Prekid proizvodnje u ArcelorMittalu u Zenici utjecao je na rad željeznica u oba entiteta. Najteža situacija je u Željeznicama RS, koje više od 40 posto vlastitih prihoda ostvaruju transportom rude na relaciji Prijedor – Zenica. Vlakovi Željeznica RS ne prometuju. Teretni vagoni su prazni.
Nema transporta
Zbog prekida proizvodnje, u ArcelorMittalu, ovo javno poduzeće ostalo je bez ugovorenog transporta željezne rudače.
“Željeznice RS od transporta željezne rude za “ArcelorMittal” ostvaruju 42 posto ukupnog prihoda. Situacija u ovom trenutku ne izgleda optimistično, ali nije sve tako crno. Tražimo adekvatna rješenja i nastojimo, koliko je u našoj mogućnosti, prevazići probleme koji se javljaju u okviru ekonomskih kretanja i nadamo se normalizaciji stanja”, kažu u Željeznicama RS.
Više od milijun tona željezne rudače prevezeno je vagonima u prvoj polovici 2023. godine. Tako je ostvaren prihod od 15.600.000 konvertibilnih maraka. U nešto boljoj poziciji su Željeznice Federacije BiH. No, cijela će se situacija negativno odraziti i na poslovanje ove tvrtke.
“Željeznice Federacije BiH godišnje imaju 20-25 posto prihoda od ArcelorMittala. Naravno, to ima negativne efekte i na Željeznice FBiH, međutim, mi smo osigurali novi transport robe za Srbiju i tako ćemo pokriti gubitke od ArcelorMittala”, kaže za BHRT Enis Džafić, direktor “Željeznica FBiH”.
Upućen je poziv nadležnima da se uključe u rješavanje problema. Tvrtka je u privatnom vlasništvu, ali ima veliki utjecaj na BDP cijele Bosne i Hercegovine. “Vlada se treba uključiti i pritisnuti kompaniju Arcelor Mittal i omogućiti joj nesmetan rad svih 12 mjeseci. Da se izbjegnu ti sistemi čekanja i prekida proizvodnje”, ističe Saša Kukolj, predsjednik Sindikata metalaca i rudara RS.
Neizvjesna je sudbina oko 3000 radnika Mittala u Zenici i Prijedoru, kao i cijelog lanca poduzeća i kompanija koje zapošljavaju tisuće radnika. “Sada je preko 90 posto radnika od 1. prosinca poslano kući. Ostaju samo zaštitari i ostali potrebni radnici koji moraju raditi da ne dođe do većih nesreća”, kaže Dario Antonić, predsjednik Sindikata Rudnika ArcelorMittal Prijedor.
Velika neizvjesnost
“Ista sudbina u Prijedoru, ista sudbina u Zenici. Neizvjesnost se nastavlja. Vidjet ćemo koliko će trajati. Što se tiče radnika ArcelorMittala u Zenici, oni su odlučni da istraju u svojim zahtjevima”, kaže Rašid Fetić, predsjednik Samostalnog sindikata ArcelorMittala Zenica. Podsjetimo, radnici u Zenici stupili su u štrajk paralelno s obustavom proizvodnje.
“Znamo da jedan radnik u metalskoj industriji privlači još najmanje četiri radnika u sekundarnim i tercijarnim djelatnostima. Riječ je o 10.000 radnika koji rade u lancu koji se zove Arcelor Mittal, a ako to pomnožite sa 3-4 člana porodice, to je 40.000 ljudi”, podsjeća Kenan Mujkanović, predsjednik Sindikata metalaca ZDK. ArcelorMittal je 11. studenog obustavio proizvodnju zbog, kako je ranije objavljeno, loših uvjeta na tržištu čelika, prenosi BHRT.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu