Zbog dugogodišnje visoke stope nezaposlenosti iz Hrvatske je iselilo više od 350.000 radno sposobnog stanovništva, a 42% zaposlenika bit će prisiljeno unaprijediti svoje radne vještine kako bi nakon 2022. godine bili u stanju obavljati današnje poslove. No, nije sve tako crno.
Postoje tvrtke u Hrvatskoj koje se konstantno razvijaju, ulaže se u zaposlenike, ljudi mogu napredovati… To su neke od tema o kojima će se pisati u specijalu Poslodavac 3.0 u sklopu 24sata.hr.
Bit će to mjesto na kojem ćete saznati koje sve karakteristike traže poslodavci od svojih zaposlenika, koja su najbolje plaćena radna mjesta i najpoželjnija zanimanja. Najava ove digitalne platforme bila je konferencija u Zagrebu, 10. srpnja, u City Plaza Centru.
“Vjerujem da su mnogi od vas bili na intervju za posao gdje je bilo da posloprimac traži poslodavca, a ne obrnuto. Pogotovo oni najbolji. Stvari su se promijenile. Trebamo omogućiti radnicima obrazovanje i njihov napredak, a ne se bojati da ćemo ulagati u zaposlenike nakon čega će oni otići. Čak 15 posto prihoda dolazi zbog ideja naših zaposlenika – rekao je Boris Trupčević, direktor Styrije za Hrvatsku.
Sve se promijenilo
Naglasio je kako je u Hrvatskoj do prije nekoliko godina prevladavala depresivna situacija vrlo visoke nezaposlenosti dok se danas to potpuno preokrenulo, posebno u odnosu moći između poslodavca i posloprimca. Također, je najavio ‘Poslodavac za 5’ u kojem će se prezentirati uspješne mikro, male i srednje poslodavce u praksi.
15 posto
prihoda dolazi zbog ideja naših zaposlenika, poručio je Boris Trupčević
“Sada je puno veća moć u rukama radnika koji mogu puno više i birati. Nekada prije su poslodavci birali radnike koji su bili u poziciji da se natječu za neko radno mjesto, a danas je vrlo često situacija da se tvrtke vrlo svjesno i promišljeno natječu za radnike”, rekao je Trupčević dodavši kako je ta golema promjena također praćena i trendom iseljavanja.
Činjenica je, kaže, da je više stotina tisuća ljudi, nažalost, mladih i u pravilu vrlo visoko kvalificiranih, napustilo ovu zemlju jer negdje drugdje imaju, ne samo bolje uvjete u smislu plaće nego i ostale radne uvjete ili prilike za napredovanje.
S njime se slaže i Irena Weber, zamjenica glavnog izvršnog direktora i glavna operativna direktorica Fortenova grupe.
“Prije par godina je bio ogroman broj nezaposlenih i bilo je teško naći posao. U vrlo kratkom vremenu smo došli u situaciju u kojoj poslodavcima uistinu ozbiljno nedostaje radne snage. U našoj grupi je riječ o dosta ozbiljnom broju, osobito u samoj sezoni, ali mi smo se na vrijeme organizirali i pripremili za ovu sezonu, već krajem prošle ljetne sezone. Ova situacija je dobra s pozicije radnika jer veća potražnja za radnicima utječe pozitivno na visinu plaća i benefite koje su poslodavci spremni pružiti i apsolutno pozdravljam to. Ali, s druge strane, to stavlja pred poslodavce veliki izazov prilagodbe jer za taj neplanirani veći trošak treba naći prostor u računima dobiti i gubitka svih kompanija”, istaknula je.
Mlađi zaposlenici – novi trendovi
Govoreći o tome što poslodavci mogu ponuditi radniku, Ana Đidara, direktorica ljudskih potencijala Hrvatske pošte rekla je dobro što mladi imaju veće želje i da traže više jer tako potiču bolje radne uvjete.
Marina Morić, direktorica ljudskih resursa u A1 Hrvatska, napomenula je da danas na radnom mjestu imamo različitu dob zaposlenika što predstavlja izazov za poslodavce. “Mlađa generacija je sklonija mijenjati radna mjesta. Mlađi više traže prednosti i atraktivnosti u poslovima. Izbor nefinancijskih benefita treba biti pomno izabran i ono što nudite to morate moći i ispuniti”, rekla je.
U današnje vrijeme, nadodala je Nikolina Čehulić Dizdar iz Hrvatske udruge poslodavaca i članice Uprave Plive, sve je manja razlika između poslovnog i privatnog života.
Nenad Bakić, poduzetnik, predvodnik STEM-a u Hrvatskoj, osnivač portala MojPosao i Grupe SELECTIO, ustvrdio je da se radnicima mora pružiti razvojna dimenzija
“U Varteksu je bilo jako teško ući jer je to tvrtka koja je 20 godina propadala te je bila razvaljena. Moj prvi počeci su upravo u ljudskim resursima. Razvojna dimenzija koju dobiješ kao zaposlenik jako je važna jer kad investiraš u sebe povećavaš svoj kapital”, kazao je. Dodao je i da je bitna temeljna pismenost, ali tu uključujemo širok spektar te pismenosti: financijska pismenost, poslovna pismenost, informatička pismenost, ali i kulturna i društvena pismenost. “Moramo znati da ono što je aktualno danas to sigurno neće biti za pet, šest ili više godina. Sad radnika trebamo gledati kao funkcionalnog čovjeka, a ne samo kao radnu snagu. Trebamo ljudima omogućiti da budu što duže ažurni i aktualni. Da bi bio uspješan u svom poslu moraš biti u korak s digitalizacijom. Moraš biti puno ažurniji. Na umu se mora imati da zaposlenik zna da ljudski kapital postaje sve vredniji. Prije je zaposlenik bio ograničen u onome što je radio, dok je danas sve otvoreniji i slobodniji u svom poslu. Radnici postaju poduzetniji, sve sposobniji kapitalizirati svoju investiciju”, rekao je.
'Dolaze generacije bez granica'
“Dolaze nam generacije bez granica. Oni žele živjeti ispunjeni život. Mladi povezuju privatni i poslovni život i tu ima sve manje granica. Bitno je pružati mentorstvo i razne projekte. Treba imati pristup čovjeku, ali ponuditi i tehničku platform”, objasnila je.
Davor Bruketa, kreativni direktor agencije Bruketa&Žinić&Grey, napomenuo je da je bitno doći do prvog kvalitetnog radnika jer on privlači sljedeće, ali i da se radnicima mora prikazati koju će budućnost imati u zanimanju.
Naglasak je stavljen i na digitalizaciju poslovanja. Gordana Frgačić, direktorica ljudskih resursa iz Peveca, naglasila je kako je digitalizacija proces koji traje, a vodstvo Peveca radi sve kako bi se proces implementacije odvio na najbolji način. Razvijamo vlastite ljude i potičemo ih na napredovanje, a ulaganje u edukacije zaposlenika visoko nam je na listi prioriteta, istaknula je.
“Bitno je komunicirati što digitalna transformacija znači za svakog zaposlenika. Kao i u bilo kojoj strategiji, mora postojati viši cilj čemu kompanija teži i što želi postići na tržištu, pogotovo u današnje vrijeme”, rekla je Martina Rizman Matić, viša savjetnica za komunikacije u kompaniji Colić, Laco & Partneri.
Na konferenciji je bilo govora i o tome što tvrtka može i mora napraviti da bi njezini djelatnici bili zadovoljni. “Posebno ističemo brigu za zaposlenike i uvidjeli smo pozitivne rezultate Poslodavac partner projekta. Radnike se smatra partnerima i stavlja ih se u poziciju da mogu suodlučivati, a tako se osjećaju korisno. Za poslovanje je izrazito važna radna atmosfera. Tamo gdje je loša radna atmosfera rastu dani bolovanja što uzrokuje loše rezultate za kompanije”, naglasila je Martina Kessler viša HR savjetnica tvrtke Selectio i voditeljica projekta Certifikat Poslodavac Partner.
Sanja Musić Milanović, voditeljica Službe za promicanje zdravlja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i voditeljica projekta “Živjeti zdravo” pojasnila da je za očuvanje zdravlja potrebno znanje i okruženje u kojem se to znanje može primijeniti. Pojedinac zna, a tvrtka osigurava uvjete.
Jedan 'vođa' nije rješenje
Boris Vukić, suosnivač Adizes South East Europe (ASEE) i Senior Associate Adizes Institute USA, napomenuo je da kompanije ne mogu biti vođene tako da jedan čovjek upravlja cijelom kompanijom već uključivanjem svih sudionika.
350 tisuća
radno sposobnih stanovnika iselilo je iz Hrvatske zbog dugogodišnje visoke stope nezaposlenosti, rečeno je na konferenciji
Vladimira Senčar Perkov, direktorica Ljudskih resursa Ine, naglasila je da je za produktivno poslovanje izrazito bitan balans između poslovnog i privatnog života, ali i različitost stavova i promišljanja među zaposlenicima.
“Kako pomiriti sve faktore u kompaniji, to je najveći izazov svih nas. U Ini smo započeli pilot projekte: fleksibilno radno vrijeme, kao i rad kod kuće jednom tjedno. Sve to mora pratiti tehnologija jer inače ne može uspjeti. Izrazito je bitan balans između privatnog i poslovnog života. Osim toga trebamo radnicima ponuditi razne edukacije i pokazati da nije samo plaća ono što poslodavac nudi. Bogatstvo kompanije je različitost stavova i razmišljanja i tu se može svakom zaposleniku individualno pristupiti i na taj način se potiče kreativnost, inovativnost, ali i velika motiviranost radnika. Nije bitno radno mjesto već ljudi koji na njemu rade”, kazala je Senčar Perkov.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu