Ove godine radili 50 dana i proizveli 15.000 automobila

Autor: Poslovni dnevnik , 12. prosinac 2021. u 22:00
Radnici Fiata na posao će se vratiti tek oko 13. siječnja/Shutterstock

Ovo­go­di­šnja pro­iz­vod­nja modela Fiat 500L bi­t će naj­ma­nja od 2012. godine, ka­da su Talijani do­šli u Sr­bi­ju.

Kra­gu­je­vač­ki Fi­at je kra­jem studenoga za­vr­šio pro­iz­vod­nju za ovu go­di­nu, u ko­joj su ima­li oko pe­de­set rad­nih da­na. Radnici će se na posao vratiti tek oko 13. siječnja, a u veljači ili ožujku od me­nadž­men­ta Stellantisa, za­jed­nič­ke kom­pa­ni­je Fi­a­ta i Peugeota, oče­ku­ju da im kaže što pla­ni­ra­ s nji­ma, od­no­sno hoće li i ka­da će po­kre­nu­ti no­vi mo­del auto­mo­bi­la.

Kompanija Fiat Chrysler Automobili Sr­bi­ja pala je na osmo mje­sto naj­ve­ćih srp­skih iz­vo­zni­ka i u pr­vih de­set mje­se­ci ove go­di­ne u svije­tu je pro­dala vo­zi­la vrijedna 255,7 mi­li­juna eura, što je za oko 30 mi­li­juna eura ma­nje ne­go u istom razdoblju 2020., piše Politika.

Ovo­go­di­šnja pro­iz­vod­nja u Fi­a­tu bi­t će naj­ma­nja od 2012., ka­da je ta­li­jan­ski proizvođač do­šao u Sr­bi­ju. Pre­ma ne­kim pro­cje­na­ma, ove godine isporučeno je iz­me­đu 15.000 i 20.000 auto­mo­bi­la, što je go­to­vo šest pu­ta ma­nje ne­go 2013., ka­da je kupcima ponuđeno re­kord­nih 117.000 vo­zi­la.

Alek­san­dar Vu­čić, pred­sjed­nik Sr­bi­je, ne­dav­no je na­ja­vio da bi usko­ro pre­mi­jer­ka Ana Br­na­bić tre­ba­la ob­ja­viti do­bre vije­sti u ve­zi s po­slo­va­njem Fi­a­ta u Kra­gu­jev­cu, ali ni­je že­lio iznijeti de­ta­lje. Re­kao je da je kompanija sma­nji­la pro­iz­vod­nju i da je bi­la na pr­vom mje­stu srpskih iz­vo­zni­ka, da je znat­no do­pri­no­si­la BDP-u od 2013. i pr­ve po­lo­vi­ce 2014.

Kriza odgodila planove
”Sa­da se to pro­mije­ni­lo i Fi­at je da­le­ko iza naj­zna­čaj­ni­jih in­ve­sti­to­ra. Ima­mo mno­go kom­pa­ni­ja ko­je su va­žni­je od Fi­a­ta, ali to ne zna­či da nam je on be­zna­ča­jan”, rekao je Vu­čić. Vla­da Sr­bi­je ima 33 po­sto vla­snič­kog udje­la u kra­gu­je­vač­koj tvornici.

Ne­dav­no se nagađalo da bi no­vi mo­del auto­mo­bi­la mo­gao biti po­kre­nut u dru­goj po­lo­vi­ci slje­de­će go­di­ne. Za to je po­treb­no oko mi­li­jar­du eura i neslužbeno se go­vo­ri­lo da je na­vod­no vla­di pred­la­ga­no da sudjeluje u fi­nan­ci­ra­nju. To bi vje­ro­jat­no bio elek­trič­ni auto­mo­bil.

Fi­at je na na razini grupe na­ja­vio da će do kra­ja desetljeća pot­pu­no prije­ći na pro­iz­vod­nju elek­trič­nih vo­zi­la, što zna­či da su kra­gu­je­vač­kom modelu 500L od­bro­ja­ni da­ni jer za če­ti­ri go­di­ne po­či­nju iz­ba­civati kla­sič­ne auto­mo­bi­le iz pro­iz­vod­nje.

117

vozila proizvedeno je u kragujevačkom Fiatu 2013. godine

Carlos Tavares, pred­sjed­nik Stellantisa, rekao je da će od 2025. za sva­ki mo­del auto­mo­bi­la raz­vi­ja­ti i elek­trič­nu va­ri­jan­tu. Istaknuo je da se oče­ku­je vi­še Fi­a­to­vih mo­de­la, da rad­na mje­sta ni­su ugro­že­na i da ne­će za­tva­ra­ti tvornice. Kada je riječ o kra­gu­je­vač­kom pogonu, po­tvr­dio je da ne pla­ni­ra­ju izmjestiti pro­iz­vod­nju.

Zo­ran Mar­ko­vić, pred­sjed­nik Sa­mo­stal­nog sin­di­ka­ta me­ta­la Sr­bi­je, ka­že da je Stellantis do listopada tre­ba­o pred­sta­viti in­ve­sti­ci­jske pla­no­ve za sva­ku tvornicu ko­ja po­slu­je u sklopu grupe, ali je zbog kri­ze u auto­mo­bil­skoj in­du­stri­ji to odgođeno za veljaču ili ožujak.

”Ne­sta­ši­cu či­po­va ni­tko ni­je mo­gao pred­vi­djeti. Svi svjet­ski pro­iz­vo­đa­či pro­du­ži­li su rok is­po­ru­ke jer nit­ko vi­še ne mo­že jamčiti da će kao ne­ka­d is­po­ru­či­ti auto­mo­bil za 15 da­na”, re­kao je Mar­ko­vić. On sma­tra da će ako do­đe do po­kre­ta­nja no­vog mo­de­la vla­da mo­ra­ti sudjelovati u skladu sa svojim vla­snič­kim udjelom.

Mi­lan Ko­va­če­vić, kon­zul­tant za in­ve­sti­ci­je, kaže da je oči­to kako je mo­del koji se proizvodi u Kragujevcu u ve­li­kom pa­du na tr­ži­štu. To zna­či ili kraj pro­iz­vod­nje ili ne­što no­vo.

Vlada ima plan B
”Ne­ma­mo in­for­ma­ci­je što se sve događa i onaj tko u ime dr­ža­ve dr­ži udio u toj tvornici tre­ba­o bi reći što se mi­sli i što se ra­di. Fi­at je ja­ko do­bro pro­šao u ovom po­slu, osim što mu je mo­del imao pad na tr­ži­štu. Mi smo to­me doprinijeli da­le­ko vi­še od našeg postotka u vla­sni­štvu. Mi smo pre­vi­še da­li i pre­vi­še smo se po­u­zda­li u tu tvornicu”, istaknuo je Ko­va­če­vić.

Pre­ma nje­go­vim riječima, ne tre­ba mno­go oče­ki­va­ti ako se u Kra­gu­jev­cu po­kre­ne no­vi mo­del s mo­to­rom s unu­tarnjim izgaranjem. “Pra­va stvar bio bi pre­la­zak na elek­trič­ne auto­mo­bi­le, jer svijet to ra­di u velikoj mjeri”, objašnjava Kovačević.

”Mi ima­mo temelje za ta­kva oče­ki­va­nja. Ima­mo do­sta ba­kra za proizvodnju ka­bela, a mo­žda će pro­ći i rud­nik li­ti­ja Rio Tin­ta”, re­kao je Ko­va­če­vić. U travnju ove godine beogradski list Danas pisao je da će ako Fiat odluči otići iz Kragujevca vlada Srbije aktivirati plan B. U tom slučaju, prema izvorima lista, vlada bi od Talijana otkupila njihov udio u zajedničkoj kompaniji i zatim cijelu tvornicu preprodala drugom proizvođaču automobila.

U Fiatovu tvornicu u Kragujevcu dosad je uloženo gotovo 1,5 milijardi eura. Kao mogući kupac spominjao se Volkswagen, koji je posljednjih godina najavljivao izgradnju nove tvornice na Balkanu. 

Tvornica je jedna od najmodernijih

”Iz svih na­ja­va ja­sno je da će tvornica u Kra­gu­jev­cu na­sta­vi­ti s radom i da Fiat po­ku­ša­va­ riješiti pro­ble­me. Ne oče­ku­jem da će uga­si­ti pro­iz­vod­nju. Tvornica je jed­na od naj­mo­der­ni­jih i mno­ge dru­ge iz gru­pe su is­pod te razine ro­bo­ti­za­ci­je. Ima­mo obra­zo­va­nu i kva­li­tet­nu rad­nu sna­gu. Jef­ti­ni su ener­gen­ti. Pla­će su ni­ske za Euro­pu. Po­sto­je svi pred­u­vjeti da se kod nas na­sta­vi pro­iz­vod­nja automobila”, rekao je Zo­ran Mar­ko­vić, pred­sjed­nik Sa­mo­stal­nog sin­di­ka­ta me­ta­la Sr­bi­je.

Komentirajte prvi

New Report

Close