Rusi će biti kooperativniji oko NIS-a, ali poslovanje kompanije sve je teže

Autor: Siniša Malus , 28. siječanj 2025. u 22:00
Wizz Air prestao kupovati avionsko gorivo od NIS-a, a čini se da je ta informacija uplašila i ostale zračne prijevoznike kao i turističke agencije/Shutterstock

Ruska diplomacija poručuje da će se pronaći obostrano prihvatljivo rješenje za Srbiju i Rusiju.

Ministarstvo vanjskih poslova (MVP) Ruske Federacije očekuje da će se pronaći obostrano prihvatljivo rješenje za Srbiju i Rusiju nakon uvođenja američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije (NIS) i ističe da Rusija i Srbija intenzivno rade o rješenju za te sankcije.

“Računamo da će se i ovoga puta naći obostrano prihvatljivo rješenje. Stoga vjerujemo da će suverenitet Srbije biti očuvan i da građani neće osjetiti krizu koju mogu izazvati prirodni izvori energije, posebno ove zime”, navodi rusko ministarstvo vanjskih poslova, objavljeno u jučerašnjoj “Politici”.

Signali iz Moskve
Kako se navodi, na zahtjev tog dnevnog lista da prokomentira američke sankcije NIS-u, rusko MVP ocjenjuje da je “to pitanje dugoročne politike kolektivnog Zapada”.

MVP Rusije također ocjenjuje da su motivi SAD-a u odnosu na tvrtku NIS određeni “željom da se pod svaku cijenu potkopa izuzetno uspješan projekt suradnje ruskog investitora i srbijanskog investitora”.

56,2

posto udjela u nisu drže ruske naftne kompanije

Jasno je da je status quo za NIS neodrživ, ali to nikako ne znači da smo mnogo bliži rješenju u odnosu na prije tri tjedna kada je objelodanjena informacija o sankcijama ovoj kompaniji. Ruske najave na određeni način potvrđuje i glavni broker Moment Securitiesa Nenad Gujaničić u izjavi za Poslovni dnevnik.

“Nije nerealno očekivati da ruska strana ipak pokaže izvjesnu kooperativnost s obzirom da bi zacementiran stav značio izvjestan gubitak saveznika na Balkanu jer bi Srbija bez normalnog funkcioniranja ove naftne kompanije pretrpjela ogromnu štetu, kako na nivou stanovništva, tako i privrede.

Stoga je racionalno očekivati da će do nekakvog rješenja ipak doći, a dodatnu neizvjesnost za krajnji rasplet daje i okolnost promjene američke administracije, koja bi ipak mogla donijeti nešto fleksibilniji pristup u rješenju ovog zamršenog geostrateškog čvora. Krajnju transakciju bi također morala odobriti američka administracija pa bi i eventualni izlaz Rusa u korist bliskih kompanija s Istoka mogao biti problematičan.”, poručuje Gujaničić.

Dodaje kako se do konačnog rješenja vjerojatno neće dugo čekati, a moguće da će ga pogurati i globalni napori svjetskih sila za okončanje rata u Ukrajini. Do tada, trgovanje dionicama Naftne industrije Srbije na Beogradskoj burzi ostaje obustavljeno i neće biti nastavljeno sve dok ne bude raspoloživih i kredibilnih informacija u vezi sa sudbinom ove kompanije, zaključuje Gujaničić.

No, svakoga dana poslovanje NIS-a postaje sve teže. Protekloga tjedna objavili smo kako je Wizz Air prestao kupovati avionsko gorivo od NIS-a, a čini se da je ta informacija uplašila i ostale zračne prijevoznike kao i turističke agencije.

Kako za Politiku kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije putničkih agencija YUTA, to bi mogao predstavljati problem, posebno za one agencije koje su planirale ljetne letove ove aviokompanije na grčke otoke, ali i putovanja u europske metropole.

Prelijevanje problema
NIS je jedina kompanija u Srbiji koja u Srbiji isporučuje mlazno gorivo za putničke i generalne zrakoplove, a Wizz Air je prije nekoliko dana potvrdio da će ubuduće isporučivati ​​i mlazno gorivo prilikom tehničkih slijetanja u Budimpešti i Temišvaru. Osim što bi potencijalno poremetio planove putnika, mogao bi poskupjeti karte i zakomplicirati putovanje.

Wizz Air je objavio kako najnovije okolnosti navodno neće utjecati na red letenja. Naveli su i da sankcije uvedene protiv dobavljača goriva ne utječu na red letenja avioprijevoznika te poručili da tu temu neće komentirati jer su “sankcije u domeni pravnih pitanja”. Seničić kaže da do sada nije bilo pritužbi putnika, iako je jedna manja grupa u Beograd došla kombijem upravo zbog tehničkog slijetanja u Budimpešti.

“Ne znamo koji je razlog tome, ali agencije su sigurno u ovom trenutku zbunjene zbog nedostatka informacija i mogućih problema u budućnosti – kaže Seničić.

Komentirajte prvi

Još vijesti

New Report

Close