Poremećaji na svjetskom tržištu i poskupljenje dopreme robe iz Azije kontejnerima proizvođači obuće iz BiH trebaju iskoristiti kao priliku te moraju pronaći nove kupce i plasirati svoje proizvode u zemlje Europske unije, ističu sugovornici Nezavisnih novina.
Naime, u Europskoj uniji velika je potražnja za obućom, a Kina, koja je najveći svjetski proizvođač, prošle je godine plasirala četiri milijarde pari različitih vrsta obuće manje.
Amir Međić, sekretar Udruženja tekstila, obuće i kože BiH, objašnjava da domaći obućari moraju iskoristiti ovu priliku. Činjenica je, kaže Međić, da je svaka kriza šansa.
”Kina diktira situaciju na tržištu obuće jer je najveći svjetski proizvođač, te su zbog nje nastali poremećaji na tržištu. Mi smo mali i nemamo utjecaja na to, ali nismo bezazleni jer na godišnjoj razini naše kompanije proizvedu već od 16 do 17 milijuna pari obuće”, rekao je Međić.
Nužni su novi strojevi
Istaknuo je da su na Dalekom istoku najveći proizvođači obuće, dok su u EU najveći potrošači.
”Velike kompanije već premještaju proizvodnju bliže EU, i to vjerojatno na Balkan, i tu je šansa Bosne i Hercegovine jer imamo niz prednosti zbog kojih se može raditi s nama. Pitanje je samo cijene rada i umijeća pregovaranja. Naše su kompanije tehnološki osposobljene, imamo kvalitetnu radnu snagu, što zadovoljava njihove kriterije”, objasnio je Međić.
Marinko Umičević, tehnički direktor Tvornice obuće Bema iz Banja Luke, rekao je da je navala kupaca iz zapadnoeuropskih zemalja, te da domaći proizvođači moraju iskoristiti ovu priliku za plasman svojih proizvoda.
”Kontejneri s robom iz Azije poskupjeli su zbog pandemije koronavirusa nekoliko puta, dok u nekim državama, poput Kambodže i Vijetnama, koje prodaju dosta obuće u Europi, tvornice nisu radile i po nekoliko mjeseci.
Moramo napraviti novi iskorak da sve to ne bi propustili”, rekao je Umičević. Prema njegovim riječima, domaći obućari moraju modernizirati svoje tvornice jer bez novih strojeve nema veće produktivnosti.
”Sada je naša šansa da se izborimo za bolji status, ovo je uzmi ili ostavi. Moramo se boriti da poboljšamo status naših radnika jer ćemo ostati bez njih, te iskoristiti ovaj trenutak”, izjavio je Umičević.
Hrvatska najvažnije tržište
Radenko Bubić, direktor i vlasnik Tvornice obuće Dermal iz Kotor Varoša, čije cipele za planinarenje pod njemačkim brendom Haix nosi i ruski predsjednik Vladimir Putin, rekao je da su povećane potrebe Europe za cipelama, te da imaju velik broj upita iz europskih zemalja koje traže obuću.
”Sljedećeg tjedna imamo sastanak s jednom njemačkom kompanijom koja je zainteresirana da im isporučujemo gotove proizvode. Sada su porasle šanse za prodaju obuće u zemljama Europske unije. Nema više sigurnosti da će roba s Dalekog istoka doći u predviđenom roku, a i prijevoz robe je dosta skuplji”, zaključio je Bubić.
Iz BiH su u prvih osam mjeseci ove godine izvezeni proizvodi industrije tekstila, odjeće i obuće vrijedni 961,3 milijuna KM (oko 491 mil. eura), što je povećanje za osam posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, pokazuju podaci Vanjskotrgovinske komore BiH. Lani je izvoz bio vrijedan nešto više od 892 milijuna KM, što znači da je ove godine veći za oko 69 milijuna KM.
Hrvatska je vodeće izvozno tržište za odjeću i obuću iz BiH, u koju je za osam mjeseci ove godine izvezena roba vrijedna 80,4 milijuna KM, slijedi Francuska sa 32,6 milijuna KM, Njemačka sa 30,2 milijuna KM i Italija sa 23,7 milijuna KM.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu