Kragujevački Fiat je krajem studenoga završio proizvodnju za ovu godinu, u kojoj su imali oko pedeset radnih dana. Radnici će se na posao vratiti tek oko 13. siječnja, a u veljači ili ožujku od menadžmenta Stellantisa, zajedničke kompanije Fiata i Peugeota, očekuju da im kaže što planira s njima, odnosno hoće li i kada će pokrenuti novi model automobila.
Kompanija Fiat Chrysler Automobili Srbija pala je na osmo mjesto najvećih srpskih izvoznika i u prvih deset mjeseci ove godine u svijetu je prodala vozila vrijedna 255,7 milijuna eura, što je za oko 30 milijuna eura manje nego u istom razdoblju 2020., piše Politika.
Ovogodišnja proizvodnja u Fiatu bit će najmanja od 2012., kada je talijanski proizvođač došao u Srbiju. Prema nekim procjenama, ove godine isporučeno je između 15.000 i 20.000 automobila, što je gotovo šest puta manje nego 2013., kada je kupcima ponuđeno rekordnih 117.000 vozila.
Aleksandar Vučić, predsjednik Srbije, nedavno je najavio da bi uskoro premijerka Ana Brnabić trebala objaviti dobre vijesti u vezi s poslovanjem Fiata u Kragujevcu, ali nije želio iznijeti detalje. Rekao je da je kompanija smanjila proizvodnju i da je bila na prvom mjestu srpskih izvoznika, da je znatno doprinosila BDP-u od 2013. i prve polovice 2014.
Kriza odgodila planove
”Sada se to promijenilo i Fiat je daleko iza najznačajnijih investitora. Imamo mnogo kompanija koje su važnije od Fiata, ali to ne znači da nam je on beznačajan”, rekao je Vučić. Vlada Srbije ima 33 posto vlasničkog udjela u kragujevačkoj tvornici.
Nedavno se nagađalo da bi novi model automobila mogao biti pokrenut u drugoj polovici sljedeće godine. Za to je potrebno oko milijardu eura i neslužbeno se govorilo da je navodno vladi predlagano da sudjeluje u financiranju. To bi vjerojatno bio električni automobil.
Fiat je na na razini grupe najavio da će do kraja desetljeća potpuno prijeći na proizvodnju električnih vozila, što znači da su kragujevačkom modelu 500L odbrojani dani jer za četiri godine počinju izbacivati klasične automobile iz proizvodnje.
Carlos Tavares, predsjednik Stellantisa, rekao je da će od 2025. za svaki model automobila razvijati i električnu varijantu. Istaknuo je da se očekuje više Fiatovih modela, da radna mjesta nisu ugrožena i da neće zatvarati tvornice. Kada je riječ o kragujevačkom pogonu, potvrdio je da ne planiraju izmjestiti proizvodnju.
Zoran Marković, predsjednik Samostalnog sindikata metala Srbije, kaže da je Stellantis do listopada trebao predstaviti investicijske planove za svaku tvornicu koja posluje u sklopu grupe, ali je zbog krize u automobilskoj industriji to odgođeno za veljaču ili ožujak.
”Nestašicu čipova nitko nije mogao predvidjeti. Svi svjetski proizvođači produžili su rok isporuke jer nitko više ne može jamčiti da će kao nekad isporučiti automobil za 15 dana”, rekao je Marković. On smatra da će ako dođe do pokretanja novog modela vlada morati sudjelovati u skladu sa svojim vlasničkim udjelom.
Milan Kovačević, konzultant za investicije, kaže da je očito kako je model koji se proizvodi u Kragujevcu u velikom padu na tržištu. To znači ili kraj proizvodnje ili nešto novo.
Vlada ima plan B
”Nemamo informacije što se sve događa i onaj tko u ime države drži udio u toj tvornici trebao bi reći što se misli i što se radi. Fiat je jako dobro prošao u ovom poslu, osim što mu je model imao pad na tržištu. Mi smo tome doprinijeli daleko više od našeg postotka u vlasništvu. Mi smo previše dali i previše smo se pouzdali u tu tvornicu”, istaknuo je Kovačević.
Prema njegovim riječima, ne treba mnogo očekivati ako se u Kragujevcu pokrene novi model s motorom s unutarnjim izgaranjem. “Prava stvar bio bi prelazak na električne automobile, jer svijet to radi u velikoj mjeri”, objašnjava Kovačević.
”Mi imamo temelje za takva očekivanja. Imamo dosta bakra za proizvodnju kabela, a možda će proći i rudnik litija Rio Tinta”, rekao je Kovačević. U travnju ove godine beogradski list Danas pisao je da će ako Fiat odluči otići iz Kragujevca vlada Srbije aktivirati plan B. U tom slučaju, prema izvorima lista, vlada bi od Talijana otkupila njihov udio u zajedničkoj kompaniji i zatim cijelu tvornicu preprodala drugom proizvođaču automobila.
U Fiatovu tvornicu u Kragujevcu dosad je uloženo gotovo 1,5 milijardi eura. Kao mogući kupac spominjao se Volkswagen, koji je posljednjih godina najavljivao izgradnju nove tvornice na Balkanu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu