Nakon pandemije BiH uvozi još više piva, dok domaća proizvodnja pada

Autor: Poslovni.hr , 14. srpanj 2022. u 22:00
Foto: pixabay

Najveće količine dolaze iz Srbije i Hrvatske, a cijene su niže od onih koje imaju bosanskohercegovačke pivovare, tako da ne pomažu niti kampanje u kojima se zagovara kupovina domaćih proizvoda.

Nastavljen je negativan trend porasta prisutnosti uvoznog piva na štetu domaćeg na tržištu Bosne i Hercegovine.

Analiza Uprave za indirektno oporezivanje BiH pokazuje da je količina piva koje se uvozi u BiH značajno veća od količine koja se proizvodi u zemlji, a i nakon pandemije koronavirusa prisutan je porast prihoda od trošarina na pivo iz uvoza, a pad tih prihoda na domaće pivo.

Najveće količine piva Bosna i Hercegovina uvozi iz Srbije i Hrvatske, objašnjava Inidikator.ba.

Nastavljen je negativan trend porasta prisutnosti uvoznog piva na štetu domaćeg na tržištu Bosne i Hercegovine.

Analiza Uprave za indirektno oporezivanje BiH pokazuje da je količina piva koje se uvozi u BiH značajno veća od količine koja se proizvodi u zemlji, a i nakon pandemije koronavirusa prisutan je porast prihoda od trošarina na pivo iz uvoza, a pad tih prihoda na domaće pivo.

Najveće količine piva Bosna i Hercegovina uvozi iz Srbije i Hrvatske, objašnjava Inidikator.ba.

Sklonosti potrošača

Prema analizi Uprave za indirektno oporezivanje BiH, pojava koronavirusa, mjere uvedene u borbi protiv te bolesti i suzdržavanje od potrošnje doveli su do pada prihoda od trošarina na uvozno pivo u 2020. godini za 5,9 posto u odnosu na 2019. Popuštanje mjera i otvaranje granica doveli su do povijesnog maksimuma u naplati tih prihoda za 7,6 posto u 2021. godini u odnosu na prethodnu godinu, te za 1,3 posto u odnosu na godinu prije pojave pandemije, tj. 2019.

“Osnovni razlog povećanja prihoda od trošarina na pivo iz uvoza u posljednjih nekoliko godina može se pripisati sklonostima potrošača, velikom paletom ponude piva iz uvoza, te nižom cijenom uvoznog piva, što je nelojalna konkurencija u odnosu na domaće proizvođače. Godinama unatrag, a prije trenutačne inflacije na globalnoj razini, bilježi se pad cijena uvoznog piva, iako uvjeti na tržištu nisu bili pogodni za to smanjenje, objašnjavaju iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH.

“Do ovakvog stanja došlo je uslijed velikog i nekontroliranog uvoza piva po niskim cijenama od velikih multinacionalnih pivovarskih grupa, preko susjednih tržišta, a prije svega iz Srbije, Hrvatske i Slovenije”, upozoravaju iz Vanjskotrgovinske komore BiH i dodaju da uvozno pivo u zemljama EU zauzima uglavnom od 10 do 15 posto ukupnog tržišta, dok u BiH drži do 70% tržišta.

Iz Komore objašnjavaju da kvaliteta piva kojeg uvoze zemlje EU spada u kategoriju “premium”, što kod piva koje se uvoze iz susjednih zemalja u BiH nije slučaj jer su to uglavnom piva srednje ili niske kvalitete.

Nasuprot trendovima s uvoznim pivom, naplata prihoda od trošarina na domaće pivo bila je manja u 2021. godini za 15,1 posto u odnosu na prethodnu 2020. godinu, te manja za 20,5 posto u odnosu na 2019. godinu.

Ne traže craft proizvode

“Osnovni je razlog pada prihoda od trošarina na domaće pivo u posljednjih nekoliko godina pad obujma proizvodnje domaćeg piva kao i pad njegove potrošnje kod stanovništva BiH. Uzrok pada potrošnje domaćeg piva jesu navike i sklonosti potrošača bez obzira na mnoge kampanje pod sloganom “Kupujmo domaće”, posebno u razdoblju trajanja najstrožih mjera uvedenih u borbi protiv širenja koronavirusa, objašnjava Uprava za indirektno oporezivanje BiH u svojoj analizi.

Dodaju i da trend zanatskog tj. craft piva čija popularnost raste na europskom i svjetskom tržištu, nije zahvatio BiH jer nije uspostavljena široka distribucijska mreža u zemlji, kako bi se na taj način povećala prodaja tih proizvoda koja bi utjecala na povećanje prihoda.

Prema analizi Uprave za indirektno oporezivanje BiH, pojava koronavirusa, mjere uvedene u borbi protiv te bolesti i suzdržavanje od potrošnje doveli su do pada prihoda od trošarina na uvozno pivo u 2020. godini za 5,9 posto u odnosu na 2019. Popuštanje mjera i otvaranje granica doveli su do povijesnog maksimuma u naplati tih prihoda za 7,6 posto u 2021. godini u odnosu na prethodnu godinu, te za 1,3 posto u odnosu na godinu prije pojave pandemije, tj. 2019.

“Osnovni razlog povećanja prihoda od trošarina na pivo iz uvoza u posljednjih nekoliko godina može se pripisati sklonostima potrošača, velikom paletom ponude piva iz uvoza, te nižom cijenom uvoznog piva, što je nelojalna konkurencija u odnosu na domaće proizvođače. Godinama unatrag, a prije trenutačne inflacije na globalnoj razini, bilježi se pad cijena uvoznog piva, iako uvjeti na tržištu nisu bili pogodni za to smanjenje, objašnjavaju iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH.

“Do ovakvog stanja došlo je uslijed velikog i nekontroliranog uvoza piva po niskim cijenama od velikih multinacionalnih pivovarskih grupa, preko susjednih tržišta, a prije svega iz Srbije, Hrvatske i Slovenije”, upozoravaju iz Vanjskotrgovinske komore BiH i dodaju da uvozno pivo u zemljama EU zauzima uglavnom od 10 do 15 posto ukupnog tržišta, dok u BiH drži do 70% tržišta.

Iz Komore objašnjavaju da kvaliteta piva kojeg uvoze zemlje EU spada u kategoriju “premium”, što kod piva koje se uvoze iz susjednih zemalja u BiH nije slučaj jer su to uglavnom piva srednje ili niske kvalitete.

Nasuprot trendovima s uvoznim pivom, naplata prihoda od trošarina na domaće pivo bila je manja u 2021. godini za 15,1 posto u odnosu na prethodnu 2020. godinu, te manja za 20,5 posto u odnosu na 2019. godinu.

Ne traže craft proizvode

“Osnovni je razlog pada prihoda od trošarina na domaće pivo u posljednjih nekoliko godina pad obujma proizvodnje domaćeg piva kao i pad njegove potrošnje kod stanovništva BiH. Uzrok pada potrošnje domaćeg piva jesu navike i sklonosti potrošača bez obzira na mnoge kampanje pod sloganom “Kupujmo domaće”, posebno u razdoblju trajanja najstrožih mjera uvedenih u borbi protiv širenja koronavirusa, objašnjava Uprava za indirektno oporezivanje BiH u svojoj analizi.

Dodaju i da trend zanatskog tj. craft piva čija popularnost raste na europskom i svjetskom tržištu, nije zahvatio BiH jer nije uspostavljena široka distribucijska mreža u zemlji, kako bi se na taj način povećala prodaja tih proizvoda koja bi utjecala na povećanje prihoda.

Komentirajte prvi

New Report

Close