Globalna nestašica čipova mogla bi se na BiH tržište prenijeti u najnegativnijem obliku, jer prema mišljenju ekonomskih stručnjaka, iako je Bosna i Hercegovina dio globalnog tržišta na kraju je proizvodnog lanca, a nema niti kapital kojim se taj problem može riješiti.
Manjak čipova negativno je utjecao na brojne industrije, a među njima i na neke od najpoznatijih europskih proizvođača automobila kao što su Fiat, Mercedes i Volkswagen, koji su zaustavili proizvodnju. Nestašica utječe negativno i na proizvođače bijele tehnike, računala i mobitela.
Pero Ćorić, predsjednik Privredne komore RS, za Nezavisne novine potvrdio je da takvo stanje već pogađa BiH tvrtke.
Problemi s Boschom
“Budući da je automobilska industrija generator razvoja Njemačke, Francuske i Italije, a dobar dio proizvodnje prebačen je u Češku, Slovačku, pa i Poljsku, dio te proizvodnje, odnosno dijelovi za automobilsku industriju, prelaze i u BiH, zbog čega mnoge naše tvrtke već imaju pad narudžbi”, rekao je Ćorić.
Prema njegovim riječima, elektronički sklopovi već se naručuju za 2023. godinu, jer su svi čipovi za 2022. rezervirani.
U njegovoj obiteljskoj kompaniji Megamont iz Čelinca, koja proizvodi dijelove za Fiat, prihodi su već pali za 30 posto u posljednja tri mjeseca.
Iz kompanije Cablex naveli su da rade za povezane tvrtke u Sloveniji, ali da već osjećaju poremećaj na tržištu.
“Proizvodimo kabele za svjetla na automobilima, to još funkcionira, ali strahujemo da će se nešto dogoditi”, kažu iz te kompanije. Dodali su da također proizvode dijelove za bijelu tehniku za kompaniju Bosch, te da su tu problemi već osjetniji.
Dugi rokovi za isporuku
“Narudžbe padaju, a znamo i da Boschove tvornice u Njemačkoj rade tri dana tjedno, upravo zbog nestašice čipova, što utječe i na nas”, rekli su iz Cablexa.
Hasan Sarajlija iz kompanije Sejari iz Sarajeva, koja je generalni zastupnik za Isuzu i Krone za BiH, kaže kako su primijetili da su rokovi za isporuku vrlo dugački.
“Tako, ako sada naručite novo vozilo, rok za isporuku je rujan ili listopad 2022. godine”, rekao je Sarajlija.
Dodao je da tako duge rokove ne pamte te da je situacija bila slična jedino za vrijeme ekonomske krize 2008.
“Tada su rokovi bili dugački zbog velike potražnje, a sada zbog loše opskrbe dijelovima”, objasnio je Sarajlija. Globalna nestašica sirovina već je utjecala i na cijene automobila u svijetu, te je sada za novo vozilo potrebno izdvojiti više novca.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu