Uprava kompanije Fiat Chrysler Automobiles Serbia (FCA Srbija), Fiatove tvornice automobila u Kragujevcu, prihvatila je zahtjeve radnika FCA Plasticsa da im se za neradne dane ubuduće, kao i njihovim kolegama u FCA Srbija, plaća 65 posto, umjesto dosadašnjih 60 posto od normalnih plaća, te da im koeficijent za obračun minulog rada bude 0,5 posto.
Nisu prihvatili da se regres u FCA Plasticsu ove godine vrati na lanjsku razinu od oko 493 eura.
U Sindikatu FCA Plasticsa ističu da su velikim smanjenjem regresa smanjene i prosječne zarade zaposlenih u toj kompaniji. Prema sindikalnom izračunu, svakom radniku FCA Plastics ukupna će zarada u 2021., nakon smanjenja regresa, biti na godišnjoj razini manja za 500 do 700 eura.
Slijedi radikalizacija prosvjeda
Budući da je povećanje regresa bio ključni zahtjev zaposlenika FCA Plasticsa, više od 90 posto radnika te tvrtke nastavilo je još 17. veljače započeti štrajk, zbog kojeg su zaustavljene proizvodne trake u FCA Srbija. Naime, FCA Plastics, tvrtka kćer FCA Srbija, proizvodi branike (360 dnevno) za model 500L.
“Ne samo da nastavljamo potpunu obustavu rada, već ćemo i radikalizirati prosvjed tako što ćemo organizirati javne skupove ispred upravne zgrade FCA Srbija i gradske uprave, u središtu Kragujevca.
Na njih ćemo pozvati i radnike kompanije FCA Srbija i njenih kooperantskih tvrtki u Kragujevacu jer su i oni financijski oštećeni smanjenjem regresa”, rekao je za Danas Zoran Miljković, predsjednik Štrajkačkog odbora u FCA Plasticsu.
Prema njegovim riječima, predstavnici menadžmenta FCA Srbija sindikalce FCA Plasticsa obavijestili su da neće postupiti po nalogu inspekcije rada, koja je naložila da se zaposlenima u FCA Plasticsu dostavi pravilnik o radu i nova sistematizacija radnih mjesta. Sindikat tvrdi da je to razlog više za radikalizaciju prosvjeda.
Bez subvencija bili bi u gubitku
U FCA Srbija organizirano je nekoliko sastanaka Uprave s radnicima koji su zainteresirani da sljedećih godinu dana rade u Stellantisovoj tvornici u slovačkom gradu Trnava. Prema informacijama Danasa, odaziv radnika na taj poziv prilično je slab.
Među zainteresiranima, tvrde izvori beogradskog lista, najviše je mladih radnika, bez obiteljskih obveza, a privlači ih obećani bonus od ukupno 3600 eura, koji se dobiva na odlasku i pri povratku iz Slovačke, a što bi vjerojatno, zbog ponuđene plaće od oko 850 eura, te stanovanje i prehranu o vlastitom trošku, bila jedina zarada za jednogodišnji rad u Slovačkoj.
“Tužno je da kragujevačka tvornica koja je projektirana za proizvodnju 200.000 automobila godišnje šalje radnike na rad u druge zemlje”, kažu predstavnici zaposlenika u kompaniji FCA Srbija.
Prema procjeni lista Danas, u Kragujevcu je 2020. godine proizvedeno oko 20.000 novih vozila, odnosno dvostruko manje nego godinu ranije i najmanje od ljeta 2012. kada je u Srbiji počela proizvodnja Fiatovog modela 500L.
Lani se radilo samo 80-ak dana, a ostalo vrijeme više od 2000 radnika provelo je na plaćenom odmoru. Kompanija u kojoj srpska vlada ima 33 posto vlasništva, a Fiat ostatak, redovito dobiva milijunske državne subvencije bez kojih bi bila u gubitku.
Zbog toga u Kragujevcu žive u očekivanju proizvodnje nekog novog Fiatovog modela, što se najavljuje nekoliko godina, ali još ništa konkretno nije dogovoreno.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu