Nove epidemiološke mjere koje je uvela Švicarska, prema kojima svi koji ulaze u tu zemlju moraju imati negativan PCR test na koronavirus, utjecat će na kašnjenje isporuka robe, ali će se zbog toga i smanjiti broj putnika, što će, kako kažu bosanskohercegovački prijevoznici, samo povećati njihove gubitke koji se gomilaju od početka pandemije.
Novim pravilima predviđeno je da se, osim negativnog testa pri ulasku u zemlju, putnici moraju i drugi put testirati nakon četiri do sedam dana, ako ostaju u Švicarskoj.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prijevoznika za unutarnji i međunarodni transport RS, tvrdi da će nova pravila dodatno pogoršati već tešku situaciju prijevoznika u Republici Srpskoj, ali i cijeloj BiH.
Prema njegovim riječima, sve će to otežati i vanjskotrgovinsku razmjenu između Bosne i Hercegovine i ostalih zemalja, zbog čega će najviše biti pogođeno gospodarstvo, prijevoznici, a na kraju i građani.
Slične mjere i u zemljama EU?
“Ne znamo kakva će biti organizacija na graničnim prijelazima, koliko će trajati pregled testova, te kolike će se gužve stvoriti. Međutim, izvjesna su duga čekanja na granicama”, kaže Grbić za Glas Srpske, dodajući kako zabrinjava to što postoje nagovještaji da će slične mjere poput Švicarske donijeti i pojedine zemlje Europske unije.
Dejan Mijić, predsjednik Odbora Udruženja za međunarodni i međuentitetski putnički promet pri Vanjskotrgovinskoj komori BiH, očekuje da će mjere koje je donijela Švicarska utjecati na smanjenje broja putnika kod domaćih prijevoznika koji prometuju izvan granica BiH.
“Vjerojatno će pojedini prijevoznici dodatno smanjiti broja polazaka, čak će i prestati s vožnjom ako se utvrdi da nema zainteresiranih za putovanja”, rekao je Mijić.
Prema podacima Vanjskotrgovinske komore BiH, obujam prijevoza putnika u javnom cestovnom prijevozu u BiH lani je zabilježio samo 41,20 posto u odnosu na 2019. godinu, dok je obujam prijevoza putnika u javnom cestovnom prijevozu u prvih šest mjeseci 2021. ostvaren sa samo 42,60 posto u odnosu na prvih šest mjeseci 2019.
“Iz tih podataka jasno se vidi da prijevoznici u BiH trpe veliku štetu, a da pomoć nadležnih nije niti približno dovoljna za pokriće visokih gubitaka”, navode iz Vanjskotrgovinske komore BiH.
Mogući raskidi ugovora
Dodaju da mjere koje provode druge države, u ovom slučaju Švicarska, imaju velikog utjecaja na prijevoznike u Bosni i Hercegovini.
“Povezano s mogućim uvođenjem sličnih mjera i u drugim državama, ne možemo precizno utvrditi kakve bi to imalo posljedice, međutim sigurno je da bi imalo značajan utjecaj na poslovanje gospodarstva u BiH, kašnjenje u isporuci robe, moguća su raskidanja ugovora, kao i druge štetne posljedice”, navode iz Vanjskotrgovinske komore BiH.
Nikola Grbić je dodao kako je domaćim prijevoznicima problem i odljev radne snage jer sve više profesionalnih vozača odlazi raditi u inozemstvo. “To je žalosno, ali je činjenica”, istaknuo je Grbić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu