Gradnja Autoceste mira počinje 1. studenoga

Autor: Poslovni dnevnik , 04. listopad 2021. u 13:42
Foto: Shutterstock

Prva dionica izuzetno je složena jer obuhvaća šest tunela, dvanaest mostova i veliki broj nadvožnjaka, te podvožnjaka i vijadukta.

Ugovor o izgradnji prve faze Autoceste mira od Niša do Prištine, na dionici Merošina–Merošina 1 potpisan je u Donjem Međurovu između JP Koridori Srbije i konzorcija Strabag AG i Strabag d.o.o. Beograd.

Ugovor su potpisali Aleksandar Antić, direktor Koridora Srbije i Dragan Ršumov, direktor ogranka za građevinske poslove kompanije Strabag, navedeno je na web stranici srpske vlade.

Nazočni su bili i Aleksandar Vučić, predsjednik Srbije i Ursula von der Leyen, predsjednica Europske komisije.

Dionica Merošina – Merošina 1 dio je buduće autoceste Niš – Pločnik – Merdare (na granici Srbije i Kosova). Dužina dionice planirane za izgradnju u prvoj fazi iznosi 32,6 kilometara, na potezu od Merošine pokraj Niša do Beloljina u blizini Pločnika.

Dionica je izuzetno složena jer obuhvaća šest tunela, 12 mostova i veliki broj nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukta. Vrijednost dionice od Niša do Pločnika, u dužini od 33 kilometra, iznosi 255 milijuna eura.

Radovi trebaju početi 1. studenoga ove godine za prvu poddionicu dužine 5,5 kilometara, za koju je potpisan ugovor, a izgradnja ostalih ići će sukcesivno.

Javilo se osam ponuđača

Kako je navedeno u obavijesti za dobrovoljnu prethodnu transparentnost, koju su objavili Koridori Srbije kao naručtelj posla, ukupna vrijednost nabave (bez PDV-a) iznosi oko 22,5 milijuna eura ili nešto više od 2,6 milijardi dinara.

To je za oko dva milijuna eura viša cijena od početne procijenjene vrijednosti radova koja je iznosila 20,6 milijuna eura, odnosno nešto više od 2,4 milijarde dinara, bez PDV-a.

U obavijesti stoji da je kriterij za dodjelu ugovora bila cijena, a kako su za portal eKapija rekli iz Koridora Srbije, na natječaj raspisan u ožujku javilo se osam ponuđača.

383

kilometara dužina je buduće autoceste od Niša do Drača

Međutim, u obavijesti Koridora Srbije navodi se da je ugovor dodijeljen bez objavljivanja javnog poziva, na temelju izuzetaka od primjene Zakona o javnim nabavama, zbog toga što je, kako je objašnjeno, riječ jo nabavi radova koja se provodi u skladu s Vodičem za nabave za projekte financirane od strane Europske investicijske banke (EIB).

Kako je za portal eKapija objasnila Bojana Stojadinović, koja je u Koridorima Srbije zadužena za javne nabave, razlog je što natječaj nije bio objavljen na Portalu javnih nabava, već isključivo na web stranici Koridora Srbije kao naručitelja posla i na web stranici Službenog glasnika EU.

“Ovdje je riječ o izuzetku od primjene Zakona o javnim nabavama zato što se radovi financiraju od strane međunarodnih organizacija koje imaju svoje procedure i pravila s kojima mora biti usklađena natječajna dokumentacija.

Portal javnih nabava nije odobren od EIB-a kao glavnog financijera projekta i banka u njega nema uvid, te stoga natječaj nje mogao biti objavljen tamo i zato u obavijesti o dobrovoljnoj transparentnosti stoji da nije bilo objave javnog poziva”, objasnila je Stojadinović.

Inače, u lipnju prošle godine srpski dužnosnici razgovarali su o tom projektu i s predstavnicima američke Međunarodne razvojne financijske korporacije (DFC).

Autocesta Niš – Merdare, prva dionica prometnice do Prištine dugačka je 77 kilometara. Ukupna procijenjena vrijednost izgradnje punog profila autoceste Niš – Merdare sa šest traka je 1,065 milijardi eura, a autocesta će se graditi u fazama.

U prvoj fazi gradit će se poluprofil autoceste, a cijena izgradnje od Niša do Merdara iznosit će oko 648 milijuna eura, pri čemu prva dionica od Niša do Pločnika vrijedi 255 milijuna eura, dok je vrijednost druge dionice od Pločnika do Merdara 393 milijuna eura. Ako autocesta bude ekonomski isplativa po broju vozila koja će je koristiti gradit će se puni profil autoceste.

Financiranje i iz proračuna Srbije

Za prvu dionicu od Niša do Pločnika osiguran je kredit EIB-a od 100 milijuna eura, kao i bespovratna sredstva od 40,6 milijuna eura iz Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF). Također, očekuje se kredit od 85 milijuna eura od Europske banke za obnovu i razvoj, a ostatak će biti financiran iz proračuna Srbije.

Autocesta Niš – Merdare – Priština dio je osnovne transportne mreže Europske unije. Koridor 10 i ta autocesta povezat će se pokraj Niša i omogućiti izlazak Srbije do albanskih luka na Jadranskom moru te bolje povezati 500.000 ljudi. Dužina buduće autoceste od Niša do Drača je 383 kilometra.

Cestovna infrastruktura za dvije milijarde eura

Osim o gradnji autoceste Niš - Merdare - Priština u dužini od 100 kilmetara, u lanjskim razgovorima srpskih dužnosnika s američkim DFC-om spominjala se i autocesta Bujanovac - Končulj - Gnjilane – Štrpce, dugačka 78 kilometara, zatim brza prometnica Raška - Jarinje - Kosovska Mitrovica, dugačka 61 kilometar, kao i obnova ceste Ribariće - Brnjak - Zubin Potok u dužini od 28 kilometara. Prema procjenama, za te projekte u cestovnoj infrastrukturi bilo bi potrebno između 2,18 i 2,73 milijardi eura.

Komentirajte prvi

New Report

Close