CG brodari ne mogu otplaćivati kineski kredit bez državne pomoći

Autor: Poslovni dnevnik , 06. siječanj 2021. u 22:00
Nova vlada najavila je da je moguće i gašenje crnogorskih brodarskih kompanija, kao što je s radom prestao i Montenegro Airlines

Kinezi bi, ako im se ne plati 21. siječnja, najvjerojatnije prvo poslali upozorenje vladi i produžili rok plaćanja za mjesec ili dva.

Ako vlada za 15-ak dana ne plati rate kredita za brodove Crnogorske plovidbe i Barske plovidbe, kompanija u državnom vlasništvu, postoji opasnost od aktivacije državnih jamstava i da kineska Exim banka odjednom naplati cjelokupan iznos duga brodarskih kompanija.

One Kinezima moraju vratiti još 66 milijuna dolara, a gotovo je izvjesno da brodarske kompanije niti ove godine neće moći same plaćati rate kredita, piše Pobjeda.

Iz Barske plovidbe priopćeno je da su već nagovijestili vladi kako će im najvjerojatnije nedostajati tri milijuna eura za plaćanje dvije ovogodišnje rate.

Prema saznanjima Pobjede, Kinezi bi najvjerovatnije, u slučaju da im se ne isplate rate, prvo poslali upozorenje vladi i dali neki novi rok te možda pričekali mjesec-dva na novac, ali to ipak ne isključuje rizik da će Exim banka možda već ovog mjeseca odlučiti naplatiti odjednom cjelokupni dug i aktivirati državna jamstva.

U crnogorskim brodarskim kompanijama ne vjeruju da će brodovi biti zaplijenjeni jer ta plovila nisu pod hipotekom.

Vrijeme je na izmaku

Crnogorska je vlada 24. prosinca usvojila informaciju o stanju u nacionalnom zračnom prijevozniku Montenegro Airlinesu i u tom dokumentu najavila mogući crni scenarij gašenja crnogorskih brodarskih kompanija, tvrdeći da su velike mogućnosti da Crna Gora za mjesec dana ostane bez brodova i zrakoplova.

Navodi se i da Barska plovidba i Crnogorska plovidba ne mogu vlastitim sredstvima servisirati dugove, već ovise isključivo o državnoj pomoći.

46,4

milijuna dolara kredit je Barske plovidbe za kupovinu brodova

“Već je izvjesno negativno mišljenje Agencije za zaštitu konkurentnosti. Prema uputstvu agencije, vrlo je malo vremena za izradu studije konsolidacije i restrukturiranja tih kompanija jer su konačni rokovi za plaćanje 21. siječanj”, kaže se u vladinom dokumentu

Tog datuma dospijevaju rate ukupne vrijednosti 4,64 milijuna dolara, a vlada je dala jamstva brodarskim kompanijama za dobivanje tih kredita prilikom kupovine četiri broda. Prema ugovoru, kada dužnik prestane s plaćanjem, jamstva padaju i banka naplaćuje cijeli dug. Da su brodovi uzeti na leasing, Crna Gora bi ostala bez njih.

Lani sve platila država

Iz Barske plovidbe priopćili su Pobjedi da su im ove godine, osim tekućih operativnih troškova, najznačajnije obveze dvije rate kredita od kojih prva dospijeva 21. siječnja u iznosu od 1,94 milijuna dolara a druga 21. srpnja u iznosu od 1,92 milijuna dolara.

“Barska plovidba ne može samostalno vraćati kredit za kupovinu brodova zbog čega nam je nužna pomoć države”, rekli su iz brodarske kompanije. Brodovi Barske plovidbe Bar i Budva kupljeni su 2012. godine, a Barska plovidba je za njih uzela kredit kod Exim banke od 46,4 milijuna dolara.

Barska plovidba je kineskoj banci uplatila ukupno 14,32 milijuna dolara, od čega je iz državnog proračuna osigurano 6,75 milijuna dolara.

Crnogorska plovidba iz Kotora prošlogodišnje rate za kupovinu dva broda u cijelosti je platila iz državnog proračuna. U siječnju je plaćena rata od 2,77 milijuna dolara, a u srpnja rata od 2,73 milijuna dolara.

Dosad je za otplate kredita za brodove 21. maj i Kotor, koji su u vlasništvu Crnogorske plovidbe, uplaćeno 37,56 milijuna dolara, od čega je vlada platila 34 milijuna dolara.

Ugovor o kreditu s Exim bankom za kupovinu dva broda Crnogorske plovidbe zaključen je 26. siječnja 2010. godine. Ugovorena cijena za oba broda bila je 55,76 milijuna dolara. Ukupan kredit bez kamata iznosio je 47,39 milijuna dolara, a ukupna kamata je 11,16 milijuna dolara.

Sva četiri broda crnogorskih brodarskih kompanija unajmila je londonska kompanija Sea Pioneer.

Komentirajte prvi

New Report

Close