Pitanje koje ne možemo izbjeći je ono kako se HEINEKEN Hrvatska, kompanija koja je predvodnik održivog poslovanja u Hrvatskoj, snašla u doba pandemije?
Jedan od temelja uspjeha HEINEKENA Hrvatska jesu naši ljudi, a u razdoblju pandemije i lockdowna njihova sigurnost, kao i sigurnost njihovih najbližih, bila nam je prioritet. Pritom mislim i na naše zaposlenike, na naše partnere, dobavljače i prodajne kanale, a svakako i na naše potrošače. Zato smo se orijentirali prvenstveno na njihovu zaštitu i sigurnost. Većina je naših napora u tom razdoblju ulagana u internu komunikaciju i osiguravanje povezanosti, posebno u trenucima kad smo svi imali potrebu biti što više među svojima. Mi smo agilna korporacija – to nisu samo priče. Već više od godinu dana „vježbamo“ agilnost unutar kompanije pa se našim zaposlenicima nije bilo teško prilagoditi novim uvjetima rada te pritom razvijati nove kanale, redefinirati strategiju istovremeno održavajući kontinuitet poslovanja i ne zaboravljajući na naša temeljna načela – društveno odgovorno poslovanje i održivost. Vrlo smo zahvalni našim ljudima, koji su pokazali da se HEINEKEN Hrvatska može nositi s najtežim zadacima.
Na koji se način i koliko radilo na održivosti u vrijeme koronavirus pandemije, je li bilo prostora i mogućnosti za to?
Naravno da jest. Kako nam je sigurnost bila na prvom mjestu, pratili smo i poštivali upute državnih i zdravstvenih institucija te svih nadležnih tijela, kao i upute o mjerama predostrožnosti koje smo dobivali iz središnjice. Nastojali smo kroz različite akcije pomoći našim partnerima HoReCa sektoru da lakše prebrode ovo razdoblje, a prije svega osigurati neometano, kontinuirano poslovanje kako bi se naši zaposlenici osjećali zaštićeno i na tom planu. Naša pomoć nije izostala niti prema dobavljačima, koji imaju važnu ulogu u radu HEINEKENA. Nastojali smo ih podržati u ovom periodu, kako bi i oni mogli nastaviti sa svojim poslom. Vjerujem da je upravo ova situacija i prisilan lockdown ostavio vremena i prostora da se dublje zagledamo u sebe i razmislimo što je to što možemo učiniti (i na osobnoj i na poslovnoj razini) da kreiramo bolji, održiviji i zeleniji svijet. To je vizija HEINEKENA i naše su aktivnosti usmjerene prema ostvarivanju te ideje – kako kroz lanac opskrbe i proizvodnju, distribuciju, tako i kroz edukaciju partnera i potrošača. Konkretno, nabava sirovina je u ovom periodu bila izuzetno otežana, ali smo ostali dosljedni tome da prilikom njihove nabave ne pristajemo na kompromise te da za naše proizvode osiguramo samo sirovine vrhunske kvalitete.Pametno planiranje kojim uvijek nabavljamo optimalnu količinu kako ne bismo stvarali nepotrebne zalihe proizvoda (koje opet treba skladištiti, trošiti veću količinu energije i sl.), osiguranje uvjeta za kontinuiranu proizvodnju u izvanrednim okolnostima, agilnost u načinu distribucije gotovih proizvoda (web shop smo pokrenuli u iznimno kratkom roku)…sve su to situacije na koje smo u HEINEKENU Hrvatska bili spremni.
Mogu li kompanije danas biti uspješne ako nisu održive, hoće li aktivnosti na ovom polju obilježavati tvrtke budućnosti?
Sve manje i manje će se održivost i briga za okoliš moći ignorirati. Održivost svima treba postati jedan od glavnih prioriteta. Pritom mislim na održivost u odnosima sa svim partnerima i dionicima, uključujući zajednicu u kojoj se djeluje, potom u odnosima s ljudima. To rezultira održivim poslovanjem i, u konačnici, zadovoljava očekivanja naših potrošača. No, među najvažnijim je promijeniti odnos prema okolišu, voditi računa o klimatskim promjenama jer imamo samo jedan planet na raspolaganju. Vjerujem da je pandemija potakla ljude da i o tome više promišljaju. U jednom smo trenutku doživjeli i proživjeli sveopću paniku, krizu praćenu izuzetnim strahom, da bismo potom gledali prizore iz, primjerice, Venecije u čijim smo kanalima nakon tko zna koliko vremena mogli vidjeti delfine, scene iz raznih krajeva svijeta u kojima su životinje, odjednom opet bezbrižno, lunjale cestama, bujanje prirode u svim krajevima…Mislim da su te slike i informacije barem donekle pomogle ljudima da vide koliko je zapravo malo potrebno, koliko malo truda zahtjeva briga za okoliš, a koliko nam priroda brzo može vratiti dvostruko, S druge strane, svi zajedno moramo ulagati trud da bismo potaknuli ekonomiju i kreirali bolju situaciju za život.
Kakve konkretne aktivnosti HEINEKEN Hrvatska poduzima po tom pitanju? Kompanija ima i strategiju održivog razvoja, nešto što je prilično rijetko za tvrtke na ovom području. Koja su ključna područja te vaše strategije?
Točno, naša globalna strategija nosi naziv „Stvaramo bolji svijet“. HEINEKEN Hrvatska na ovom polju već godinama radi konkretne i mjerljive stvari, a strategija je temelj poslovanja svih naših operativnih kompanija diljem svijeta i svih naših brendova. Sastoji se od 6 ključnih područja koja „pokrivaju“ zaštitu okoliša i društvenu odgovornost, a to su: zaštita izvora vode, smanjenje emisije CO2, održiva nabava, suradnja s lokalnom zajednicom, zagovaranje odgovorne konzumacije te promicanje zdravlja i sigurnosti na radu. U svakom od tih područja provodimo određene aktivnosti, a istovremeno strategiju neprestano unapređujemo. Tako, primjerice, naš program „Drop the C“ ima za cilj sustavno i opsežno smanjiti emisije ugljikovog dioksida duž našeg cijelog lanca opskrbe: od polja do bara. Samo u zadnjih par godina učinili smo nekoliko značajnih pomaka i investirali jako puno u povećanje svoje energetske učinkovitosti. Uz korištenje HEP-ove električne energije iz obnovljivih izvora ZelEn i sâmi smo na krov našeg energetski učinkovitog, 2,5 milijuna eura vrijednog zelenog skladišta ugradili 1.380 solarnih panela te tako počeli koristiti sunčevu energiju u proizvodnji piva. To je pak rezultiralo smanjenjem ugljičnog otiska za 118,5 tona. Također, zamijenili smo halogenu rasvjetu u pivovari učinkovitijom LED rasvjetom. Dodatno povećanje udjela obnovljivih izvora ostvarujemo korištenjem bioplina u proizvodnji i u manjoj mjeri za grijanje. On nastaje kao nusproizvod prilikom pročišćavanja otpadnih voda. Kad smo kod vode, još 2018. smo trošili 43% manje vode za proizvodnju jedne litre piva u usporedbi s 2008. godinom, a 5% manje nego godinu prije – ponajviše zbog nove linije za punjenje koja zahtijeva manje vode te poboljšanja u samom procesu. Dokaz da i u najvećoj krizi nismo stali s aktivnostima na polju održivosti je podatak da smanjujemo korištenje plastične ambalaže. U ovom prvom kvartalu netipične 2020., 95% ukupno korištene ambalaže je bila ona koju je moguće reciklirati (staklo i limenke). Planskom distribucijom, direktnim isporukama i reorganizacijom skladišnih prostora intenzivno smanjujemo emisiju CO2 u prometu… a to su samo neke od aktivnosti na kojima radimo. Nadam se da će sva naša nastojanja i trud, na lokalnoj i globalnoj razini, inspirirati barem dio ljudi da promišljaju te žive održivost i kroz svoj svakodnevni rad i u privatnom životu. Jer jedino svi zajedno možemo stvarati bolji svijet.