Na kapaljku su se 2013. godine u Hrvatskoj mogle prebrojavati kupovine putem interneta kao i oni koji se tada nisu zgražali nad samom pomisli da nekom
e-retaileru povjere svoje bankovne podatke kako bi se mogli upustiti u online šoping. Po udjelima online trgovine u ukupnom maloprodajnom prometu domaće je tržište naspram zapadnih izgledalo mizerno.
A ipak, blijedim izgledima za online trgovinu unatoč, malena grupa velikih vizionara upravo je u takvim kretanjima vidjela neslućen potencijal. U rast svog projekta kojeg danas znamo pod imenom Bazzar oni ni trenutka nisu sumnjali. Ostali jesu. A najviše upravo oni iz svijet biznisa.
„Uvjeravali su nas da to što pokušavamo nije i nikad neće biti ozbiljan biznis. Razlog takvom stavu bila je i činjenica da ni sami poslovni ljudi u Hrvatskoj u to vrijeme nisu vjerovali u e-commerce kao takav, tada se na online retail gledalo kao na nekakvu apstrakciju koja nikad neće zaživjeti na našem tržištu. Sjećam se kako su nam u početku vlastiti brend partneri govorili da nikad nećemo prodati niti jedna dječja kolica, niti jedne pelene, traperice ili cipele s argumentom da većina kupaca u Hrvatskoj želi isprobati ono što će kupiti i da se zbog toga na naše tržište ne mogu preliti zapadnjački trendovi online šopinga. Ali mi smo vjerovali da će prije ili kasnije naši sugrađani shvatiti da je puno ljepše provesti vrijeme s obitelji ili prijateljima nego obilaziti trgovine“.
Tako se danas početaka najpropulzivnije e-commerce platforme u Hrvatskoj prisjeća suosnivačica Bazzara – Tana Zimmermann. U trenutku našeg intervjua Bazzar.hr broji 355.000 korisnika. Nakon godina frapantnog četveroznamenkastog rasta prometa, zbog kojeg nosi titulu jedne od najbržerastućih tehnoloških kompanija u Europi, Bazzar je u prvim danima kolovoza realizirao prvo prikupljanje kapitala od vanjskog investitora, češkog private equity fonda EMMA Capital i odmah najavio iskorak na nova tržišta, vođen ciljem da postane regionalni e-commerce lider. Intervju s Tanom Zimmermann napravljen je dva sata uoči njezina puta za Beograd, a u njemu ova mlada poslovna žena ekskluzivno otkriva kada će Bazzar realizirati svoj internacionalni debi.
Prvog dana rujna na vašem je LinkedIn profilu upisana nova funkcija – CEO tvrtke Bazzar.rs. Znači, niste gubili vrijeme od trenutka kad ste početkom kolovoza objavili da ste u cilju ekspanzije na nova tržišta povukli prvu investiciju, Bazzar.rs samo što nije lansiran?
Nismo gubili vrijeme. Već duže pripremamo širenje na tržište Srbije. Sustav je spreman, naši brojni partneri – globalne korporacije s kojima surađujemo na hrvatskom tržištu jedva čekaju da krenemo s poslom u Srbiji i ponovimo uspjehe koje smo postigli u Hrvatskoj. Bazzar.rs već je počeo s prikupljanjem prvih korisnika i u idućih 40-ak dana planiramo lansiranje naše platforme na srpskom tržištu.
Koliko je bitno iza sebe imati jake globalne brendove kada se rade ovakvi poslovni iskoraci?
To je izuzetno bitno i tu smo od samog početka pokazali i dokazali našim partnerima da smo tehnički najnapredniji, da imamo velike mogućnosti za raznolike kampanje globalnih brendova koje oni razvijaju sa svojim matičnim kućama, što u Europi što na globalnoj razini. Suport jakih svjetskih igrača izuzetno nam je važan, a i njima je bitno da im Bazzar daje platformu koja na vrhunski, a jednostavan način prezentira sve njihove marketinške aktivnosti. Bez ikakve dvojbe ovo je win-win situacija za nas i naše partere.
Hoćete li jednako ekspresno nakon tog prvog iskoraka izvan Hrvatske krenuti i na neko drugo tržište regije?
Bit ćemo brzi, ali svakako ćemo idućih godinu dana biti dominantno fokusirani na tržište Srbije. Ostala će krenuti nakon njega.
Koje biste tržište preferirali kao sljedeće na tom regionalnom putu?
Riječ je o zemljama koje su zapravo logičan izbor – Crna Gora i Sjeverna Makedonija.
Jednom ste izjavili da za vašu ambicioznu strategiju širenja postoji jasna matematika. Možete li otkriti te brojke, što vaša interna računica kaže za Bazzar u idućih 5 – 10 godina?
Najviše smo fokusirani na razdoblje od iduće tri godine, a u tom ćemo smislu sve raditi kao i dosad, znači s optimiziranim troškovima i pametnim ulaganjima. Naravno, zbog osigurane investicije sad imamo priliku neke stvari ubrzati, ali naša matematika u svakom slučaju pokazuje da sve što radimo i kako to činimo ima smisla te da će u konačnici ono što smo zamislili i upravo realiziramo biti izvrstan posao.
Dakle, to je ona ista matematika koja vam je ukazivala na 100% rasta u prošloj godini, kao, uostalom i na one frapantne četveroznamenkaste skokove prihoda prethodnih godina, zbog kojih ste i zaradili titulu jedne od najbržerastućih tech tvrtki u Europi?
Naravno, kad dođeš do određene razine prometa teško je nastaviti rasti stopama od 100 posto godišnje, ali Bazzar će i ove godine ponoviti lanjski 100-postotni rast. Štoviše, i iduće godine, zajedno s novim tržištima koja otvaramo, ciljamo na slične razine.
Mijenja li činjenica da ste u vlasništvo pustili prvog vanjskog investitora te da ekspanzija za sobom nosi pozamašne troškove vaš dosadašnji imperativ –profitabilnost prije svega?
Jasno je da zbog troškova ekspanzije nije realno očekivati razine profitabilnosti koje smo dosad ostvarivali. Treba imati na umu da ono što smo dosad radili u tri-četiri godine moramo realizirati kroz nekoliko mjeseci pa se podrazumijeva da su i troškovi u početku veći nego očekivani prihodi. No Bazzar svakako planira i dalje ostati blizu profita i definitivno nam nije cilj nagomilavati minuse, već nastaviti smjerom profitabilnosti.
Nakon zaključenja investicije dali ste do znanja da je kod ekspanzije Bazzara u fokusu regija. No prateći vaš rad maltene od prvog dana slutim da to možda i nije sve. Ciljate li vi zapravo dugoročno cijelu zapadnu Europu?
Svakako ciljamo dio europskog tržišta, s naglaskom na JI Europu. No, neću reći da isključujemo Europu. Ipak, kako se u Bazzaru volimo fokusirati na ‘short-term’ planove, dopustit ćemo si da vidimo kako će se stvari razvijati pa tek onda, zajedno s našim investitorima, ali i brend partnerima, procijeniti bismo li u neko dogledno vrijeme iskoračili na izuzetno kompetitivno tržište zapadne Europe.
U jednoj kolumni suosnivač Bazzara, vaš brat Viktor, napisao je da ste, zbog činjenice da cijelo vrijeme mudro integrirate nove tehnologije, od samog starta dva koraka ispred konkurencije. Možete li to ostati i u europskim okvirima kada dođe trenutak za taj ‘next level’ internacionalizacije poslovanja, pogotovo danas kada su svi u svijetu biznisa shvatili koliko je presudno ulagati u sve s predznakom online?
Svakako ćemo nastaviti tim smjerom jer smo itekako dobro naučili što nam treba kako bismo neke stvari ubrzali i automatizirali cjelokupni proces. Uvijek ćemo se fokusirati na to da nam tehnologija cijelo vrijeme bude suport te da se baš time toliko razlikujemo od drugih. Mi smo jedan od rijetkih e-commerce projekata u regiji koji koristi vlastito tehnološko rješenje, rađeno upravo po mjeri ciljanog tržišta. Tu je presudno da nam naša tehnologija omogućava da se maksimalno prilagodimo svim našim partnerima prodavačima, za razliku od mnogih drugih koji više-manje koriste jedna te ista gotova rješenja i samim time imaju određena ograničenja koja smo mi izbjegli. Bazzar će nastaviti razvijati svoju tehnološku platformu kako bi ona bila brža, a mi agilniji, zbog čega se s manje napora, ljudi i rada može postići više.
Mnogi zapravo ne percipiraju da je upravo tehnologija srž vašeg napretka i razvoja, doživljava vas se dominantno kao retailere. A vi, ako se ne varam, trenutno radite na bazi već treće custom made tehnološke platforme.
Da, aktualna je treća platforma kreirana 2018. godine. U to vrijeme razvijali smo je s mindsetom koji je tada više zvučao kao nekakav san i, iskreno, svi su nam zbog toga govorili da nismo realni. No već smo tada kreirali rješenje koje podržava milijune transakcija, milijune proizvoda, stotine tisuća prodavača… Bazzarova platforma može simultano podržavati nekoliko tržišta, jako je stabilna, izuzetno brza i lako prilagodljiva svakom novom tržištu. A da je tehnologija presudna o našem biznisu vidi se, primjerice, i po broju zaposlenih u Bazzaru. Nas je znatno manje nego u drugim sličnim tvrtkama upravo zbog toga što kod nas tehnologija toliko toga obavlja.
Vi onda kao da imate ‘sveti gral’ u vlastitom dvorištu?
Sve greške koje smo vidjeli u e-commerceu i ono što smo prepoznali kako izazov kod sličnih igrača na tržištu, bilo da su lokalni ili globalni, pokušali smo unaprijed riješiti i tako smo napravili nešto što je istinski dugoročno. Stoga svoju platformu zapravo samo širimo i nadograđujemo i uvjereni smo da je to naše rješenje najbolje koje trenutno postoji na tržištu.
Jedan detalj bio je presudan za stasanje Bazzara u ono što danas jest i što će sutra biti, a to je činjenica da ste uspjeli rasti maltene nadrealnim stopama bez kune kredita, vanjskih investitora ili bilo koje vrste zaduživanja. Kako je to uopće moguće?
Išli smo sporo, zato su mnogi mislili da nema ama baš nikakve šanse da uspijemo, osobito zato što smo bili daleko manji od konkurencije i dok su se najavljivala velika lansiranja e-commerce projekata mi smo i dalje išli svojim polaganim ritmom. Naprosto smo izabrali takav smjer, da idemo polako, ali da svaku zarađenu lipu reinvestiramo u posao. Maksimalno smo smanjivali sve moguće nepotrebne troškove cijelo vrijeme ostajući maksimalno fokusirani na rast. Bilo nam je presudno da pridobijamo nove korisnike, da se kupci registriraju na Bazzar.hr, da dolaze novi, a stari se vraćaju… Svi ti pokazatelji bili su nam jako dobri i tada smo shvatili da samo treba izdržati te prve godine dok dođemo do nekih značajnijih rezultata.
Sigurno je bilo zahtjevno tako poslovati. Je li vam kada došlo da dignete ruke od takve strategije?
Barem stotinu puta. Stvarno je bilo teško. Dugo, jako dugo nitko nije vjerovao u nas osim naše uže obitelji i nekolicine prijatelja koji su uvijek bili tu da pruže ruku. Ljudi iz biznisa, osobito u počecima, nisu mislili da išta možemo postići, znali su nam govoriti da se igramo biznisa kao da lijepimo sličice.
Nije tajna da ste se dugo ‘opirali’ investitorima koji su vas defacto oblijetali. Je li bila riječ samo o investitorima/fondovima ili ste imali ponude za preuzimanje i od realnog sektora, primjerice samih trgovaca?
Kroz godine je bilo svega, od privatnih poduzetnika, čak i retail kompanija, do private equity fondova. Najčešće ljudi koji nisu iz naše branše nisu imali viziju e-commercea i puno manje su cijenili određene rezultate i potencijale te su htjeli da idemo u smjerovima koji su u tom trenutku njima odgovarali, a za koje smo mi procijenili da nisu dobri za budućnost Bazzara. Investitori, osobito fondovi, imaju svoje kalkulacije i specifična očekivanja i očekuju da ih se treba realizirati na način na koji oni zamisle, ali mi bismo obično već u početnim razgovorima shvatili da nam se viziji i strategija bitno razlikuju. Vrlo smo brzo vidjeli da njihove ponude nisu po našoj mjeri i da nam je bolje da nastavimo sporo, ali sami.
Koliko je teško biti mlad i ‘mal’, a odoljeti gomili novca koju netko stavi na stol?
Donekle je teško, ali mi smo si svaki put dali dovoljno vremena da stavimo na papir sve ‘pros and cons’ strane i završilo bi tako da bi bilo jasno da nam vanjski kapital može donijeti pozamašne budžete, ali nas istodobno kočiti u našoj vlastitoj viziji. Najčešće su te kočnice bile veće od benefita koje takav kapital dolazi. Da smo uzeli nuđeno sigurno bismo mogli brže rasti, ali to onda biše ne bi bio Bazzar i ne bi imao dugoročnu perspektivu kakvu danas ima.
Dakle, bili ste krajnje izbirljivi kod odabira investitora?
Da. Bilo nam je presudno da nađemo partnera koji vjeruje u našu priču, ali i način na koji ju želimo graditi. Da vjeruje u ono što radimo i kako to činimo. Već u prvom razgovoru s EMMA Capitalom bilo nam je jasno da je riječ o jednom posve drukčijem fondu čije je vodstvo odmah razumjelo našu viziju, ali i strategiju kako ju ostvariti te da su nas spremni istinski podržati na daljnjem putu. Koliko god godinama nismo s potencijalnim investitorima mogli ostvariti taj ‘match’, s EMMA Capitalom dogodilo se suprotno i to na prvu, zato smo uostalom investiciju realizirali u manje od četiri mjeseca.
Je li među među brojnim investitorima koji su vam pristupali bilo onih koji su htjeli posve preuzeti Bazzar?
Nije ih bilo puno, ali da, bilo ih je nekoliko. No, nismo bili spremni to napraviti. Bazzar nismo stvorili s ‘take the money and run’ idejom, uživamo u tome što stvaramo i radimo i nikad nam nije bio cilj obogatiti se preko noći.
Ima li onda uopće smisla pitati biste li ikad prodali Bazzar?
Možete postaviti pitanje, ali mislim da je jasno da je moj prvi odgovor – ne. Ne znam što bi se trebalo dogoditi i kakva bi to nemoralna ponuda trebala biti da se odlučimo prodati Bazzar. Uopće ne razmišljamo o tome – Bazzar nije na prodaju. Kao što smo mnogima dosad rekli – hvala, ali ne hvala.
A opcija novih investitora u razdoblju ekspanzije? Postoji li uz EMMA Capital mjesta za još nekog?
Nikad ne reci nikad, ali u ovom trenutku odgovore je ne. Imamo sjajnog investitora koji nas je spreman pratiti i s kojim se izvrsno razumijemo i uvjereni smo da s njim možemo realizirati planirano.
Vjerujete li da će i nakon velike ekspanzije Bazzar ostati nešto što volite i želite, a ne što morate?
Vjerujem da hoće. Svakom od nas osnivača glavni je driver svaki mali uspjeh kojem se cijelim srcem veselimo i uživamo u svakom napretku. Vidim da nas to i dalje inspirira i uvjerena sam da će tako biti i dalje bez obzira na to što će sve biti puno veće. Sve smo ovo radili iz gušta i strasti, tako će i ostati.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu