U privlačenju ulagača prerasli domaću ligu, natječu se s Mađarima, Slovencima, Austrijancima

Autor: Darko Bičak , 03. rujan 2015. u 22:00
Sudionici panela "Od ideje do uspješnog biznisa - dobri primjeri iz prakse"/V. Žganec-Rogulja/PIXSELL

Jednostavna tvrtka kod nas se može registrirati već za jedan dan, maksimalno smo susretljivi prema poduzetnicima, istaknuo je gradonačenik D. Bilić.

Poslovni inkubatori jako su važni za poduzetništvo jer se kroz njih mladi poduzetnici upoznaju s otvorenim tržištem, a dolazi i do transfera znanja između sadašnjih uspješnih poslovnih ljudi k onima koji će to tek postati, zaključak je panela "Od ideje do uspješnog biznisa – dobri primjeri iz prakse", koji je održan u sklopu Poslovnog uzleta grada Ludbrega u četvrtak u tom gradu.

Saša Cvetojević, poslovni anđeo i osnivač Zagrebačkog inkubatora poduzetništva (ZIP), istaknuo je da u Hrvatskoj postoji 37 inkubatora, no da samo njih četiri ili pet zbilja i ima neku funkciju. "Postoji veliki broj inkubatora i razvojnih agencija, ali problem je da mnoge te institucije postoje radi samih sebe, a ne radi razvoja poduzetništva. Puno ovisi o samim voditeljima inkubatora jer oni su ti koji moraju odabrati kandidate koji će doći kod njih, a nakon toga ih voditi i prenositi im znanje te uspostaviti kanal prema investitorima. Važno je da budućim poduzetnicima znanje o biznisu i tržištu prenose ljudi koji zaista i nešto znaju o tome, uspješni poduzetnici, a ne teoretičari ili birokrati", objasnio je Cvetojević.

 

Cvetojević

Situacija u mnogim hrvatskim inkubatorima podsjeća na predbračne tečajeve u crkvama, gdje o braku govore svećenici koji s realnim brakom nemaju stvarne veze

Dodao je da ga situacija u mnogim hrvatskim inkubatorima podsjeća na predbračne tečajeve u crkvama, gdje o braku govore svećenici i redovnici koji s realnim brakom nemaju nikakvog iskustva ili nikakve stvarne veze. Dodatni je problem, istaknuo je Cvetojević, što većina građana zapravo i ne zna što to zapravo znači biti poduzetnik. "Mnogi misle da se poduzetnik može biti povremeno, kad nam se to da, dva ili tri dana po osam sati tjedno. Ako želiš biti poduzetnik, moraš biti potpuno predan tome", ustvrdio je. Zdenka Lončar, pomoćnica ministra poduzetništva i obrta, podsjetila je na nedavno istraživanje portala Moj posao prema kojem je čak 87 posto Hrvata iskazalo poduzetničke ambicije. Iako je i sama svjesna toga da će se jako mali broj njih zaista i okušati u poduzetništvu, država je stvorila mrežu inkubatora koji će omogućiti ujednačene regionalne mogućnosti za svakog tko ima dobru ideju te je želi testirati na tržištu.

 

Lončar

Država je stvorila mrežu inkubatora koji će omogućiti ujednačene regionalne mogućnosti za svakog tko ima dobru ideju te je želi testirati na tržištu

Dubravko Bilić, gradonačelnik Ludbrega, kaže da nije slučajno njihov grad toliko popularan među investitorima, što je dovelo do toga da je nezaposlenost u Ludbregu gotovo zanemariva. "Investitori traže pozitivno poduzetničko okruženje, što ova regija svakako jest. Nama konkurencija u privlačenju ulagača nisu samo hrvatski gradovi, nego su to sva slična mjesta u krugu 200 kilometara u Mađarskoj, Sloveniji i Austriji", istaknuo je Bilić. Dodao je da se pozitivna klima ne može stvoriti odjednom, to je dugotrajan proces koji je u Ludbregu počeo još 70-ih godina, kad su nastala mnoga mala privatna poduzeća od kojih su kasnije nastale respektabilne tvrtke.

