Crnogorska vlada pokrenula je postupak za početak pregovora o reprogramiranju kredita s kineskom Exim bankom koji se odnose na prioritetnu dionicu autoceste Bar – Boljare, od Smokovca do Mateševa, i za kupovinu brodova za Crnogorsku i Barsku plovidbu, kompanije u državnom vlasništvu, doznaju Vijesti.
Podgorički list piše da prva rata za otplatu kredita za dionicu autoceste od oko 33,5 milijuna dolara stiže na naplatu u srpnju ove godine.
Rate kredita za brodove otplaćuju se već nekoliko godina, i to najviše iz državnog proračuna, što je Agencija za zaštitu konkurentnost proglasila nezakonitom državnom pomoći. Sljedeća polugodišnja rata kredita za brodove u visini od oko pet milijuna dolara dolazi na naplatu 20. siječnja ove godine.
Iz dvije brodarske kompanije već su najavile da nemaju novca za plaćanje dospjelih rata, pa je vlada u vrlo nezgodnoj situaciji.
Ako im pomogne, kao što je to radila bivša vlast, prekršit će zakon i obveze prema Europskoj uniji, a ako to ne uradi kineska banka bi odmah iz državnog proračuna mogla naplatiti preostali iznos duga od oko 50 milijuna dolara na temelju ranije danih jamstava.
Pad dolara pomaže vladi
U pregovorima oko kredita za autocestu Bar – Boljare vlada će pokušati odgoditi plaćanje glavnice duga za nekoliko godina. Iako je prva dionica autoceste trebala biti završena još u svibnju 2019., nakon više odgoda zbog raznih razloga, od kojih je jedan bio pandemija koronavirusa, iz Monteputa su nedavno najavili da se kraj radova može očekivati tek najesen ove godine. Zbog tih kašnjenja, za koja još nitko nije preuzeo odgovornost, država je izgubila dvije godine naplate cestarine.
Istovremeno s tim pregovorima, crnogorska vlada koju vodi Zdravko Krivokapić razmatra mogućnost uzimanja osiguranja od valutnog rizika za taj kredit od 944 milijuna dolara, koji je uzet u listopadu 2014. godine.
Pad dolara u prošloj godine pomaže vladi i u pregovorima o reprogramiranju duga, kao i kod uzimanja osiguranja. Odgoda plaćanja rata za taj kredit produžit će razdoblje otplate i povećati troškove za kamate.
Kriza u pomorstvu
Cilj pregovora oko reprogramiranja kineskih kredita za dvije brodarske kompanije je odgoda ispunjenja dospjelih obveza zbog krize u pomorstvu, ali i izbjegavanje spora oko državne pomoći.
Prema izvješću s kraja rujna prošle godine, vrijednost Crnogorske plovidbe je negativna i iznosi minus 5,9 milijuna dolara. Njezin akumulirani gubitak iznosi 16,6 milijuna eura, dok su za devet mjeseci prošle godine imali minus od 204.000 eura.
Vrijednost Barske plovidbe, prema izvješću iz lipnja prošle godine, iznosi minus 3,4 milijuna eura. Akumulirani gubitak je 13,8 milijuna eura, dok su za šest mjeseci prošle godine ostvarili gubitak od 125.000 eura.
Vlada je počela i pregovore oko preuzimanja zrakoplova od Montenegro Airlinesa (MA), koji je prestao s letovima krajem prošle godine jer više nije mogao dobivati državnu pomoć.
Prema neslužbenim informacijama, vlada bi preuzela zrakoplov kojeg je na kredit ranije kupio Montenegro Airlines tako što bi otplatila dosadašnja ulaganja MA i preuzela na sebe isplatu preostalih rata od 6,8 milijuna dolara. Preostala dva zrakoplova MA je imao u zakupu.
Zrakoplovi koje preuzme država postali bi dio flote nove državne zrakoplovne kompanije čije je osnivanje već počelo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu