Ono što se može zamijetiti na hrvatskoj obali, čini se da nije mimoišlo niti susjednu Crnu Goru.
Riječ je, dakako, o poskupljenjima čak i osnovnih životnih proizvoda u trgovinama mješovite robe. Poskupljenje u supermarketima na primorju ne odgovara ni domaćima ni gostima, ali zato “trljaju ruke” vlasnici crnogorskih trgovačkih lanaca.
Oscilacije cijena
Potrošači se pitaju kako su moguće takve oscilacije cijena, a nadležni, konkretno iz Tržišne inspekcije, poručuju da je sve u skladu sa Zakonom o unutarnjoj trgovini, prema kojem se cijene slobodno formiraju. Nepisano je pravilo da ljetnu turističku sezonu, pa tako i ovu, na primorju obilježava rast cijena u marketima poznatih crnogorskih trgovačkih lanaca.
Zbog toga su mještani posebno ljuti. “Stalno se pitam kontrolira li išta ta inspekcija. Zaboga, nekoliko puta sam ih i sam htio nazvati i pitati kako je, ovo je katastrofa. A bit će sve bolje, bit će bolje. Kada? Valjda sutra”, kaže jedan od ispitanika u anketi Radio-televizije Crne Gore.
“Svjedočim da su cijene različite iz dana u dan. I ono što me jako smeta jest da pojedini marketi redovito šalju letke s cijenama, ali kada dođete u trgovinu, te cijene nisu one koje su istaknute. Nisu ni u istom gradu, u istom trgovinskom lancu, cijene nisu iste na različitim lokacijama”, mišljenja je ispitani građanin.
Kontrolira se rad trgovaca, tvrde nadležni i dodaju da je sve u skladu sa zakonom. Tržišni inspektor Ratko Bulatović objašnjava da cijene u trgovinama na obali rastu svake sezone, sukladno Zakonu o unutarnjoj trgovini, odnosno o slobodnom formiranju cijena.
“Utvrđena cijena proizvoda može biti od istog istog subjekta nadzora, konkretno Voli, Idea, može biti različita u prodajnim objektima koji posluju u sastavu njihovih tvrtki odnosno pravnih osoba. Što to znači konkretno? U prodavaonici Voli u Budvi, ili u Podgorici ili na sjeveru, cijene mogu biti različite iz razloga što je u pitanju slobodno formiranje cijena.
Shodno dokazu u porijeklu, tj. računu o dobavljaču, radi se dokument sastavljanja maloprodajnih kalkulacija i na osnovu tih maloprodajnih kalkulacija formira se maloprodajna, tj. utvrđena cijena. Što znači da u pojedinom prodajnom objektu Voli u Budvi, može se ići sa maržom konkretno 30 posto, za razliku od marže na sjeveru gdje mogu ići i sa maržom 10 ili 20 posto.
Zakon o unutrašnjoj trgovini dozvoljava formiranje maloprodajnih cijena s utvrđenom maržom na nabavnu cijenu”, kazao je Bulatović. Visoke cijene ne odgovaraju ni domaćima ni gostima i zato se svi bune.
Šok u trgovinama
Kada Podgoričani odu na more, dobro paze gdje kupuju jer odmah primjećuju da su cijene istih artikala različite u trgovinama na obali u odnosu na Podgoricu, a reakcije su gotovo identične.
“Zašto? Mislim da je to da se više uzme od turista, ali dolje žive i naši ljudi, to nije fer ni s jedne strane, pa je to jednostavno nevjerojatno. Mislim da je to jako ružno i to su trebali provjeriti nadležni, tko se već time bavi”, smatra jedan od građana. Jedno je sigurno. Veliki trgovački lanci u sezoni dobro zarađuju korigirajući cijene. Zato do kraja sezone pripazite na rasprodaje kojima se trgovci nastoje izboriti za kupce.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu