Rio Tinto probno postrojenje umjesto u Srbiju ipak smjestio u Australiju

Autor: Poslovni dnevnik , 17. prosinac 2024. u 07:20
Ovo je druga, kemijska faza procesa dobivanja litijeva karbonata. Prva faza je kopanje, a treća je odlaganje, odnosno jalovina/Shutterstock

Kao razlog tvrtka je navela da su odustali “zbog velike kampanje dezinformiranja i zastrašivanja javnosti”.

Iako je Rio Tinto u kolovozu 2021. najavio da će se pilot postrojenje za kemijsku obradu jadarita sumpornom kiselinom za nekoliko tjedana preseliti u Srbiju, to se nije dogodilo, a prema svemu sudeći, ni neće.

Kao razlog ova tvrtka je u odgovoru N1 navela da su “zbog velike kampanje dezinformiranja i zastrašivanja javnosti odustali od te odluke”.

Kao dokaz, Rio Tinto je poslao link na otvoreno pismo predsjedniku Srbije organizacije “Ne damo Jadar” i kolumnu na sajtu Nova.rs.

Zadovoljeni standardi

Tijekom testiranja surađivali smo s 40 vrhunskih međunarodnih dobavljača i testirali 5000 komada opreme, tvrde iz Rio Tinta.

Sigurnosni standardi
Kako je najavio Rio Tinto, pilot postrojenje se nalazi u Bundoora Technology Development Centeru, koji se nalazi nedaleko od Melbournea.

“Sva ispitivanja prerade mineralne rude jadarita provedena su u skladu sa svim sigurnosnim standardima. Provedene su tri kampanje kemijskih ispitivanja koja su se provodila 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu. Tijekom testiranja surađivali smo s 40 vrhunskih međunarodnih dobavljača i testirali 5000 komada opreme, a pet neovisnih revizija potvrdilo je da je proces obrade stabilan, siguran i uspješan”, napisali su u odgovoru Rio Tinta.

Ovo je druga, kemijska faza procesa dobivanja litijeva karbonata. Prva faza je kopanje, a treća je odlaganje, odnosno jalovina.

“Ukoliko postoji interes stručne javnosti da se upozna s načinom na koji je u okviru pilot postrojenja testirana tehnologija koja bi se primjenjivala u okviru projekta Jadar, tvrtka je spremna pozitivno odgovoriti na takav interes”, poručuju iz Rio Tinta.

Profesor Branimir Jovačićević s Kemijskog fakulteta za N1 kaže da iz odgovora Rio Tinta “ništa nismo mogli saznati o samoj tvornici”.

On ističe da bi, imajući u vidu tenzije koje su stvorene i situaciju koju imamo kada je u pitanju ovaj projekt, on morao biti u Srbiji i biti predstavljen stručnjacima – geolozima, geokemičarima, tehnolozima, kemičarima i stručnjacima za ekologiju.

“Sam proces kroz pilot postrojenje može biti besprijekoran. Stvar je procjene u kojoj fazi kemijsko-tehnološkog procesa može doći do akcidenta”, objašnjava Jovančićević. Profesor navodi da se proces sastoji od laboratorijske razine, druga razina je pilot postrojenje, a treća je sam proces na terenu.

“Tim redoslijedom raste i rizik od kemijske nesreće”, objašnjava sugovornik N1. “Ako bismo radili s količinama od tona kao što je planiranih 70 tona sumporne kiseline na dnevnoj bazi, očekuje se da će mogućnost kemijske nesreće biti najveća. Sve se može napraviti tehnološki – teoretski da bude besprijekorno. U praksi u prirodi postoji institucija kemijskog akcidenta unutar jedne od tri faze”, dodaje.

Govoreći o samom procesu, Jovančićevič kaže da se on sastoji od tri faze. Prvi je tretman koncentriranom sumpornom kiselinom, a zatim se dobiva litijev sulfat. Kako navodi, PH vrijednost je smanjena na tri, au tom okruženju bor kristalizira unutar borne kiseline i lako se izdvaja.

“PH se tada podiže dodavanjem kalcijevog hidroksida da se talože drugi metali poput željeza i mangana. Na taj način pH se podiže na osam, zatim se opet sumpornom kiselinom vraća na sedam, a onda se uz pomoć natrijevog karbonata dobiva litijev karbonat”, objašnjava postupak Jovančićević.

Bez pravih odgovora
Kaže da je svjestan različitih interesa kompanije i građana Srbije.“Razumijem želju za profitom, ali mi građani Srbije smo svjesni da oni žele da otvore jedan ovakav kompleks u najljepšem i najplodnijem dijelu Srbije, omeđenom rijekama Jadar, Drinom i Savom. Samo nekome tko ima čudne ideje, jer ne znam kako bih to nazvao, može pasti na pamet da otvori rudnik na takvom mjestu”, naglašava Jovančićević.

Rio Tinto nije izravno odgovorio na pitanje znači li odustajanje od obećanog pilot postrojenja u Srbiji da država Srbija neće moći jamčiti siguran prijevoz. Ostalo je neodgovoreno pitanje kako tvrtka namjerava realizirati cijeli projekt, ako su imali problem i s pilot postrojenjem.

Komentirajte prvi

New Report

Close