"Jednostavna tvrtka kod nas se može registrirati već za jedan dan, a u svakom specifičnom slučaju javna uprava maksimalno je susretljiva prema poduzetnicima. Za primjer mogu navesti da smo jedna od rijetkih lokalnih samouprava koja do države nije dobila nikakvo zemljište za svoju poslovnu zonu. Mi smo sve kupili od građana po tržišnoj cijeni, oko 10 hektara po 10 eura za kvadrat. No, mi smo to zemljište opremili komunalnom infrastrukturom i sada ga poduzetnicima nudimo za samo 50 kuna po četvornom metru", istaknuo je Bilić. Kao primjer kako se ne treba ponašati prema investitorima Saša Cvetojević naveo je primjer Pelješca i pokušaj poznatog američkog vinara hrvatskog podrijetla Miljenka Grgića (Mike Grgich) da investira u vinariju i podrum.

 

Bilić

Od države nismo dobili nikakvo zemljište za poslovnu zonu. Sve smo kupili od građana po tržišnoj cijeni, opremili i nudimo poduzetnicima za 50 kuna po kvadratu

Lokalne vlasti, objasnio je Cvetojević, u tri godine nisu uspjele izdati potrebne dozvole te je Grgić na kraju odustao. "Svjestan sam toga da su na Pelješcu imali vjerojatno racionalne razloge da ne izdaju dozvole, ali stvar je u tome da su tamošnji grad ili općina trebali napraviti sve da se administrativne prepreke riješe i investicija realizira, a ne da se interno čeka da se stvari riješe same od sebe", rekao je Cvetojević. Zdenka Lončar ustvrdila je da se stalno radi na ujednačavanju prakse tijela javne uprave, kako na državnoj tako i na lokalnoj razini, te da će i u sljedećem razdoblju biti donošeni zakoni i pravilnici koji će pokušati riješiti probleme s inertnim i nesposobnim službenicima.

 

Cvetko

Problem je o obrazovni sustav. Inženjera strojarstva tražili smo četiri mjeseca, i dalje nam je problem inženjerski kadar

Primjer uspješnog poduzeća, jednog od mnogih, u Ludbregu su Oprema uređaji, jedan od globalnih lidera u proizvodnji i prodaji opreme za točenje i hlađenje piva, a u novije vrijeme i ostalih napitaka. Domagoj Cvetko voditelj je prodaje u obiteljskoj tvrtki koju vodi njegov otac. Kao glavne zapreke boljoj poslovnoj klimi u Hrvatskoj Cvetko vidi nestabilnu zakonsku i poreznu regulativu, koja se mijenja gotovo na mjesečnoj razini i otežava rad poduzetnicima, a istodobno odbija nove ulagače. Osim toga, temeljem iskustva u vlastitoj tvrtki, problem vidi u nefleksibilnom obrazovnom sustavu koji ne "proizvodi" kadar kakav se traži na tržištu. Tako su u Oprema uređajima inženjera strojarstva tražili četiri mjeseca, a i dalje imaju problem, posebice s inženjerskim kadrom. 

Saša Cvetojević, osnivač ZIP-a:

Loše se odnosimo prema neuspjehu  

Saša Cvetojević, osnivač ZIP-a, ističe kako je generalno u Hrvatskoj loša poduzetnička klima, posebice prema neuspjehu. "Neuspjeh je sastavni dio uspjeha i to je ono što svaki mladi poduzetnik, u inkubatoru ili negdje drugdje, mora naučiti. Pitajte svakog uspješnog poduzetnika koliko je u karijeri doživio neuspjeha. Ako se ideja ne testira na tržištu, zapravo ne možete biti sigurni je li dobra. Problem je da čak ni pravna regulativa ne razlikuje poslovni neuspjeh, koji je nastao uslijed objektivnog stanja na tržištu, od zlonamjernih i kriminalnih radnji s tvrtkama. Svi koji dožive neuspjeh nose stigmu gubitnika, kako za društvo, tako i za državu", istaknuo je Cvetojević.

Komentari (1)
Pogledajte sve

[emo_palacg]

New Report

Close