Glupo je davati u koncesiju nešto što je komercijalno, isplativo. Zagreb i Beograd su loši primjeri

Autor: Poslovni dnevnik , 11. rujan 2024. u 12:33
Foto: SHUTTERSTOCK

Zrakoplovni stručnjak Alen Šćuric kaže da je “glupo” davati u koncesiju nešto što je isplativo.

Zrakoplovni stručnjak Alen Šćuric u razgovoru za Klix.ba ponovno je govorio o mogućnosti da Međunarodna zračna luka Sarajevo bude pod koncesijom. Ovaj put je istaknuo koja bi tvrtka mogla dati ovu zračnu luku u koncesiju.

Za njega je indikativno da ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edin Forto (NS), nakon prošlogodišnjeg pisma veleposlanika Sjedinjenih Američkih Država i Europske unije u BiH, visoko govori o mogućnosti Sarajevski aerodrom je u koncesiji.

“Nakon toga je Forto počeo pričati kako je to odlično, najbolje moguće rješenje. To je način ponašanja u cijeloj regiji. Jednostavno – dođu vlasnici iz Amerike i Europe i kažu da će to ići u koncesiju. Onda moćni političari, pod tko zna kakvim utjecajem to prihvaćaju i zagovaraju”, smatra Šćuric.

I Beograd i Zagreb loši primjeri
Tvrdi da će nakon toga doći do koncesija čak, kako je naveo, u besmislicama poput zagrebačke i beogradske, za čije je zračne luke naveo da su hiperkomercijalne, profitabilne i da se mogu širiti vlastitim novcem. Napomenuo je da su napravljeni projekti da se spomenute zračne luke razvijaju vlastitim novcem.

Rekao je da je “glupo” davati u koncesiju nešto što je komercijalno, isplativo, što se razvija i što se može razvijati vlastitim novcem. Za sve regionalne zračne luke koje su u koncesiji ocijenio je da su “kraj svijeta”.

“Beogradska koncesija je užas – dno dna. Zagrebačka koncesija se ne širi jer koncesionar ne želi ulagati u proširenje terminala, pa je bolje da se promet skromno širi, nego da ulaže 70 -80 milijuna eura u proširenju kapaciteta. Njemački Fraport u Ljubljani napravio je tako loš posao da je to druga najlošija europska zračna luka po broju putnika od 2019. U Skoplju nikako da se napravi obećani zaokret, dok u Prištini postoji sukob između vlasti i zračne luke”, tvrdi Šćuric.

Napomenuo je da samo zračne luke u Sarajevu i Podgorici nisu među zračnim lukama većih gradova u regiji koje su pod koncesijom. Smatra da postoji podjednak pritisak da se i jedni i drugi daju u koncesiju i uvjeren je da će, kako je rekao za Klix.ba, nažalost, u skoroj budućnosti biti u koncesiji. Istaknuo je ono što je za njega pokazatelj dvostrukih standarda Zapada po pitanju zračnih luka na europskom kontinentu.

“Kako to da na Zapadu, u gotovo svim zapadnim zemljama, osim Engleske i Portugala, vlasnici zračnih luka mogu biti državne tvrtke koje su superprofitabilne, koje rastu i svi su sretni i veseli?

Ovdje nam se govori da naše zemlje ne mogu biti dobri vlasnici i da moramo dobiti zapadne učitelje, dakle, na Zapadu je u redu da zemlje budu vlasnici, ali na Istoku to nije u redu”, rekao je. rekao je. Naveo je da su zračne luke u Sarajevu, Splitu, Dubrovniku, Zadru i Podgorici savršeni primjeri iznimno dobrog rada.

“Daleko bolje od drugih zračnih luka u regiji. Bolje nego u Beogradu i Zagrebu. Sve te zračne luke nisu u koncesiji, one su u državnom vlasništvu. Koje je opravdanje za davanje tih zračnih luka u koncesiju – apsolutno nikakvo”, dodaje.

Kao zračne luke s kojima se sarajevska zračna luka može usporediti, istaknuo je one u Skoplju, Podgorici, Ljubljani, a u dogledno vrijeme i onu u Dubrovniku. Napomenuo je da je aerodrom u glavnom gradu BiH donedavno bio deseti u regiji, a sada je sedmi-osmi.

Tko je favorit?
S obzirom na to da su francuske kompanije koncesionari u skoro svim aerodromima u glavnim gradovima u regiji, pitali smo Šćurica da li su Francuzi zainteresirani i za Međunarodni aerodrom Sarajevo. Naime, smatra da je donesena i odluka kome će ovaj aerodrom biti dat pod koncesiju.

“Francuzi su uvijek u igri. Ne znam koji je to politički razlog da Francuzi preuzimaju sve koncesije u regiji, osim u Ljubljani. Mislim da je već dogovoreno da koncesiju u Podgorici dobije ADP, odnosno TAV. Mislim da će i u Sarajevu preuzeti TAV, kao turska firma broj jedan za koncesije u Evropi. To će u Bosni i Hercegovini super zvučati jer je to turska tvrtka. No, niko ne zna da je TAV u vlasništvu francuskog ADP-a, odnosno da će ADP koncesiju dobiti preko TAV-a”, zaključio je Šćuric. 

Komentirajte prvi

New Report

Close