Umjesto 297 moraju im platiti 975 milijuna eura: Kinezi probili i drugi rok gradnje autoceste

Autor: Poslovni dnevnik , 21. lipanj 2020. u 11:28
Foto: GettyImages

Prvi rok do kojeg je kineska kompanija trebala završiti idejni projekat, pribaviti lokacijske uvjete, završiti procjenu utjecaja na okoliš i izraditi studiju izvodljivosti, kao i utvrditi neke priloge Ugovora o koncesiji, istekao je 13. prosinca prošle godine.

Kinezi koji će u RS graditi autocestu Banja Luka – Prijedor nisu ispunili četiri uvjeta u dosadašnjem trajanju ugovora o koncesiji i vlada Republike Srpske uskoro će odlučiti o daljnjoj sudbini tog značajnog projekta, piše portal Capita.ba.

Planirano je da autocesta Banja Luka – Prijedor bude dugačka 42 kilometra, a za uloženih 297 milijuna eura Republika Srpska Kinezima na kraju treba platiti 975 milijuna eura.

Pozivaju se na koronavirus
Vlada RS dala je kineskoj kompaniji SDHS-CSI BH pravo na produženje roka za izradu idejnog projekta, osiguranje dozvola i druge aktivnosti nužne za početak gradnje prometnice.

Prvi rok do kojeg je kineska kompanija trebala završiti idejni projekat, pribaviti lokacijske uvjete, završiti procjenu utjecaja na okoliš i izraditi studiju izvodljivosti, kao i utvrditi neke priloge Ugovora o koncesiji, istekao je 13. prosinca prošle godine. Vlada je dan prije isteka roka izašla ususret Kinezima i dala novi rok.

42

kilometra bit će dugačka nova autocesta u Republici Srpskoj

Međutim, niti drugi rok koji je istekao 13. lipnja nije bio dovoljan Kinezima, potvrdio je Đorđe Popović, ministar prometa i veza u Narodnoj skupštini RS, odgovarajući na zastupničko pitanje.

“Koncesionar se obratio sa zahtjevom za produženje novog roka jer nije ispunio sve obveze koje je trebao u ovom razdoblju, a pri tome se pozvao na tzv. višu silu, na spriječenost zbog posljedica koronavirusa. Na temelju toga vlada RS razmatrala je to pitanje, donijela zaključke i ovih dana bi trebala izaći sa stavom o nastavku projekta”, objasnio je Popović, dodajući da u ovoj fazi treba biti revidiran idejni projekt, ne idejno rješenje.

Plaćat će naknadu 30 godina
“Koncesionar je trebao osigurati studiju utjecaja na okoliš, plan parcelacije, lokacijske uvjete i priložiti revidiranu studiju izvodljivosti, a sve to nije završeno. Koncesionar je jedino ponudio idejni projekt koji je revidiran, a preostala četiri uuvjeta još nisu ispunjena. Zajedno s koncesionarom sagledat ćemo nove mogućnosti i u skladu s tim donijeti odluku”, istaknuo je Popović.

Zastupnik Dragoslav Kabić je zatražio od vlade da u što kraćem razdoblju završi s poslovima i pristupi realizaciji tog projekta, ističući da je to od velikog značaja za prijedorsku regiju i da je sadašnja magistralna cesta preopterećena. Ugovor o koncesiji za izgradnju autoceste Banja Luka – Prijedor potpisan je 13. prosinca 2018., kada je počeo teći rok od dvije godine za izvlaštenje zemljišta, što treba uraditi Republika Srpska, te rok za izradu glavnog projekta, što je obveza kineskih investitora.

Nedugo zatim, u veljači 2019. godine Radovan Višković, premijer RS, rekao je da će vlada gradnju autoceste prema Prijedoru odgoditi dok ne izgradi autocestu do granice prema Srbiji kako bi povezali Banja Luku i Beograd. Međutim, Kinezi nisu pristali na odgodu.

Za autocestu Banja Luka – Prijedor RS će 30 godina plaćati godišnju naknadu za tzv. raspoloživost u iznosu od 32,5 milijuna eura. Kinezi, s druge strane, trebaju plaćati godišnju naknadu od pet posto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesijske djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene cestarine.

Komentirajte prvi

New Report

Close