Novu slovensku vladu za čije je osnivanje mandat dobio Janez Janša dočekat će veliki problem u Mariboru. Naime, tvrtka Aerodrom Maribor, preko koje su kineski vlasnici, kompanija SHS Aviation, zakupljivali mariborsku zračnu luku do srpnja prošle godine, tužbom će od države tražiti povrat više od 2,1 milijuna eura za plaćenje najamnine, troškove i izgubljenu dobit.
Prva optužba tvrtke odnosi se na kašnjenje u donošenju državnog prostornog plana za područje zračne luke, gdje ističu da to nije nanijelo veliku štetu samo njima, već i široj mariborskoj regiji i cijeloj Sloveniji. Državu optužuju da se i nakon otkazivanja zakupa još uvijek koristi nekretninama u vlasništvu Aerodroma Maribor, javlja agencija STA.
Nisu dobili koncesiju
Prema tvrdnjama Aerodroma Maribor, u zemljišnim knjigama su postigli upis služnosti na spomenutim nekretninama na temelju ugovora koji nikada nije stupio na snagu. Unatoč njihovim pozivima da spor riješe sporazumno, država tom pitanju nije pristupila konstruktivno, pa u sudskom postupku traže da se služnost izbriše iz zemljišnih knjiga, a tražit će i naknadu za korištenje svoje nekretnine.
Usto, država im je dala ponudu za kupnju spornih nekretnina, što je uvjet za izvlaštenje, čime će im, kako vjeruju, pokušati oduzeti vlasničko pravo na području mariborske zračne luke. SHS Aviation, u vlasništvu kineskih ulagača, u Maribor je doveo tim bivšeg gradonačelnika Andreja Fištravca.
Početkom 2017. godine SHS Aviation kupio je Aerodrom Maribor od Delavske hranilnice, što je bio uvjet da dobiju odobrenje za 15-godišnji najam Aerodroma Edvard Rusjan. Svoje su dugoročne namjere Kinezi su pokušali dokazati dokapitalizacijom tvrtke SHS Aviation, vlasnice Aerodroma Maribor, s više od 12,8 milijuna eura.
Međutim, njihovi se ambiciozni planovi nikada nisu obistinili, uključujući produženje aerodromske piste i povećanje putničkog prometa. Unatoč brojnim pritiscima na Ministarstvo infrastrukture da im se dodijelilo koncesija za pokretanje projekta proširenja i modernizacije zračne luke, nisu je dobili.
Glavni kamen spoticanja bilo je uređenje prostornih planova koji bi im omogućili provedbu planirane investicije, uključujući proširenje aerodromske piste te izgradnju potporne infrastrukture, što uključuje izgradnju skladišta, poslovnih centara i hotela. Zbog toga su kineski ulagači otkazali najam početkom prošle godine, koji je nakon otkaznog roka od šest mjeseci istekao 15. srpnja prošle godine.
U posljednjoj su fazi investitori podnijeli prijedlog za daljnju suradnju, pod uvjetom da država, umjesto da plaćaju najam od 100.000 eura mjesečno, njima plaća za upravljanje aerodromom, do promjene državnog prostornog plana.
Ministarstvo infrastrukture nije prihvatilo inicijativu zbog čega je upravljanje mariborskom aerodromom prešlo na Društvo za upravljanje investicijama. Kako njihova privremena uprava istječe krajem godine, Ministarstvo infrastrukture objavilo je javni poziv kojim želi privući ulagače zainteresirane za dugoročno poslovanje mariborske zračne luke, a rok za dostavu ponuda istječe 16. ožujka.
Linije odmah ukinuli
Aerodrom Maribor također je osporio taj poziv Ministarstva infrastrukture kojim se traži partner, kao i obnovljena obećanja o pripremi državnih prostornih planova koji su temelj za modernizaciju aerodroma.
“Čini se da država nastavlja svoje kontroverzne aktivnosti tako što obmanjujuće privlači nove investitore koji su uvjereni da će vlada ispuniti svoja obećanja i spremni su ulagati u mariborsku zračnu luku”, rekli su iz Aerodroma Maribor za agenciju STA. Kinezi se, doista nemaju čime pohvaliti u Mariboru jer su obećavali ulaganja vrijedna 600 milijuna eura, a ništa od toga nije se ostvarilo.
Među ostalim, najavili su da će letjeti za Beograd, Podgoricu, Split, Berlin, Barcelonu, Hamburg, London i Zürich, te tri kineske destinacije. Ništa od toga nije pokrenuto, osim dvije linije za Split i Dubrovnik koje su ubrzo spojene u jednu, Maribor-Split-Dubrovnik-Maribor. Na toj liniji ostvareno je tek nekoliko letova koji su ukinuti već mjesec dana od pokretanja, a prevezeno je samo nekoliko desetaka putnika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu