Ako možemo pronaći ono što nas istinski motivira, ono zbog čega osjećamo da na poseban način pridonosimo svijetu, kupcima i nama samima, onda je to to. Svrha mora biti strastvena, odnosno mi trebamo osjećati strast u vezi s vlastitom svrhom.
Ako to ne osjećamo, onda to nije to. Kad govorimo o LQ-ju, naša strast su svjesnost i transformacija. Kad govorimo strastveno o nečemu unutar kompanije, onda su to trenuci kad su naši klijenti (organizacije ili pojedinci) nešto bitno osvijestili ili u nečemu bitnom napravili transformaciju.
Da, sretni smo i kad dobijemo veliki ugovor ili zaradimo novac. Međutim, to nije strast, to je kratkotrajno zadovoljstvo koje je proizvedeno tom informacijom. Te kratkotrajne informacije proizvedu u nama dopamin, kemijski element u tijelu koji stvara osjećaj zadovoljstva.
Problem s time je što je to vrlo kratkotrajan proces nakon kojega tijelo traži još informacija koje će proizvesti još toga nama ugodnog osjećaja. Zato ljudi puše cigarete, idu na adrenalinske sportove ili pokušavaju ostvariti kratkotrajne ciljeve.
Strast kao motivator
Strast je postojanija energija koja nas motivira da idemo dalje, preko svojih granica i mogućnosti. Strast o kojoj govorim povezana je s našim klijentima jer preko njih mi svijetu dajemo to nešto više. Strast je ono zašto osjećamo da činimo nešto posebno i vrijedno i koje je onkraj novca, uspjeha i položaja na tržištu.
Dat ću vam jedan primjer iz privatnog života. Supruga i ja već godinama u stanu i kući kojom se koristimo plaćamo čistačice koje nam pomažu u održavanju. To je zahtjevan, malo plaćen posao i pronaći dobru čistačicu uopće nije jednostavno. Dogodi se isto tako da ti ljudi nakon nekog vremena pronađu bolje plaćen posao i odu dalje.
Sve u svemu, svakoj sam osobi koja nam je pomagala bio zahvalan, a posebnu pozornost privukao mi je čistač, muškarac koji se u jednom trenutku pojavio kao naš pomagač u kući. Čovjek je bio bivši redovnik koji sad čisti stanove. Razgovor s njim upućuje na njegovu duhovnu stranu osobnosti i vidljivo je da promišlja o životu na dublji i sveobuhvatniji način.
Međutim, najviše me privukla njegova rečenica u kojoj je objasnio što on zapravo radi: “Ja radim kao čistač. Ali, moj je posao zapravo da svojom prisutnošću i svojim čišćenjem čistim negativnu energiju iz stana. Moja je strast čišćenje negativne energije koja postoji u ovom svijetu, u svakom stanu, pokraj svake osobe, na svakome mjestu. Ja sam energetski čistač.”
To je Simon Sinek sjajno opisao na Tedovu (www.ted.com) predavanju kad je govorio o konceptu “zlatnog kruga”. To je video predavanje dosad pogledalo više od 50 milijuna ljudi. U osamnaest minuta videa Sinek je dao sjajan opis što znači strast ili svrha postojanja.
Vanjski krug: što radimo?
Srednji krug: kako to radimo?
Unutarnji, zlatni krug: zašto radimo to što radimo?
Podijelit ću primjer koji je Simon Sinek dao za unutarnji krug koji govori o strasti, odnosno svrsi. Riječ je o primjeru jedne od najvrijednijih svjetskih kompanija Apple. Zamislite da razgovarate s nekim iz Applea, nalazite se na intervjuu za posao i oni baš žele da dođete u Apple.
Recimo da je na razgovoru netko iz ljudskih resursa i da vam predstavlja Apple iz vanjskog kruga koji govori o tome ŠTO Apple radi kao poduzeće: “Mi smo sjajno poduzeće koje proizvodi sjajna računala, mobitele, satove i iPadove”. Sad se pitajte, za vas kao slušača, koliko je to bilo motivirajuće? Vjerojatno, ne baš previše. Koliko na svijetu ima kompanija koje smatraju da su odlične i da proizvode sjajne proizvode? Mnoštvo.
Druga je varijanta da počne predstavljanje iz srednjeg kruga i kaže KAKO Apple radi to što radi: “Mi smo sjajno poduzeće čiji su ljudi vrhunski inovatori, kreativci, a sve to spajaju s vrhunskim iskustvom za svakog kupca.” Morate priznati da je to puno zanimljivije. Vjerojatno biste željeli biti dio takve ekipe inovatora i kreativaca koji rade izvrsne stvari. A sad dolazimo do toga ZAŠTO oni to sve rade.
Tijekom najvećeg Appleovog uspona i u vrijeme svojega najvećega kreativnog i stvaralačkog uspona, Steve Jobs i Apple imali su u svojemu zlatnom krugu rečenicu: “Mi stvaramo alate koji unapređuju ljudsku vrstu.” U toj se rečenici kriju duboka strast i svrha postojanja kompanije.
Kad govorimo o svrsi poduzeća, pitanje je: Što bi svijetu ili vašim kupcima bilo drukčije da vaše poduzeće sutra nestane? Zašto vaše poduzeće “postoji? Koju razliku čini za vaše kupce i svijet općenito? Što donosi? Radeći s poduzećima na tom pitanju, otkrio sam da je na to pitanje vrlo zahtjevno odgovoriti.
Dio većeg plana
Svjesnost da smo dio nekoga većeg plana daje posebnu energiju svakom od nas. Međutim, ako je ona samo nešto što su napisale korporativne komunikacije, ljudski resursi ili direktor u suradnji s marketingom, ta svrha neće doprijeti do ljudi.
Koliko god bila dobro marketinški postavljena, ona neće ući u vene ljudi. Ljudi moraju biti uključeni u stvaranje i življenje svrhe. Svrha mora biti i njihova jer će je tako lakše implementirati. Možda jedan dio njih ne bude dao nikakvu povratnu informaciju i možda velik dio niti ne bude zainteresiran za sudjelovanje u stvaranju svrhe.
Ali, vaš je zadatak da zaposlenici imaju svoj “glas” u tom procesu. A kad će u sljedećoj fazi oni sami razgovarati o tome što definirana svrha znači u njihovoj svakodnevnici, tada će riječ svrha postati snažnija, a svjesnost sve čišća i jasnija. Dakle, preko BOOM procesa vaš je zadatak da svrhu spustite do svakog zaposlenika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu