Iako je obnova prve dionice pruge Beograd – Bar u Srbiji završena još 2017. godine na nastavak modernizacije te prometnice do granice s Crnom Gorom putnici će čekati još najmanje dvije godine.
Da se obnova odvija sporije nego što je planirano pokazuje i izjava Zorane Mihajlović, bivše ministrice prometa Srbije, iz srpnja 2018. godine prilikom potpisivanja memoranduma o razumijevanju i suradnji između vlada Srbije i Crne Gore na realizaciji infrastrukturnih projekata. Mihajlović je tada rekla da će Srbija do 2021. obnoviti cijelu prugu Beograd – Bar na svom području. Danas je jasno da se to neće ostvariti, piše Demostat.
Kako je tom istraživačko-izdavačkom centru rečeno iz kompanije Infrastruktura željeznice Srbije, s ruskom kompanijom RZD International potpisan je ugovor o izradi projektno-tehničke dokumentacije za rekonstrukciju dionice barske pruge Valjevo-Vrbnica-državna granica s Crnom Gorom, u dužini od 210 kilometara.
Vrijednost tog ugovora je oko 20,9 milijuna eura, a financiranje je osigurano iz novog ruskog kredita vrijednog 230 milijuna eura.
Prosječna brzina 40 km na sat
Dosad je pripremljen opći projektni zadatak za obnovu te dionice pruge i završena priprema posebnih projektnih zadataka za svaku od sedam dionica, jer će se projekt realizirati u fazama. Rok za izradu projektno-tehničke dokumentacije iznosi dvije godine.
“Tek kada ona bude završena znat će se koliko će stajati obnova tog dijela pruge Beograd – Bar kroz Srbiju”, navode iz Infrastrukture željeznice Srbije. Procjena je da bi vrijednost radova, s projektiranjem, mogla biti oko 450 milijuna eura. Nakon obnove pruge Valjevo-Vrbnica, prosječna brzina vlakova kroz Srbiju na trasi prema Crnoj Gori trebala bi biti oko 100 kilometara na sat.
Vlakovi danas na toj relaciji voze prosječnom brzinom od oko 40 kilometara na sat, a putuje se oko šest sati i 15 minuta, dok od Beograda do granice s Crnom Gorom vožnja traje sedam i pol sati.
Dionica barske pruge od Resnika do Valjeva, dugačka 77,6 kilometara, obnovljena je 2017. godina, zahvaljujući ruskom kreditu od 79,9 milijuna dolara, nakon čega je brzina vlakova povećana na 100 kilometara na sat.
Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smatra da projekt obnove pruge Beograd – Bar neće biti završen u dogledno vrijeme a osnovni je razlog što to Srbiji i Crnoj Gori danas nije prioritet.
Srbija je htjela Luku Bar
“Pruga Beograd – Bar izgrađena je u potpuno drukčije vrijeme. Bio je to izlazak Srbije na more, u okviru Jugoslavije, i pravac kojim su turisti odlazili na crnogorsko primorje.
U međuvremenu, zajednička država prestala je postojati čime su se i prioriteti promijenili. U ovom trenutku, i zbog velikih troškova, to je nešto u što se ne želi upuštati Beograd niti Podgorica.
Za Srbiju su u ovom trenutku važniji neki drugi prometni pravci. Aktualizirano je pitanje tzv. malog Schengena čime na značaju dobiva pravac prema Albaniji, preko Kosova.
Govori se o izgradnji ne samo autoceste prema Tirani već i pruge. Također, sve je veće zanimanje turista za ljetovanje na albanskom primorju dok crnogorsko za njih nije više toliko značajno”, objašnjava Savić.
Prema njegovim riječima, sve bi bilo potpuno drukčije da je Srbija kupila Luku Bar o čemu se svojevremeno pričalo, ali na kraju od toga nije bilo ništa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu