Grupno financiranje (eng. crowdfunding) predstavlja proces u kojem se od javnosti traži financijska podrška za pokretanje kreativnog projekta ili poduzeća. Odvija se na internetu s ciljem uključenja što većeg broja ljudi različitim motivacijskim faktorima, koji zatim malim pojedinačnim uplatama kumulativno dovode do značajnog iznosa dovoljnog za realizaciju čak i velikih projekata. Njihova prednost je transparentnost jer u realnom vremenu za svaki projekt možemo vidjeti koliko je novca prikupljeno i koliko je ljudi sudjelovalo te je sam proces vremenski ograničen i obično traje 30 do 60 dana.
Takvi projekti imaju posebno veliku ulogu u krizama poput aktualne uzrokovane pandemijom koronavirusa i potresima, kada je opsežna, brza i solidarna reakcija važnija nego ikad prije. Upravo je takvu reakciju pokazala kompanija A1 Hrvatska kada je nakon petrinjskog potresa u prosincu prošle godine pokrenula humanitarnu akciju Smirilica s ciljem prikupljanja 250.000 kuna za pomoć u preuređenju i izgradnji nove Srednje škole Petrinja. Pritom su se povezali s glazbenom umjetnicom Akleom Neon koja je preslikala razornu snagu potresa i prirode u umirujući ringtone te iskusnom dobrotvornom Zakladom Solidarna koja će se pobrinuti da novac stigne na prave adrese, dok donacije prikupljaju na A1 fundraising platformi Čini pravu stvar. Tehnologija je i ovaj put poslužila da se ljudi povežu i pomognu kada je najpotrebnije.
Svatko može postati pozitivni pokretač u svojoj zajednici
Platformu za fundraising Čini pravu stvar pokrenuli su 2016. godine kako bi udrugama i pojedincima olakšali prikupljanje novčanih donacija potrebnih za realizaciju projekata. Cilj im je bio napraviti tehnološko rješenje u obliku platforme na kojoj svatko može pokrenuti filantropski izazov.
„Platformu Čini pravu stvar pokrenuli smo na temelju ideje naših zaposlenika volontera u raznim udrugama koji su željeli učiniti nešto više i dodatno pomoći udrugama u kojima su volontirali. Koncept platforme je takav da imate s jedne strane pojedinca, odnosno ambasadora koji pokreće izazov na platformi s ciljem prikupljanja donacija za željenu udrugu. Dijeljenjem izazova s prijateljima i poznanicima na društvenim mrežama, ambasador poziva svoju zajednicu da ga podrži u ostvarenju izazova donirajući udruzi koju je odabrao. Na taj način svatko dobiva mogućnost izravno pomoći prikupljanjem priloga i postaje pozitivni pokretač u svojoj zajednici. Korištenje platforme u potpunosti je besplatno, kako za one koje pokreću izazove, tako i za udruge i na raspolaganju je svim zainteresiranim udrugama i pojedincima i dalje.“, objasnila nam je Iva Turčin, komunikacijska stručnjakinja u A1 Hrvatska.
Udruge koje žele sudjelovati u prikupljanju sredstva moraju se prijaviti na njihovu platformu, a korisnici mogu sasvim besplatno započeti izazov kojim će korisnici podržati neku udrugu donacijom. Trenutno imaju registrirane 44 udruge, a dosad je realizirano 114 izazova kroz koje je ukupno prikupljeno preko 740 tisuća kuna.
Dobrotvornost kao oslonac održivih zajednica
Digitalne platforme poput Čini pravu stvar sve su češći oblik komunikacije udruga sa svojim donatorima i u ovo „novo normalno“ doba zamjenjuju događanja za prikupljanje sredstava. S druge strane, uloga udruga uslijed niza potresa koji je zadesio središnju Hrvatsku pokazala se još važnijom, jer su upravo volonteri bili spremni odmah izaći na teren i aktivirati se kako bi pomogli svojim sugrađanima, što je napravila i kompanija i A1 Hrvatska, još jednom potvrđujući svoju fokusiranost na pomaganje zajednici.
Brzu reakciju koja je ključna za vrijeme kriznih situacija pokazali su i nakon potresa na području Zagreba i kasnije Petrinje: „Nakon potresa Službi 113 ustupili smo prostore A1 Službe za korisnike kao i svu potrebnu infrastrukturu za preuzimanje poziva dok njihovi prostori nisu sanirani i vraćeni u funkciju. U isto vrijeme smo akciji „Jedni za druge“ dodijelili besplatan broj telefona na koji su se mogli javiti građani kojima nije bilo preporučljivo izlaziti iz domova. Potresi u Petrinji nastupili su kao još jedan šok na kraju turbulentne godine te nam je najvažnije bilo građanima tog područja osigurati nesmetanu komunikaciju kako bi mogli ostati u kontaktu s hitnim službama i najbližima te smo im dali i dodatni Internet promet kao i minute razgovora za one korisnike koji svoje usluge više nisu mogli koristiti zbog oštećenja svojih domova. Donirali smo i 2 milijuna kuna za pomoć pogođenim prostorima, a naši volonteri su prikupljali i dostavljali potrepštine pogođenim građanima. Također, komunikacijskom opremom i uslugama pomogli smo u radu udrugama čija je pomoć na terenu neupitna poput Hrvatske gorske službe spašavanja, Crvenog križa, Hrvatskog psihijatrijskog društva i Mreže za psihološku pomoć Hrvatske psihološke komore.“, pojasnila nam je Iva Ančić, rukovoditeljica brenda i marketinkih komunikacija u A1 Hrvatska.
„No ni to nije bilo dovoljno“, nastavlja Ančić. „Osjećali smo da moramo napraviti još nešto, jer naša briga za korisnike i stanovništvo potresom pogođenog područja ne prestaje i željeli smo i dalje biti uključeni u pomoć tom kraju. U suradnji s odjelom korporativnih komunikacija s kojima svakodnevno surađujemo, dijelimo ideje, ali i brigu i želju za pomoć stanovištvu tog kraja, nastala je ideja o crowdfunding kampanji s ciljem prikupljanja donacija za obnovu jedne od obrazovnih institucija, jer je ulaganje u obrazovanje jedan od naših najvažnijih ciljeva.“.
Razorna snaga potresa preslikana u umirujući ringtone
Tako je sinergijom odjela marketinga i komunikacija nastala još jedna u nizu društveno odgovornih aktivnosti u organizaciji A1 Hrvatska – kampanja Smirilica koju su pokrenuli s ciljem prikupljanja donacija za obnovu i izgradnju srednje škole u Petrinji.
Kampanju su realizirali u suradnji s umjetnicom Akleom Neon, koja je snimila glazbu koristeći zvukove prirode i zapise potresa u opuštajućem aranžmanu, a za pristupanje melodiji korisnici doniraju željeni iznos Zakladi Solidarna.
Osječanka Aklea Neon, pravim imenom Dorotea Zovko, javnosti je najpoznatija po svojim eksperimentalnim metodama snimanja zvukova iz prirode, a svoju je povezanost s prirodom još jednom potvrdila kroz suradnju s A1 Hrvatska. „Početkom godine volontirala sam u Glini misleći kako je to jedini način na koji kao umjetnica mogu pomoći tom prostoru. A onda se dogodila Smirilica i uz producenta Klaadu uspjela sam prevesti seizmološki zapis potresa u glazbu. Istraživala sam kakav utjecaj biljke imaju na sprječavanje potresa i ispalo je da, ako bi se red borova sagradio ispred neke kuće ili zgrade, oni bi upili te vibracije i uvelike ublažili razorni aspekt. Koristila sam uređaj bamboo koji prevodi impuls biljaka u glazbu i od drva bora pokušala dobiti te vibracije koje ublažavaju utjecaj potresa unutar glazbe, kao što bi to pravi bor napravio u stvarnosti s potresom. Tu sam dodala i neko drugo bilje koje bi se nalazilo u tom području i, naravno, svoj finish i glas jer osjećam da zapravo ta suradnja apsolutno svega što se nalazi na zemlji dovodi do ublažavanja razornih utjecaja bilo čega, pa tako i potresa.“, ispričala nam je Aklea Neon.
Senzibilizacija javnosti od presudne je važnosti
Kao ključnog partnera u ovoj kampanji A1 Hrvatska odabrao je Zakladu Solidarna s kojom su se povezali nakon zagrebačkog potresa, a koja im u okviru Smirilice pomaže u plasmanu donatorskih sredstava koja će biti usmjerena za pomoć u preuređenju i izgradnji nove Srednje škole Petrinja. Sa svojom je 160-godišnjom tradicijom srednja škola u Petrinji jedna od najstarijih obrazovnih ustanova u Sisačko-moslavačkoj županiji te je cilj ove kampanje osigurati djeci nastavak obrazovanja u suvremenoj školi za 21. stoljeće i pomoći demografskoj revitalizaciji tog kraja.
„U toj je zgradi oduvijek bila škola, što ju čini iznimno važnom za edukaciju i tradiciju ovog grada te joj pridaje posebnu emotivnu, kulturnu i povijesnu vrijednost. Trenutno se većina nastave odvija online, dok su maturanti krenuli s nastavom uživo u zgradi koju dijelimo s OŠ Jabukovac. Nadamo se što skorijem preseljenju svih učenika na novu lokaciju koju smo dobili na raspolaganje i koju planiramo koristiti narednih nekoliko godina dok se naša zgrada u centru grada ne obnovi. Kompletna sredstva koja se prikupljaju kroz crowdfunding bit će uložena u preuređenje objekta na novoj lokaciji za što brže preseljenje, u nastavna sredstva, pomagala, dokumentaciju, usluge i sve ostalo potrebno za neometano odvijanje nastave.“, rekao nam je Milan Orlić, ravnatelj Srednje škole Petrinja.
Staru zgradu škole nadaju se obnoviti sredstvima iz EU fondova, a ravnatelj Orlić smatra kako je trenutno najvažnije nastaviti senzibilizirati javnost jer pomoć Petrinji ne smije stati: „Ovo sa Smirilicom je jedna dobra i zanimljiva priča. Ne radi se o čistoj uplati nego donaciju prati poseban koncept koji na najbolji način spaja telekom uslugu i osobnu satisfakciju dobivanja unikatnog tona koji nosi humanitarnu crtu. Javnost svakako treba senzibilizirati da i mala donacija od 5, 10 ili 20 kuna po zakonu velikih brojeva može biti velika stvar jer ako 200.000 ljudi uplati 10 kuna, to vam je već 2 milijuna kuna. Dakle, to su jako veliki iznosi koji se multipliciraju kroz velik broj uplata i upravo nam ideja crowdfundinga u ovim kriznim vremenima pomaže da s puno malih uplata dođemo do značajnijih sredstava za obnovu.“.
Da je upravo s tom svrhom pokrenuta Smirilica potvrdila nam je i Jasmina Alijagić, marketinška stručnjakinja i jedna od vodećih osoba i promotora kampanje u A1 Hrvatska: „Kampanjom smo željeli negativne emocije glazbom pretočiti u nešto pozitivno i ujedno napraviti dobru stvar. Preuzimanjem Smirilice podržavate hvalevrijedan rad Zaklade Solidarna i izgradnju nove Srednje škole u Petrinji. Ovo je jedna od kampanji koja vas ponese i radite je sa svim srcem za plemeniti cilj. U kampanju je zaista bilo uključeno puno kolega iz raznih odjela, a najveća vrijednost je bila što smo u prvom danu prikupili nekoliko tisuća kuna uplata upravo naših kolega. Kampanja nije vremenski ograničena i toplo pozivam sve da ugase vibru, upale Smirilicu te time podrže rad Zaklade Solidarna i izgradnju Srednje škole.“.
Svi građani koji se žele uključiti u akciju to mogu učiniti uplatom donacije u proizvoljnom iznosu na fundraising platformi Čini pravu stvar – Smirilica.
Sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.