Zbog posljedica korona krize proizvodnja autoindustrije u Srbiji pala je za 50 posto, rekao je Tanjugu Ivan Vijatov, direktor Automobilskog klastera Srbije.
“Posljedice u Srbiji slične su kao u kompanijama koje posluju u Europskoj uniji jer se prestalo s proizvodnjom automobila, što je utjecalo na opskrbne lance jer proizvođači dijelova nemaju za koga proizvoditi, što je u velikoj mjeri pogodilo i kompanije u Srbiji”, rekao je Vijatov.
Automobilski klaster Srbije ima 54 kompanije članice, a najveći broj njih proizvodi dijelove za vozila. S druge strane, kragujevački Fiat u krizi je bio i prije pandemije, tako da su radnici značajan dio vremena prošle i ove godine proveli na plaćenom odmoru.
Zbog korone proizvodnja automobila u prvih pet mjeseci u Europi pala je za 50 posto, a Vijatov kaže da je u svibnju pad bio i veći. Navodi da je u travnju europska proizvodnja automobila bila manja za 70 posto u odnosu na travanj 2019. godine.
Očekuju se poboljšanja
“Očekuju se poboljšanja, ali se ipak prognozira da će pad proizvodnje u Europi ove godine biti najmanje 20 posto”, kaže Vijatov. Trenutačna očekivanja su da bi europska autoindustrija najranije 2022. godine mogla desegnuti razinu proizvodnje s početka 2019. godine, a najveća proizvodnja, zabilježena 2017.
Godine, bit će dosegnuta tek 2025. ili 2026. Vijatov smatra da će se autoindustrija početi oporavljati kada građani u Srbiji i Europi počnu ponovno razmišljati o kupovini automobila, a do tada autoindustriju treba podržati. “Srbija bi trebala pratiti preporuke EU, preslikati u mjeri u kojoj je to moguće ono što će Europljani raditi na pomoći svojoj autoindustriji”, kaže Vijatov.
Autoklaster Srbije dio je europske mreže u kojoj je više od 30 klastera koji će predložiti vladama svojih država zajedničke mjere za oporavak. “Pripremamo prijedlog mjera koje ćemo zajednički uputiti vladama naših država”, kaže Vijatov koji očekuje da to biti urađeno početkom srpnja. Kako se najavljuje, jedna od predloženih mjera bit će i smanjenje stope PDV-a za automobile.
Promjena opskrbnih lanaca
Vijatov smatra da će zbog posljedica korona krize doći do promjene opskrbnih lanaca u globaliziranoj autoindustriji.
“Mislim da postoji šansa za Srbiju da u relokaciji opskrbnih lanaca privuče neke investicije u sektoru autoindustrije. Dobivam informacije da se neke velike kompanije zanimaju za dolazak i proizvodnju u Srbiji”, rekao je Vijatov. Činjenica je da već postoji značajno zanimanje proizvođača autodijelova za Srbiju.
Tako je prije nekoliko dana njemački Vorwerk & Sohn pokrenuo proizvodnju u Čačku, a u novu tvornicu uloženo je 60 milijuna eura. Također, turska tvornica Feka Automotiv sljedećeg meseca počet će s radom u Ćupriji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu