Kineska kompanija SDHS-CSI BH, koja je dobila koncesiju za izgradnju autoceste Banja Luka – Prijedor, po treći put nije ispoštovala zadane rokove za izradu projekata, a vlada Republike Srpske opet će im dati dodatno vrijeme, opravdavajući kašnjenje pandemijom koronavirusa. Kako piše portal Capital.ba, Duško Ivić, zastupnik iz Prijedora, pitao je na posljednjoj sjednici Narodne skupštine RS premijera Radovana Viškovića kako napreduju pripreme za izgradnju autoceste Banja Luka – Prijedor – Novi Grad i brze ceste Prijedor – Kozarska Dubica. Višković je odgovorio da je kod autoceste Banja Luka – Prijedor došlo do probijanja rokova i da se na to gleda kao na višu silu zbog koronavirusa.
“Ovih dana obratio nam se koncesionar tražeći produženje rokova za nekoliko mjeseci, kako bi mogao ispuniti sve obveze koje su navedene u ugovoru, a to je priprema tehničke dokumentacije i svega što je potrebno za početak gradnje. Imali smo i problem s trasom autoceste oko Kozarca, gdje su se morali poštovati zahtjevi građana i došlo je do izmjene trase, što je usporilo izradu projektne dokumentacije. Mi ćemo svakako, na prijedlog Ministarstva prometa i veza, uvažiti zahtjev koncesionara i odobriti im potrebno vrijeme kako bi mogli ispuniti sve obveze iz ugovora“, objasnio je Višković.
Novo produženje
Premijer tvrdi da sve ide svojom dinamikom, iako to nije točno, jer su rokovi probijeni za godinu dana, navodi Capital.ba. Vlada Republike Srpske već je ranije dala kineskoj kompaniji SDHS-CSI BH diskrecijsko pravo produženja roka iz ugovora o koncesiji za izgradnju autoceste Banja Luka – Prijedor.
Rok u kojem su Kinezi trebali završiti idejni projekt, pribaviti lokacijske uvjete, završiti procjenu utjecaja na okoliš i izraditi studiju izvodljivosti, kao i utvrditi određene priloge Ugovora o koncesiji, istekao je 13. prosinca prošle godine. Budući da je taj rok probijen, vlada im je dan prije isteka roka izašla ususret i dala novi rok. Niti taj rok, koji je vrijedio do 13. lipnja ove godine, nije poštovan. Vlada im je zatim dala novi rok, do 30. rujna ove godine, a koji će također biti produžen.
U veljači 2019. godine premijer Višković rekao je da će vlada gradnju autoceste prema Prijedoru odgoditi dok se ne izgradi autocesta do granice sa Srbijom kako bi se povezala Banja Luku i Beograd. Međutim, Kinezi nisu pristali na odgodu.
Iz vlade su kasnije rekli da nema odgode i da sve ide svojim tokom, što se sada pokazuje netočnim, ne samo zbog pandemije koronavirusa, nego i kada je riječ o izvlaštenju zemljišta, kojeg je vlada RS trebala obaviti do prosinca ove godine, a nije ni još niti počelo. U svibnju ove godine iz Ministarstva prometa i veza RS rečeno je da je prije početka izvlaštenja nužno da Narodna skupština RS usvoji Plan parcelacije za tu dionicu.
Kozarska Dubica na čekanju
Za autocestu Banja Luka – Prijedor predviđeno je da Republika Srpska 30 godina plaća Kinezima godišnju naknadu za raspoloživost autoceste u iznosu od 32,5 milijuna eura. Kinezi, s druge strane, trebaju plaćati godišnju naknadu od pet posto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesijske djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljenih cestarinom. Planirano je da autocesta Banja Luka – Prijedor bude dugačka 42 kilometra, a za uloženih 297 milijuna eura, Kinezima na kraju Republika Srpska treba platiti 975 milijuna eura.
Kada je riječ o brzoj cesti za Kozarsku Dubicu, Višković je rekao da je ona u fazi projektiranja i da neće biti uskoro u realizaciji, ali da je predviđena planskim dokumentima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu