Čuvenu rečenicu iz naslova (parafrazirano) rekao je Arjan Sissing, VP njemačkog DHL-a i ona, zaista, ne može biti bliže istini. „Svi o tome pričaju, nitko ne zna kako se to radi, ali svi misle kako su ostali već u tome.“ rekao je, naglasivši kako je na kraju priče zapravo najvažnije odvažiti se i krenuti. Zašto je tome tako?
Potrebno je dosta vremena kako bi se tehnološke inovacije ustalile i dostigle fazu „dominantnog dizajna“. Trenutak kada industrija prepozna nedvojbene koristi koje donose i krene ih masovno implementirati. Digitalna transformacija (DX) tu nije ni po čemu drukčija.
Put do tehnološke zrelosti u domeni DX je za Hrvatsku trajao predugo. Dok se Europa industrijalizirala, mi smo bili, ne samo paralizirani ratom, nego i unazađeni posljedicama privatizacije koja je industriji zadala težak udarac. Tvrtke koje su ostale, usmjerile su se na preživljavanje – sažimanje, fokus na ključna tržišta i oprezna ulaganja u smanjenje troškova. Poduzetništvo je doživjelo značajniji rast tek posljednjih godina, ali čak i tu govorimo više o pojedinačnim uspjesima nego poduzetničkom valu.
DX se u mnogome oslanja na dokazane industrijske prakse (Industrija 3.0) i digitalnim alatima omogućava snažniji iskorak u inovacije, veći fokus na kupca i još bolju učinkovitost – optimiranje procesa i digitalizaciju. U takvim je uvjetima oprez koji je prisutan u Hrvatskoj industriji razumljiv, ali ne i opravdan. CEO neke izvrsne kompanije mora biti fokusiran na poslove koji kompaniju čine konkurentnom. Širenje osnovnog tržišta i smanjenje troškova glavna su briga takvih ljudi koja ne ostavlja vremena za eksperimentiranje s novim tehnologijama. Traže se dokazana rješenja koja mogu osigurati brzi povrat investicije i nose minimalan rizik. S druge strane, informacije sa stranih tržište govore o beskompromisnom iskoraku zapadnih tvornica u DX i velikim investicijama koje to prate. Takav se lider onda osjeća razapeto između potrebe da nekako premosti digitalni jaz prema zapadnoj konkurenciji te nedostatka dobre prakse i pouzdanog partnera u vlastitom okruženju.
Dobra je vijest za njih da ta rješenja ipak postoje i primjenjuju se u ostatku EU već desetak godina naveliko. Izvrsnih primjera u domaćoj industriji ima dovoljno (Rimac, AD Plastik, Končar …), ali ona tek postaju de facto standard. „Naše iskustva pokazuju kako se u Hrvatskoj proizvodne tvrtke najviše bore s ograničenjima ERP sustava. Obično je to u području praćenja životnog vijeka proizvoda (tj. proizvodne dokumentacije) i složenom planiranju proizvodnih procesa, na kojima većina ERP-ova pada“ govori nam dr. Drago Cmuk, poslovni direktor CADCAM Grupe. Ta su područja ujedno i najsloženiji dijelovi DX, ali zato donose najveće uštede i značajno podižu učinkovitost.
„Digitalne platforme poput 3DEXPERIENCE koje objedinjuju digitalnu proizvodnju na zapadu su standard, i naši partneri to dobro razumiju. Shvaćaju da, ili će se tehnološki i procesno uklopiti u svjetske lance vrijednosti, ili ih sutra neće biti.“ naglašava. U Adriatic regiji tvrtke su sklone razvijati vlastita rješenja i skeptični su za rješenja koja ne mogu “opipati“ u svojoj blizini. Zbog toga obično gube puno novaca i vremena na dugotrajnom razvoju parcijalnih rješenja i proširenju ERP funkcionalnosti. Tu s vremenom nalete na zid. Recept za uspjeh je jednostavan: fokusirati na ono u čemu si najbolji, a prepustiti dokazanom sistem integratoru da ti pomogne u digitalnom iskoraku. Uz dobro definiranje strategije, i prvi će koraci u unaprjeđenju i automatizaciji procesa donijeti znatne uštede.
Situacija s koronom stavila je Hrvatsku u izvanrednu poziciju. Problemi s granicama i fokus industrije na zatvaranje dobavljačkih lanaca u nacionalnom ili „close by“ okruženju stavile su van fokusa zemlje izvan EU ili van dosega automobilom (npr. Bugarska i Rumunjska), a stvorile izvrsnu priliku za Hrvatsku koju treba iskoristiti. Nužan preduvjet za to je tehnološki iskorak i zato je vrijeme da prestanemo romantično pričati – i primimo se posla. Ovakve se prilike ne pružaju često.