Blagdani se bliže i djeca očekuju poklone, unatoč pandemiji. Kao i ranije, omiljene igračke u Srbiji skuplje su i više od 30 posto u odnosu na iste proizvode u inozemstvu, pišu Večernje novosti.
Stručnjaci smatraju da su ključni razlozi za tu razliku nerazvijeno domaće tržište i slaba konkurencija.
Tako, Playmobilov automobil Porsche, koji u srpskom Pertini Toysu stoji 7899 dinara (oko 65 eura), u trgovinama u Beču može se kupiti za 47,99 eura, odnosno oko 5660 dinara. Jednaka razlika u cijeni je i za reciklažni kamion.
Također, farma sa životinjama u Srbiji stoji 17.999 (oko 148 eura), dok se u inozemstvu može kupiti za 119,98 eura, a na sniženju i za 84,99 eura.
U Dexy Co trgovinama u Srbiji igračka vatrogasno vozilo plaća se 12.999 dinara (oko 107 eura) i daleko je skuplje nego inozemstvu, gdje stoji 64,99 eura.
Za komplet Heidi roditelji će u Srbiji morati izdvojiti 11.289 dinara (oko 93 eura), dok će ga za blagdane djeca u Austriji dobiti za 59,99 eura.
Nema još velikih igrača
Velika razlika u cijeni je i kod brenda Lego, te istraživačka podmornica u Pertini Toysu stoji 4199 dinara (34,5 eura), dok je izvan Srbije oko 20 eura. Jedna od omiljenih igračaka za djevojčice, Lego Zlatokosin toranj, u srpskim trgovinama se kupuje za 8999 dinara (oko 74 eura), dok se u inozemstvu plaća 49,99 eura.
Prema riječima Predraga Bjelića, s Ekonomskog fakulteta, postoji više razloga zbog kojih su isti proizvodi u Srbiji skuplji, a ključna je slaba konkurencija.
“U svim tim zemljama ponuda je mnogo veća i borba za tržište snižava cijenu. Pitanje je zašto nema veće konkurencije i više uvoznika. Jedan od zaključaka bio bi da postoje problemi s nereguliranim tržištem.
U Srbiju još nisu došli veliki igrači. A s druge strane, neregulirano tržište i nedostatak konkurencije otvaraju vrata za sivu ekonomiju, pa je trenutačno internet prepun istih tih proizvoda. Primjer su Lego igračke”, kaže Bjelić.
Značajni troškovi uvoznika
Dunja Bibić, iz marketinga Pertini Toysa, kaže da je poslovna politika velikih kompanija poput Playmobila i Lega takva da svoje proizvode na domaćem tržištu prodaju po najnižoj cijeni i tako štite svoju zemlju i tržište. “Kompanije koje uvoze njihove proizvode moraju im platiti veću nabavnu cijenu, te troškove transporta, carinu i certifikate. Sve to troškove plaćaju distributeri i oni ulaze u krajnju cijenu igračaka.
Za svaki proizvod koji se nalazi u maloprodaji plaćamo atest o zdravstvenoj ispravnosti”, kaže Bibić. Ona dodaje kako znaju da se za pojedine brendove može uočiti razlika u cijenama, ali tvrdi da sve ide u boljem pravcu, tako da se nadaju da će se uskoro cijene u Srbiji izjednačiti s cijenama u EU.
“Prije svega, u našem je interesu da cijene pojedinih europskih brendova budu što niže, kako bi oni bili dostupni što većem broju kupaca, a mi kao glavni distributeri imali veći obrt i time stekli veći ugled na domaćem tržištu, ali i kod kompanija kao što su Playmobil i Lego”, zaključuje Dunja Bibić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu