Ima kupaca, ali nema dovoljno novih automobila, takvo je stanje na tržištu u Srbiji. Tko danas naruči vozilo, kojeg nema u skladištu uvoznika, na isporuku će čekati četiri mjeseca, a možda i duže, pišu Večernje novosti.
Globalna nestašica čipova i poremećeni lanci opskrbe, još od prvog tromjesečja ove godine, najviše pogađaju i usporavaju automobilsku industriju. Bez poluvodiča nije moguće zamisliti suvremeno vozilo te njihov nedostatak dovodi do zastoja u proizvodnji i manjka automobila u ponudi.
Poznavatelji prilika na srpskom tržištu očekuju da bi se stanje moglo normalizirati početkom sljedeće godine, a neki proizvođači čipova smatraju da će to biti moguće tek 2023.
Nisu očekivali veću prodaju
U međuvremenu, kupci automobila osuđeni su na čekanje. Tako je Stefan Marković iz Beograda bio neugodno iznenađen kada je htio kupiti novo vozilo.
“Odlučio sam se za Škodu i u prvoj ponudi koju mi je postao ovlašteni trgovac, navedeno je da ću na vozilo čekati 150 dana”, kaže Marković, dodajući da su mu kasnije, kao izuzetno povoljnu vijest, javili da će novi auto stići ranije nego što su mislili, za 120 dana.
Jedan od uzroka nestašice čipova na globalnom tržištu je nagli porast potražnje zbog velikog skoka prodaje laptopa, mobilnih telefona i gaming konzola. S druge strane, proizvođači automobila nisu očekivali da će u vrijeme pandemije doći do tako brzog povećanja kupovine vozila i nisu na vrijeme naručili dovoljne količine čipova.
Jedan od većih proizvođača čipova u Europi, francusko-talijanski STMicroelectronics procjenjuje da će se stanje stabilizirati tek 2023. godine.
Petar Živković, iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije, smatra da je rok isporuke od 120 dana dobar.
“Teško je reći koliko se u prosjeku čeka na novi automobil u Srbiji. To ovisi o proizvođaču, svi se trude smanjiti vrijeme isporuke. Uvoznici obično navedu duži rok, da ga ne bi prekoračili, a onda vozilo često isporuče ranije”, kaže Živković.
On ističe i da mnogi kupci mijenjaju prvobitnu odluku o izboru automobila i kupuju onaj koji je dostupan na skladištu. Oni uvoznici koji ih imaju više, sada su prodali veći broj vozila.
Ovisni o kineskim tvornicama
“Takav primjer je s automobilima brenda Kia koji se proizvodi u Europi. U prvih sedam mjeseci 2021. prodali su 98 posto više vozila nego 2019. godine zato što su ih imali na skladištu”, kaže Živković.
Milan Belin, predsjednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i dijelova, ističe da su zabrinuti zbog manjka novih automobila.
“Većina europskih proizvođača vozila ovisi o kineskim tvornicama čipova, ali ih nema dovoljno na tržištu. Proizvođači su se okrenuli profitabilnijim tržištima i sada je stanje takvo da i u Europi i u Srbiji ima više kupaca nego automobila koji su u ponudi”, navodi Belin.
Međutim, trgovci i kupci se snalaze. Pojedini uvoznici omogućili su kupcima da preuzmu automobili bez info-zabavnog sustava, za kojeg su nužni čipovi, a kada stigne naknadno ga ugrađuju. Neki vlasnici vozila ne žele čekati isporuku tog dijela, već ga sami nabavljaju kod Kineza.
Prodaja automobila u Srbiji ove je godine veća u odnosu na lanjsku, a potrošačima su i dalje najatraktivniji modeli Fiata i Škode. U prvih sedam mjeseci ove godine prodano je 15.217 novih putničkih automobila, a u istom razdoblju prošle godine 12.197, što je porast od 24,76 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu