Sredinom ožujka Hrvatska je, zajedno s većinom zapadnog svijeta, utonula u mračno doba puno neizvjesnosti i tjeskobe. Svijet nije doživio takvo gašenje poslovanja i života još od vremena drugog svjetskog rata. Pojava novog koronavirusa, nazvanog Covid 19, potpuno je razgradila globalnu povezanost te zatvorila i izolirala prvo njezine građane, a onda i kompletne države. Donesena je odluka o zabrani okupljanja 5 i više osoba i time su ugašeni brojni događaji, koncerti, manifestacije, konferencije i edukacije. Sukladno tome i tvrtka Mirakul morala je odgoditi održavanje svih poslovnih seminara do trenutka kad će se mjere ugasiti i ponovno stvoriti uvjeti za nastavak redovnog poslovanja. Prihod je preko noći pao na nulu. U takvim okolnostima Mirakul je reagirao brzo i energično kako bi maksimalno izišao u susret svojim klijentima. U svega nekoliko tjedana kompletno su poslovanje prebacili online i napravili potpunu transformaciju svojih edukativnih programa. Kako je to izgledalo i o koliko se zahtjevnom procesu radilo otkrio nam je direktor tvrtke Mirakul, Krešimir Šimac.
Koliko je kriza izazvana epidemijom koronavirusa utjecala na poslovanje Mirakula i organizaciju seminara?
Vrlo brzo smo shvatili da će situacija s koronavirusom zahtijevati, kako od društva u cjelini, tako i od poduzetnika prilagodbu na svim razinama. Sama kriza nije utjecala puno jer je našim klijentima poslovna edukacija nužna kako bi ostali kompetitivni i svjesni su da moraju jako puno ulagati u obrazovanje svojih zaposlenika. Međutim, kada je Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske donio odluku o mjerama ograničavanja društvenih okupljanja, kompletan posao nam je stao, kao i mnogim drugim tvrtkama u različitim djelatnostima. Preko noći smo se našli u situaciji da se zapitamo kako dalje. Isto su se zapitali i naši klijenti koji su i u tim uvjetima imali potrebu za nastavkom usavršavanja i stjecanjem novih poslovnih vještina. Mnogima je to čak bila idealna prilika jer su zaposlenici zbog rada od kuće i svih ograničenja koja iz toga proizlaze odjednom imali znatan višak slobodnog vremena, koji se idealno može iskoristiti za poslovno usavršavanje putem online edukacije.
Što ste tada odlučili?
Jedina šansa koju smo imali da nastavimo poslovanje i ponudimo klijentima nastavak usavršavanja je da razvijemo kvalitetne online edukacijske programe, što nije nimalo jednostavan zadatak. Na tržištu postoji ogroman broj tehničkih rješenja za video konferencije, webinare i sve vrste online edukacija i virtualnih sastanaka i sve to je trebalo istražiti, proučiti, isprobati te usporediti prednosti i nedostatke. Zatim je trebalo sve edukacije prilagoditi i pripremiti za takvu novu formu održavanja. Znali smo da očekivanja klijenata neće biti mala i da žele imati vrhunske uvjete dok slušaju online predavanja.
Koliko vam je trebalo vremena da digitalno transformirate poslovanje i pokrenete online edukacije?
Traženje i testiranje adekvatnih softverskih rješenja intenzivno je trajalo oko dva tjedna. Za to vrijeme smo kroz razgovore s klijentima ispitali koje bi od naših trenutnih edukacija željeli pohađati online te koje bi im nove teme bile interesantne s obzirom na potpuno novo i nikad izazovnije poslovno okruženje. Sve te informacije analizirali smo i zajedno s predavačima kreirali potpuno nove online edukacijske programe, od kojih su neki modificirani sadržaji naših standardnih fizičkih edukacija, a neki su potpuno novi. Sveukupno smo, od trenutka kad smo odlučili kompletno poslovanje digitalizirati, u roku od tri tjedna izabrali najbolje tehničko rješenje i pripremili preko 30 online edukacijskih programa. Cijeli Mirakul tim u suradnji s predavačima odradio je zaista fantastičan posao. U standardnim uvjetima bismo tako nešto razvijali vjerojatno nekoliko mjeseci.
Spomenuli ste svoj tim i kvalitetu rada. Što mislite koje će kompetencije u poslovanju biti najvažnije nakon prolaska ove epidemije?
Važnost poslovnih kompetencija neće se ni tijekom ni nakon prolaska epidemije značajno mijenjati, samo će sada dobiti znatno više na važnosti jer će kvaliteta i učinkovitost rada biti važnije nego ikada. Za vrijeme ove krize i rada od kuće pokazalo se koliko su digitalna znanja na koja se oslanja digitalno poslovanje postala temeljni uvjet za rad, bez čega doslovce više nije moguće obavljati većinu poslova. Sve to će biti potrebno dodatno razvijati kako bi se maksimalno iskoristile prednosti koje pruža Internet i povezano poslovanje. Od iznimne su važnosti i soft skills, odnosno vještine poput upravljanja ljudskim potencijalima i strateškog planiranja do vlastitog upravljanja vremenom, stresom, prioritetima. Veliku će važnost u nadolazećem razdoblju ponovno imati upravljanje likvidnošću i rizicima s obzirom na to da nas čeka i financijska kriza. Prodajne vještine također će postati krucijalne jer će prodaja ići puno teže nego prije krize i samo najbolji prodavači će uspjeti ispunjavati svoje planove koje će svakako morati prilagoditi recesiji koja će neminovno nastupiti.
S obzirom na Vaše iskustvo brze prilagodbe poslovanja, koje biste savjete dali, odnosno, koje poslovne vještine smatrate da je potrebno ojačati tijekom ove krize?
Svakako digitalne vještine, poput naprednog korištenja Excela, Interneta, digitalnih alata za obradu fotografija i videa, promocije putem digitalnih kanala – sada je izvrsna prilika. Zatim treba uložiti u vlastiti razvoj u području soft skillsa (poslovna komunikacija, upravljanje stresom i vremenom, prodajne vještine). Manageri i poduzetnici bi se svakako trebali usavršavati u području razvoja strategije poslovanja te upravljanja financijama, ljudima i prodajom jer to postaje presudno za opstanak tvrtki u doba krize, a još više nakon krize. Tad nastupa izazov – ne kako opstati, nego kako postupno podizati svoje poslovanje.