S Ivanom Milasom, članom Uprave za prodaju i suvlasnikom IT tvrtke Serengeti, razgovarali smo o uspješnosti digitalne transformacije, područjima poslovanja koja i dalje u velikoj mjeri nisu digitalizirana, interesu tvrtki za rješenjima baziranima na AI tehnologiji te kako Serengeti može podržati tvrtke u svrhu unaprjeđenja digitalne konkurentnosti.
Prema Vašem iskustvu s inozemnim i domaćim klijentima, koliko uspješno se tvrtke digitalno transformiraju?
Kada govorimo o uspješnosti digitalne transformacije važno je napomenuti da su za uspješnost bilo kakve transformacije, pa tako i ove, vrlo važan element kulturološke i organizacijske promjene. Temeljem našeg iskustva, odnosno enterprise projekata iz industrija u kojima smo izgradili domenska znanja, može se zaključiti kako je unazad 10-ak godina napravljen vrlo velik iskorak, tj. u većoj mjeri su uspješno implementirane digitalne tehnologije i procesi.
I dalje ima tvrtki koje sporije provode digitalnu transformaciju. Kod njih se kao prepreka najčešće ističu zaposlenici zato što ne žele mijenjati nešto što dobro funkcionira, a dodatno većina ljudi ne voli promjene općenito. Međutim, digitalna transformacija uvijek donosi benefite.
Koja područja poslovanja smatrate da su i dalje u velikoj mjeri ne digitalizirana?
Smatram da u određenim industrijama ima još dosta prostora za digitalizaciju, posebno onu internu. S obzirom na posao koji radimo, ono što vidimo je da su u fokusu digitalizacije procesi, proizvodi i usluge koje su usmjerene prema krajnjim korisnicima i/ili poslovnim partnerima.
Na tom dijelu se sustavno radi, dok interni procesi teže dolaze na vrh liste prioriteta. Kako su naši klijenti lideri u svojim domenama, prilikom svake suradnje nastojimo digitalizirati što više procesa kako bismo postigli najbolje rezultate.
Kako Serengeti može podržati tvrtke u svrhu unaprjeđenja digitalne konkurentnosti?
Serengeti može tvrtke podržati kroz više oblika suradnje, ovisno koji klijentu najbolje odgovara. Kao software development tvrtka, core poslovanja nam je razvoj i implementacija rješenja prema specifičnim potrebama klijenta, tzv. Custom software development. Svakako, zbog kvalitete naše usluge pokrivamo i područja koja su usko vezana za razvoj softvera: integracije sustava, održavanje sustava, modernizacije sustava kao i konzultacije te analize poslovnih procesa.
Dodatno, većina naših zaposlenika su senior developeri, koji su preko 10 godina u industriji, tako da klijent uz usluge dobije i jaka domenska znanja.
Je li za postizanje digitalne konkurentnosti nužno implementirati isključivo nova rješenja?
Ne nužno. Integracija postojećih sustava, odnosno integracija novog rješenja s postojećim je također jedan od načina. U većini slučajeva tvrtke već koriste određena rješenja i tehnologije koje se mogu modernizirati i unaprijediti kako bi se postigla digitalna konkurentnost. Na ovaj način tvrtke mogu iskoristiti postojeće resurse i uz manja ulaganja napraviti velik korak na putu digitalne transformacije.
AI je trenutno buzzword. Serengeti ima iskustva s ovom tehnologijom, ali koliki je zapravo interes tvrtki za rješenjima baziranima na AI tehnologiji?
Za one koji su dugo u razvoju, u ovom trenutku AI nije novost. Iza sebe imamo više projekata koji su bazirani na AI tehnologiji, ali kao i sa svim što je novo, u početku uvijek postoji određena doza opreza. Kako s vremenom primjena postaje sve šira i učestalija dolazimo do trenutka kada svi žele probati to “novo”. Tako da je ovo trenutak u kojem se pojavio veći interes za rješenjima koja su bazirana na AI tehnologiji.
Tržište sve više prepoznaje potencijal ove tehnologije ne samo za unaprjeđenje procesa, nego i za personalizaciju i pronalaženje novih poslovnih prilika. Uzimajući u obzir složenost AI tehnologije, važno je provesti temeljitu analizu kako bi projekt bio dobro strukturiran. Unaprijed određivanje ciljeva i očekivanja ključno je za uspješnu implementaciju projekata temeljenih na AI tehnologiji.
Primjena AI tehnologije je najčešća kod rješenja koja su usmjerena na korisničko iskustvo. Turizam odnosno hotelijerstvo je grana industrije koja se temelji na tome, a upravo smo na početku nove sezone. Kakve su Vaše projekcije trenda primjene AI tehnologije u hrvatskom hotelijerstvu?
U našem turizmu ima još dosta neiskorištenog potencijala općenito, tako da je za očekivati daljnji rast ove industrije pa tako i njene digitalne konkurentnosti. Drugim riječima, možemo očekivati trend rasta primjene AI tehnologije u našem hotelijerstvu. Trenutno je u hotelijerstvu AI najviše iskorišten za chatbotove, odnosno neki oblik korisničke podrške, zatim personalizacije usluge temeljem personaliziranih preporuka koje se pak temelje na analizama podataka. Ovo je dodatna potvrda onog što sam ranije rekao.
U svakom slučaju, i zbog potencijala samog sektora, kao i zbog potencijala AI kao tehnologije, za očekivati je da će lagano doći do sve češće primjene AI tehnologije za razvoj novih rješenja posebno onih koja za cilj imaju gostu omogućiti još bolje iskustvo.