Crnogorska autocesta opet kasni, novi rok za prvu dionicu ljeto 2021.

Autor: Poslovni dnevnik , 27. travanj 2020. u 22:00
Prvi rok za završetak dionice od Podgorice do Mateševa trebao je biti svibanj 2019./GettyImages

Premijer Duško Marković novu odgodu najavio je pozivajući se na probleme s epidemijom koja je otežala opskrbu materijalom i opremom, te smanjila radnu snagu.

Prva dionica crnogorske autoceste, od Podgorice do Mateševa, koju gradi kineska kompanija CRBC, neće biti završena niti u drugom produženom roku do 30. rujna ove godine, potvrđeno je Vijestima iz Ministarstva prometa i pomorstva.

To je izjavio i premijer Duško Marković, pozivajući se na probleme s koronavirusom i to što su radovi oslonjeni na domaću operativu, a izvođaču nedostaje oko 800 radnika. Na gradilištu su trenutno 834 radnika, a izvode se građevinski i elektrostrojni radovi.

Prvi rok završetka te dionice duge 42 kilometra trebao je biti 11. svibanj 2019., ali je produžen za 17 mjeseci. Razlozi kašnjenja bili su nedovoljna tehnička pripremljenost projekta kao i veliki broj neugovorenih radova poput petlje Smokovac, elektro i vodovodne mreže i nekoliko pristupnih cesta. Sada bi novi rok mogao biti do ljeta sljedeće godine.

Izostaju prihodi od cestarine

“Izvedeno je oko 90% zemljanih radova. Situacija s koronavirusom utjecala je na planiranu dinamiku. Zbog otežane opskrbe materijalom i opremom, te nedostatka radne snage, treba očekivati da će dinamika izvođenja radova ove godine biti znatno slabija od planirane, što može imati utjecaj na krajnji rok realizacije”, navedeno je iz Ministarstva prometa. Bojan Paunović, direktor Direktorata za državni proračun u Ministarstvu financija, rekao je da dionica autoceste neće biti završena niti u novom roku već “sljedeće godine, vjerovatnije u prvoj polovici”.

130

mil. eura već sada je veći iznos kredita zbog tečaja dolara i eura u odnosu na vrijeme kada je potpisivan ugovor s Exim bankom

On je potvrdio i da prva rata kredita za otplatu ove dionice stiže na naplatu u srpnju 2021. Prvobitno je bilo planirano da dionica bude završena dvije godine prije početka otplate kineskoj Exim banci, kako bi se u tom razdoblju obavio tehnički prijem, ali i ostvario dio prihoda kroz naplatu cestarine. Sada će prva rata od 33,7 mil. dolara, uvećana za kamatu, u najboljem slučaju doći na naplatu istovremeno kada se radovi budu završavali.

Druga rata u istom iznosu dolazi na naplatu krajem sljedeće godine. Sljedećih 14 godina, koliko će trajati otplata kredita od 944 mil. dolara, godišnja rata s kamatom iznosit će oko 80 mil. eura, ako se zadrži sadašnji tečaj. Od naplate cestarine, prema ranijim procjenama, može se godišnje očekivati do 20% navedenog iznosa.

Tko će upravljati autocestom?

Međutim, dodatni radovi na prvoj dionici već su prešli 90 mil. eura, a osiguranje dolarskog kredita od tečajnog rizika još nije ugovoreno. Prema sadašnjem odnosu dolara i eura, iznos kredita veći je za oko 130 mil. eura u odnosu na tečaj kada je potpisivan ugovor o kreditu.

Još nije donesena odluka o tome tko će upravljati prvom dionicom autoceste, odnosno hoće li će to biti povjereno državnoj kompaniji Monteput ili nekoj privatnoj kompaniji kroz koncesiju ili privatno-javno partnerstvo, a koja bi gradila sljedeću dionicu.

Na pitanje koliko će biti potrebno radnika koji će naplaćivati cestarinu, brinuti o sigurnosti, održavanju i upravljanju prvom dionicom autoceste i kada će početi njihovo zapošljavanje, iz Ministarstva prometa su rekli da su “u toku pripremne aktivnosti i analize u vezi s ukupnim modelom upravljanja dionicom Smokovac-Mateševo, pa je preuranjeno iznositi procjene”.

Komentirajte prvi

New Report

Close