Bosna i Hercegovina je nakon brojnih poziva javnih prijevoznika odlučila nešto poduzeti i krenuti u borbu protiv nelojalne konkurencije koja godinama nelegalno posluje na lokalnim i međunarodnim cestama.
Taj je problem je posebno došao do izražaja u vrijeme pandemije koronavirusa, kada je uslijed brojnih zabrana i ograničenja došlo do značajnog pada broj putnika, a time i prihoda onih kompanija i prijevoznika koji posluju u skladu sa zakonom, piše portal Capital.ba.
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH pripremilo je izmjene Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu, kojima će konačno pokušati uvesti red u tom području.
Uspješno otkrivanje divljih prijevoznika do sada se uglavnom temeljilo na suradnji s putnicima. Tako je morao postojati dokaz o plaćenoj usluzi, karta kod putnika ili njegova izjava da je platio prijevoz.
Često se događalo da inspektori nisu imali dokaza o divljem prijevozu te su im ruke bile vezane i nisu mogli ništa poduzeti.
Veza vozača i putnika
Međutim, novim zakonskim rješenjem dokazivanje nelegalnog prijevoza putnika trebalo bi biti daleko lakše, jer se nadzornim tijelima daju nove ovlasti i smjernice putem kojih će se otkrivati i kažnjavati nelegalni prijevoznici.
Tako će se, na primjer, nelegalnim prijevoznikom smatrati svatko tko nema odobrenje za takvu vrstu prijevoza, a više puta mjesečno vozi sličnim pravcem preko graničnog prijelaza i najmanje jednom tjedno prijeđe granicu u dolasku i odlasku.
Također, pozornost će se obraćati i na putnike jer će se tražiti veza između njih i vozača, kako bi se otklonila sumnja da se prijevoz obavlja u nekomercijalne svrhe. U slučaju da se putnici i vozači ne mogu povezati na bilo koji način, postojat će temelj za djelovanje inspekcije.
Vozač bez dozvole za prijevoz putnika bit će kažnjen kaznom od dvije do pet tisuća konvertibilnih maraka (od 1000 do 2500 eura) i sve do okončanja postupka bit će isključen iz prometa, što dosad nije bio slučaj.
Objašnjavajući predložene izmjene, u resornom ministarstvu kažu kako su bili prisiljeni na reakciju jer je u proteklom razdoblju stigao veliki broj pritužbi prijevoznika koji posluju legalno.
“Nadzorom se već godinama pokušava spriječiti nelegalni prijevoz putnika, koji za posljedicu može imati blokadu legalnog obavljanja prijevoza te dovesti u pitanje opstanak prijevoznika koji rade na način propisan zakonom i ispunjavaju sve svoje financijske obveze.
Nažalost, i uz sve poduzete aktivnosti ovaj problem nije riješen te je ministarstvo pripremilo Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu kojim će se propisati jasno postupanje u slučaju utvrđivanja prijevoza suprotnog zakonu, te izricanje sankcija za nedopušteno postupanje”, kažu u Ministarstvu komunikacija i prometa BiH.
Ipak su zadržali radnike
Dejan Mijić, direktor banjalučkog Autoprevoza i predsjednik Skupštine udruženja prometa i veza u Privrednoj komori RS, pozdravlja predložena rješenja.
“Međutim, nadležna tijela su i ranije imala dobar temelj za djelovanje, a rezultati su nažalost izostali. Zbog svega toga, međunarodni prijevoznici dovedeni su u jako teško stanje, ali je ipak većina zadržala radnike”, kaže Mijić. On dodaje i da su divlji prijevoznici u međunarodnom prijevozu do sada prilično lako izbjegavali kazne.
“Kada zaustavite vozača s osam putnika on kaže da su mu to sve susjedi i rođaci. Sada kada dva ili više puta u određeno vrijeme bude išao istom trasom smatrat će se da je bio na linijskom prijevozu. U takom prijevozu morate imati određene dozvole, prijavljene radnike i slično, a oni to nemaju”, objasnio je Mijić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu