U 2015. godini 26,5% prometa tekstila i odjeće bilo je podrijetlom izvan EU

Autor: Darko Bičak , 01. prosinac 2016. u 22:01
Francesco Marchi, generalni direktor Euratexa (Europske konfederacije tekstilnih i odjevnih poduzeća)

Tržišta tehničkih tekstila danas predstavljaju jednu trećinu proizvodnje Europske unije.

Povodom konferencije "Industrija 4.0 tekstil & koža" održanoj u organizaciji Hrvatske gospodarske komore razgovarali smo s generalnim direktorom Euratexa (Europskog Udruženja tekstila i odjeće sa sjedištem u Bruxellesu), Francescom Marchijem. 

Koja je vizija rasta i razvoja tekstilne i odjevne industrije u idućih pet godina?
U posljednjih deset godina, kako bi kompenzirala za rastuću konkurenciju na globalnom tržištu, industrija u Europi se specijalizirala i preorijentirala na proizvode s većom dodanom vrijednošću, što je rezultiralo njezinom transformacijom u industriju s manjim količinama proizvodnje, ali sa većim maržama. Ovaj će se trend vrlo vjerojatno nastaviti, jer se industrija stalno transformira. Ova se evolucija pozitivno odražava u podacima koji obuhvaćaju industriju u odnosu na prethodne godine, a koji prikazuju stabilizaciju zapošljavanja i prometa te oživljavanje investicija. Učinak navedenoga je industrija koja je puno raznolikija od one u 2006. te to općenito polako smanjuje njezinu ovisnost o tržištima krajnjih potrošača. Naime, europski ekonomski ciklus tekstila i odjeće sve je više pod utjecajem sposobnosti tvrtke za izvoz na brže rastuća tržišta te istovremeno veće agilnosti u iskorištavanju prilika brzog odgovora na kratkoročne domaće narudžbe. Usput rečeno, u 2015. godini, 26,5% prometa tekstila i odjeće bio je podrijetlom izvan EU-28 u usporedbi s 17,5% u 2006. To odražava ogromnu promjenu ponašanja naših 174.500 tvrtki koje su još uvijek aktivne u ovoj industriji. Osim toga, u odnosu na 2005. godinu, struktura industrije se radikalno promijenila i uočili smo brzo pojavljivanje jakih tržišta tehničkih tekstila koja danas predstavljaju u prosjeku najmanje jednu trećinu proizvodnje Europske unije.

Koji su ključni trendovi u tekstilnoj i odjevnoj industriji? 
Možemo identificirati tri trenda u našoj industriji koja su nastala iz prethodne krize te koja će i dalje utjecati na sudbinu naše industrije u godinama koje dolaze. Prvi je sve veća važnost razvoja inovativnih proizvoda i/ili procesa koji sadrže više usluga nego prije. To omogućuje tvrtkama da se specijaliziraju i razvijaju proizvode za tržišne niše s većom dodanom vrijednošću. Drugi je dominacija pristupa vezanih uz održivost, učinkovitost resursa i odgovorno upravljanje lancem opskrbe koji utječu na nove, fleksibilnije i odgovornije poslovne modele. Treći je stalna potreba za otvaranjem novih tržišta koja utječu ne samo na geografsku raznolikost prodaje tvrtke, već i na strukturu njezinog proizvodnog portfelja u kojoj inovativni proizvodi i proizvodi na bazi usluga imaju tendenciju rasta na važnosti, bez obzira na tržište krajnje uporabe koje uslužuju. 

Postoji li mogućnost vraćanja tekstilne industrije u Europu?
To je teško pitanje, jer sve ovisi od vlastitog strateškog pristupa tvrtke svojem poslovanju.  Uvjereni smo da će tvrtke koje imaju inovativne proizvode s jakim kapacitetom usluga, koje favoriziraju fleksibilne procese i imaju brzi tržišni odgovor biti u dobroj konkurentskoj poziciji i da će moći predvidjeti vraćanje dijela svoje proizvodnje u Europu ili bliže Europi. Ovo vjerojatno neće biti masivan trend, jer tržišne niše imaju tendenciju da se vrlo brzo mijenjaju. U svakom slučaju, ne treba zaboraviti da je ključni preduvjet kako bi se osiguralo ponovno vraćanje pogona investiranje u prave vještine i kvalifikacije radnika.

Koje su promjene i prednosti Industrije 4.0 u gospodarstvu i koje zemlje su lideri? 
U budućnosti, biti ćemo svjedoci pokušaja da se digitalizira i virtualizira gotovo sve što se može digitalizirati u našoj industriji. To ne samo da će imati utjecaj na procese u tvrtki zahvaljujući novim strojevima, već i na cjelokupno ponašanje lanca opskrbe. Imati ćemo mnogo više transparentnosti, ali i bolju i bržu komunikacije u lancu vrijednosti. Digitalizacija će utjecati na proizvode u njihovoj razvojnoj fazi, ali će također pružiti i puno izravnije sučelje s kupcem ili krajnjim potrošačem, ovisno o tome u kojoj će tržišnoj niši tvrtka biti aktivna. Ipak, treba biti realan, neće sve što je digitalno imati odmah smisla, ali u srednjoročnom razdoblju "Industrija 4.0" u sektoru tekstila i odjeće će utjecati na brzinu industrijskog procesa, reaktivnost proizvodnje i cijelog lanca opskrbe. Brži razvoj proizvoda s brzim vremenom plasiranja na tržište u kombinaciji s brzim povratnim informacijama s tržišta će preobraziti naše tvrtke. Potonje će morati snažno ulagati u nove vještine i obrazovanje, a posebno ono vezano uz digitalizaciju, održivost i nove poslovne modele. Sve to može osigurati veću brzinu i fleksibilnost EU lanca vrijednosti i može ponuditi mogućnosti za lokalne male proizvodne jedinice da zahvaljujući digitalizaciji razviju u većoj mjeri personalizirane i prilagođene proizvode. Ne postoji jedan lider tekstila i odjeće u Industriji 4,0, već njih nekoliko, ovisno o kutu iz kojeg gledamo. Ako promatramo strojeve i procese, vodeće zemlje poput Njemačke, Italije, Švicarske postavljaju mjerila. Ako umjesto toga promatramo e-trgovinu i odnos s krajnjim potrošačima, zemlje poput SAD-a, Južne Koreje, Singapura, Velike Britanije ili EU nordijskih zemalja nameću ritam. 

Kakvu podršku za razvoj tekstilne industrije dobivate od EU?
Trebao bih podsjetiti da na europskoj razini ne postoji poseban program koji je usmjeren na tekstil i odjeću kao određeni sektor, ali postoje mnogi tematski programi u kojima tekstilne i odjevne tvrtke mogu sudjelovati u natjecanju s drugim sektorima. Mogu spomenuti program Istraživanje i inovacije (npr. Horizon 2020); programe obrazovanja i usavršavanja (Erasmus Plus); programe podrške MSP-u (Cosme) i programe za zaštitu okoliša (Life). U tom kontekstu, ne treba zaboraviti da tekstilna i odjevna industrija i dalje predstavlja bitan stup lokalnog gospodarstva u mnogobrojnim regijama EU-a te da su regionalne kompetencije i infrastrukture ključ za inovaciju malog i srednjeg poduzetništva. 

Kako biste opisali svoju suradnju s Udruženjem tekstilne i odjevne industrije u HGK?
Udruženje tekstilne i odjevne industrije pri HGK je član Euratex-a i kao takvo u izravnom je kontaktu s hrvatskim tvrtkama. Tvrtke trenutno imaju tendenciju davanja prednosti aktivnostima koje su orijentirane na neposredan i brz rezultat. To ne treba shvatiti kao kritiku, već kao činjenicu. Suradnja s Udruženjem tekstilne i odjevne industrije pri HGK razvija se u pozitivnom smjeru. HGK se uključila sudjelovanjem svojih tvrtki u projektnim aktivnostima razvoja vještina izvoza i testiranju DOP alata razvijenih na europskoj razini u korist malog i srednjeg poduzetništva. 

Učinkovitost

Koji su benefiti od članstva u Euratexu?
Isključivo prisutnost u aktivnostima Euratexa, kako bi se glas hrvatske industrije čuo u Bruxellesu, može dovesti do atraktivnih rezultata za vaše tvrtke. Učinkovitost konfederacije kao što je naša povezana s njezinom sposobnošću da postavi pravi operativni okvir za svoje male i srednje poduzetnike na europskoj, nacionalnoj i regionalnoj razini. Partnerskim odnosom i razmjenom informacija od strane naših članova, koji su u svakodnevnom kontaktu sa svojim tvrtkama, možemo ostvariti puni potencijal kojeg omogućuju politike EU-a, a koje su povoljne za proizvodnju, industrijske investicije, radna mjesta i rast u Europi.

Komentirajte prvi

New Report

Close