Od dana kupovine nekog proizvoda počinje teći zakonski rok od 24 mjeseca tijekom kojeg potrošači u Bosni i Hercegovini mogu izvršiti reklamaciju kupljene robe i to je samo jedno od prava potrošača s kojima, nažalost, velika većina stanovnika u BiH nije upoznata, ocijenila je izvršna direktorica Udruženja građana DON Prijedor Murisa Marić, a prenosi eKapija.
U razgovoru za Fenu u povodu Svjetskog dana prava potrošača, Marić je istaknula kako unatoč tome što udruge potrošača i mediji u brojnim emisijama, na portalima i društvenim mrežama govore o problemima i pravima potrošača, stanovnici BiH slabo su informirani i mnogi od njih ne znaju ništa o svojim pravima.
Podsjetila je da na području BiH dva zakona reguliraju to područje – Zakon o zaštiti potrošača BiH usvojen je 2006., a 2012. donesen je Zakon o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj. Marić ističe da je državni zakon odavno zastario i ne ide u korak s direktivama EU, a zasad nema naznaka da se radi na novom zakonskom rješenju.
Knjiga reklamacija
“Građani koji žive u FBiH uskraćeni su za mnoga prava koja građani u Republici Srpskoj imaju jer se radi o neujednačenim potrošačkim pravima za građane na istom ekonomskom prostoru. Jedna od osnovnih razlika je “knjiga reklamacija” i mogućnost lakšeg i bržeg ostvarivanja prava u Srpskoj, te uključenost inspekcijskih organa u rješavanje potrošačkih problema, dok se stvarna nadležnost inspekcijskih tijela vrlo često u FBiH ne može lako utvrditi i potrošački problem je teže riješiti”, kazala je Marić.
Potrošači u Srpskoj imaju mogućnost u prvih šest mjeseci odmah tražiti povrat novca ili zamjenu proizvoda, a nakon šest mjeseci imaju prvo na popravak. Zatim se koriste i prava povrata ili zamjene sve do isteka roka od 24 mjeseca, dok u državnom zakonu iste odredbe nisu definirane. Rok za odgovor trgovca od dana uložene reklamacije je osam dana.
Ne dobije li potrošač odgovor nakon osam dana, može se obratiti tržišnoj inspekciji koja dalje preuzima predmet u rješavanje, pojasnila je Marić proceduru.
“Problem potrošača širom BiH je što robu kupuju na stranicama društvenih mreža, na kojima nema definiranog mjesta kupovine, radnog vremena, adrese, telefonskog broja, obrasca za povrat robe i drugih zakonom definiranih odredbi, koje štite potrošača.
Prodaja putem društvenih mreža negativan je društveni fenomen koji znatno utiče na sivu ekonomiju i prodaju različitih vrsta robe na crnom tržištu te se time nanosi ogromna šteta trgovcima koji su obavezni plaćati prostor, radnike, poreze”, kazala je direktorica Udruženja građana DON Prijedor Murisa Marić.
Svjetski dan prava potrošača obilježava se od 1983. svakog 15. ožujka. Cilj obilježavanja je podići globalnu svijest o pravima potrošača, a ujedno se na taj dan svake godine upozorava i na određeni problem.
Tranzicija ka čistoj energiji
Ove godine tema u fokusu je čista energija. Prema navodima globalnog udruženja Consumers International, koja okuplja više od 200 udruga iz cijeloga svijeta, u 2022. godinu cijena energije u svijetu je rasla 50%.
Ankete provedene u članicama grupacije pokazale su da je 81% ispitanika navelo kako su morali prilagoditi kućanske proračune kako bi podmirili račune za energiju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu