržišta 46 zemalja. Najveći kupac srpske hrane za pse i mačke bila je Rusija, koja je sudjelovala sa 34 posto, a slijedile su Italija (16,3%), Poljska (8,9%), SAD (6,5%) i Turska (6,1%). Kada se govori o trendu rasta ove proizvodnje, on je na godišnjoj razini od 20 posto, a u 2023. čak 21 posto.
Sirovine bez GMO-a
“Srpska industrija hrane za kućne ljubimce je u usponu, a izvoz i kvaliteta su na prvom mjestu. S više od desetljeća posvećenog rada, Srbija se profilirala kao lider u regiji u proizvodnji hrane za pse i mačke, a izvoz nastavlja igrati ključnu ulogu u ovom uspjehu. Naime, rast proizvodnje hrane za pse i mačke u Srbiji prati kontinuiran porast izvoza.
Ovaj sektor, koji je dio šire prehrambene industrije, zahtijeva strogo poštovanje međunarodnih i europskih standarda, posebno kada je u pitanju izvoz na tržišta Europske unije,” navode iz Komore, te dodaju kako se srpski proizvođači fokusiraju na primjenu najviših standarda tijekom cijelog proizvodnog procesa – od izbora sirovina do finalnog proizvoda.
Prateći zahtjeve sa međunarodnih tržišta, nude širok spektar gotovih proizvoda koji odgovaraju različitim uzrastima i potrebama pasa i mačaka. Osim visoke kvalitete, ističe se upotreba sirovina bez GMO-a, što privlači pažnju inozemnih potrošača.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu